1 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
האם לפיד יצליח לרתום את סער ובנט לגוש השינוי?
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומסויקי)
בשעה שההסכמים הקואליציוניים עם גוש המרכז שמאל שרוקם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כמעט מוכנים, סימן שאלה מתנוסס עדיין סביב השאלה מי ישלים את 61 המנדטים להקמת ממשלת השינוי. עוד שבוע ימים נותרו למנדט של לפיד, והתמונה הפוליטית רחוקה מלהתבהר.
גורמים בגוש השינוי אומרים כי ההמתנה לרגע האחרון היא לא רק ליו"ר ימינה נפתלי בנט, שלא ברור אם יוכל להגיע עם סיעתו אלא גם ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער. על-פי חלק מהגורמים בגוש השינוי, גם במפלגתו של סער לא כל הסוגיות פתורות ועל-פי חלק מהגרסאות, סער בעצמו לא השלים לחלוטין עם מהלך של הקמת ממשלה בתמיכת הסיעות הערביות.
לפי הגורמים עולה גם השאלה האם סיעתו של סער מגובשת והאם הבכירים ברשימתו יסכימו להקמת ממשלת שינוי בהנחה שלא יקבלו תפקידים בכירים בשל גודלה של הממשלה והעובדה שלא ניתן יהיה להקים ממשלה מנופחת. ככל שהלכו והתרבו השמועות סביב סיעתו של סער ולאחר שח"כ שלמה קרעי מהליכוד אמר באולפן ynet כי העריקים האפשריים לממשלת נתניהו הם מתקווה חדשה, הכחישו בתוקף כל השלושה שבשמם נקב - שרן השכל, זאב אלקין ויועז הנדל - כי אין בכוונתם לערוק.

בינתיים, ולמרות הקשיים עם בנט וסער וההערכה שאם הדברים ייסגרו זה יקרה ברגע האחרון, לפיד מתקדם עם חברי הגוש וההערכה היא שכל ההסכמים ייחתמו ביומיים הקרובים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מיועד לתיק הבריאות, ח"כ תמר זנדברג לתיק להגנת הסביבה ותיק פיתוח הנגב והגליל לעיסוואי פריג'.
באשר למפלגת העבודה, יו"ר המפלגה מרב מיכאלי מיועדת לתיק הבכיר הראשון שיהיה כנראה התחבורה או המשרד לביטחון פנים.
הבוקר (רביעי) הודיעו מרצ ויש עתיד כי סוכמו כל הסעיפים בהסכם הקואליציוני ביניהן. בין ההסכמות הגדלה דרמטית של תקציב הבריאות הכוללת הרחבת סל התרופות ותוספת תקנים משמעותית למערך הרפואה ורפואת הנפש, כולל קיבוע תקני הקורונה. בנוסף הוסכם כי יחוקק חוק למאבק במשבר האקלים "עם יעדים שאפתניים לצמצום פליטות פחמן, מעבר לאנרגיות מתחדשות, פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, ושיפור התחבורה הציבורית והשיתופית". עוד נמסר כי "הושגו הסכמות בנושאי דת ומדינה" - מבלי לפרט מה הן.
מוקדם יותר אתמול סוכם גם כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יקבל את תיק האוצר, ושני תיקים נוספים בהם גם המשרד לפיתוח הנגב והגליל. בין ההבנות הנוספות שהושגו יקבלו חברי המפלגה את תפקיד יו"ר ועדת הכספים - כך ששני תפקידים שהיו עד כה אצל המפלגות החרדיות יועברו לליברמן. יש עתיד וישראל ביתנו ציינו כי קווי היסוד של הממשלה הוסכמו, בהם גם בסוגיות דת ומדינה.
כמו כן סוכם לקדם חוק פרויקטים לאומיים שיהיה אחד ממנועי הצמיחה המתוכננים למשק. המפלגות ציינו כי במסגרת החוק שהוסכם יוקמו שני בתי חולים נוספים בנגב ובגליל, שדה תעופה בנבטים, רכבת מהירה ופרויקטים לאומיים נוספים. בנוסף נקבע בהסכם כי תקודם הכנסה מינימלית לקשישים בגובה 70% משכר המינימום.
פורסם לראשונה: 22:28, 25.05.21