לבית המשפט בפרנקפורט הגיע שלשום פרנקו אלברכט, חייל גרמני בן 32 שנאשם שתכנן לתקוף פוליטיקאים בכירים – בעודו מתחזה למבקש מקלט סורי. אלברכט סיפר השבוע לשופטים איך הצליח לרמות את פקידי ההגירה, ולהגיש בקשת מקלט במולדתו – למרות שהוא כלל לא יודע ערבית.
"לא הייתי צריך לדעת ערבית, או לספק פרטים על הסיפור שלי", אמר אלברכט בבית המשפט. החייל הגרמני הוסיף שהוא מצטער על ההתחזות לפליט – אך מכחיש שהוא תכנן לרצוח פוליטיקאים בכירים תוך התחזות למבקש מקלט, כביכול כדי להגביר את השנאה נגד מהגרים בגרמניה.
משבר הפליטים בגרמניה פרץ ב-2015, אז נכנסו למדינה מאות אלפי פליטים ומהגרים ויצרו עומס אדיר על הרשויות. אלברכט סיפר ששנתיים לאחר מכן, כשהיה בחופשה קצרה מהצבא, הוא החליט לבחון את הרשויות והגיש בעצמו בקשת מקלט - למרות שהוא אזרח גרמני לכל דבר.
"התחלתי לחקור את הנושא כדי להמציא סיפור אמין", סיפר החייל. אלברכט התחזה לירקן נוצרי מדמשק ואמר לפקידי ההגירה ששמו הוא "דייוויד בנג'מין". הוא שוחח עם פקידי ההגירה בצרפתית ואמר שאינו יודע גרמנית. בבית המשפט סיפר החייל הגרמני שפקידי ההגירה לא ערכו שום בדיקה אחרי שהגיש את בקשת המקלט, ובנוסף אפשרו לו "חופש תנועה מוחלט" בגרמניה.
אחרי שהגיש את בקשת המקלט אלברכט חזר לבסיס שלו באילקירך, סמוך לגבול צרפת, והתחיל לחיות "חיים כפולים": של חייל גרמני, ושל פליט סורי. "היה לי תרמיל גב שבתוכו היו כל ה'חיים' שלי כפליט". אלברכט, שהוגדר על ידי התובעים כאיש ימין בעל דעות קיצוניות, אמר שהקנצלרית אנגלה מרקל הפרה את החוקה הגרמנית כשאפשרה לפליטים להיכנס לגרמניה במהלך המשבר.
אלברכט נעצר בפברואר 2017 בשדה התעופה הבינלאומי של וינה, כשניסה לקחת אקדח מימי גרמניה הנאצית שאותו החביא בשירותים של השדה. כשהמשטרה בדקה את טביעות האצבעות שלו היא גילתה שיש לו "זהות כפולה". התובעים במשפטו טוענים שהוא תכנן להשתמש באקדח - ובכלי נשק ובחומרי נפץ שגנב מהבסיס שלו בגרמניה - כדי לרצוח פוליטיקאים תוך התחזות לפליט. אחד הבכירים שאותם תכנן לתקוף היה הייקו מאס - כיום שר החוץ של גרמניה ובעבר שר המשפטים.
3 צפייה בגלריה
גרמניה חייל גרמני התחזה ל פליט סורי ותכנן פיגועים
גרמניה חייל גרמני התחזה ל פליט סורי ותכנן פיגועים
(צילום: רויטרס)
לפי החוקרים ברשותו של אלברכט היה עותק של "מיין קאמפף", ספרו של אדולף היטלר. הם סבורים שאלברכט הוא איש ימין קיצוני שמאמין שההגירה היא "סוג של רצח עם". מעצרו של אלברכט זעזע את גרמניה, והחריף את החשש מהימין הקיצוני - על רקע משבר המהגרים והכעס על המדיניות של הקנצלרית מרקל. "אני יכול להבטיח לכם שאני לא איש ימין קיצוני", הצהיר אלברכט כשנכנס לבית המשפט בפרנקפורט. הוא הוסיף: "המצפון שלי נקי, מעולם לא תכננתי מתקפות".
אם אלברכט יורשע במשפט, שאמור להימשך עד אוגוסט, הוא צפוי לרצות עד 10 שנות מאסר.