כשברקע התפרצויות של נגיף הקורונה בכמה אזורים בארץ, בבתי החולים עדיין שומרים על שגרה בשל מספר המאושפזים הנמוך. עם זאת, גורם במערכת הבריאות הביע אמש (יום ג') חשש מפני התפרצות של גל רביעי בישראל: "הצוותים הרפואיים שחוקים, מתוסכלים ועוד לא הספיקו להתאושש. הם פשוט לא יעמדו בזה. זו תהיה קטסטרופה". הוא הוסיף כי "לפי שעה נראה שהחיסונים פועלים ומצב התחלואה סביר יחסית" והפציר במי שלא התחסן למהר לעשות כן.
למרות החשש במערכת הבריאות, נתוני החולים ומספר המאושפזים עדיין, כפי שצוין, נמוכים. כך למשל, בית החולים רמב"ם שבחיפה הוא היחיד בצפון שמאושפזים בו לפי שעה שלושה חולים בלבד. בשל מספרם הנמוך, הם מאושפזים ביחידה נפרדת בקצה של אחת המחלקות הפנימיות ובבידוד מוחלט משאר החולים. זאת לאחר שמחלקת הקורונה התת-קרקעית במוסד הרפואי שפעלה בחניון מאוקטובר האחרון כבר נסגרה.
4 צפייה בגלריה
ריאן אמיר, אח אחראי במחלקת הקורונה ברמב"ם
ריאן אמיר, אח אחראי במחלקת הקורונה ברמב"ם
"אסור להיות שאננים". ריאן אמין
(צילום: שמיר אלבז)
למרות זאת, במערכת הבריאות יש מי שחושש מאוד מהתפרצות של גל רביעי. "היה ברור לנו שאסור להוריד מסכות", אמר גורם במערכת הבריאות - והוסיף: "ברוב בתי החולים הקפידו על קיום ההנחיה גם אחרי שהוסרה. מתברר שצדקנו".

האח שקלט את החולה הראשון ברמב"ם: "אסור להיות שאננים"

ריאן אמין הוא האח האחראי ביחידה. הוא היה בה מתחילת ההתפרצות בארץ והיה בין הראשונים שקלטו את החולה הראשון בבית החולים, במרץ 2020. גם כעת הוא ממשיך בתפקידו. "אני זוכר את החולה הראשון בקורונה. הוא הגיע בשבת, אני זוכר עוד את השם שלו. מאז התגייסתי למשימה, ואני עדיין כאן".
ביחידה מאושפזים כעת צעירה בת 21 בהיריון מתקדם עם תאומים, שמצבה קל. היא חוסנה פעמיים, ובכל זאת נדבקה. בנוסף ישנה ישראלית שחזרה מחו"ל והיא מאושפזת במצב בינוני. החולה השלישי הוא גבר בשנות ה-70 לחייו שמצבו מוגדר קשה. הוא סובל מדלקת ריאות ונעזר בחמצן.
"זה בדיוק הזמן להזכיר לאנשים שהקורונה לא נגמרה, אסור להיות שאננים", אמר אתמול אמין. "העובדה היא שברגע שהשמיים נפתחו - זנים חדשים מגיעים לארץ. החיסון מונע מחלה קשה, אבל האפשרות הזו קיימת וצריך להיות זהירים". הוא הוסיף כי המצב לפי שעה טוב יותר מאשר היה בהתפרצויות הקודמות - לא רק בגלל החיסונים והמספרים הנמוכים.
4 צפייה בגלריה
יעל פולישוק, אחות אחראית בטיפול נמרץ כללי בקפלן
יעל פולישוק, אחות אחראית בטיפול נמרץ כללי בקפלן
"היד כל הזמן על הדופק". יעל פולישוק
(צילום: שמוליק דודפור)
אמין המשיך: "למדנו הרבה, פיתחנו יכולות טיפול משמעותיות וראייה רחבה יותר על המחלה. אנחנו יודעים הרבה יותר ממה שידענו קודם ואפשרויות הטיפול יותר טובות. עם זאת, המצב יכול להתהפך. זה תלוי בזנים שמייבאים מחו"ל, צריך לחזור להגבלות מסוימות, בעיקר בנסיעה לחו"ל והקפה על בידוד לאחר מכן ולא להיות שאננים. אנחנו לא רוצים לחזור לאחור, לא רוצים סגרים".

עלייה בהדבקות בשפלה: "היד על הדופק"

בינתיים, באזור השפלה חלה עלייה במקרי ההדבקה בשבוע האחרון. ברחובות יש לפי שעה 31 חולים ומעל ל-160 בני אדם נמצאים בבידוד. כמו כן, במודיעין-מכבים-רעות הוגדרו כמה שכונות כ"כתומות" ומאה תושבים אובחנו כחיוביים לנגיף וכמה מאות נוספים נשלחו לבידוד.
למרות שאין מדובר עדיין בהתפרצות כלל-ארצית, בבית החולים קפלן - שם טופל השבוע חולה קורונה אחד ששוחרר - עומדת המחלקה הייעודית ריקה. במוסד הרפואי מעריכים כי היא תוכל לשוב לתפקד תוך שעות ממתן הנחיה.
יעל פולישוק, אחות אחראית בטיפול נמרץ כללי בקפלן, טענה אתמול בבוקר כי לפי שעה - השגרה נמשכת: "אנחנו לא מרגישים את העלייה בכמות החולים, אבל אנחנו כל הזמן עם יד על הדופק ועובדים עם מסכה עוד משנה שעברה. אנחנו ערוכים ובודקים כל מטופל שמגיע אלינו ויודעים שאם צריך - נפעיל את כל המערכים הנדרשים".
4 צפייה בגלריה
ד״ר יוני שפירא מנהל מחלקת פנימית ח ומחלקת קורונה בבית חולים אסף הרופא
ד״ר יוני שפירא מנהל מחלקת פנימית ח ומחלקת קורונה בבית חולים אסף הרופא
"המכשירים מוכנים והצוות מיומן". ד"ר יוני שפירא
(צילום: שמוליק דודפור)
ד"ר יוני שפירא, מנהל מחלקת פנימית ח' ומחלקת הקורונה בבית החולים אסף הרופא שבמתחם צריפין, מסכים עם דבריה של פולישוק. "אין ספק שמאז הגל השלישי יש ירידה ניכרת בכמות חולי קורונה", הוא אמר. "בחודשיים האחרונים היו חולים בודדים בלבד. הייתה גם תקופה של אפס מטופלים עם קורונה וכעת יש מטופל אחד שמוגדר במצב קשה. הוא חוסן פעמיים, אך יש לו מחלות רקע והוא מקבל טיפול תרופתי שמדכא את מערכת החיסון". עם זאת, לדברי ד"ר שפירא, "גם אצלו חל שיפור ב-48 השעות האחרונות".
ד"ר שפירא הוסיף כי "כרגע, רוב הנדבקים הם ילדים שמקבלים את המחלה בצורה קלה, וכך גם מחוסנים שחלו". עם זאת, הוא נערך לאפשרות של עלייה בהדבקות: "אם נחכה שבועיים ייתכן שנראה עוד מאושפזים. אני מקווה שזה לא יקרה". על ההיערכות בבית החולים למקרה של גל רביעי בישראל הוא אמר: "אם נצטרך, תוך שעות נפנה את המחלקה שלי מהמטופלים שלא חולים בקורונה. כל המכשירים מוכנים, הצוות מאוד מיומן ואני מקווה שזה לא יקרה".
4 צפייה בגלריה
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
ארכיון
(צילום: AFP)
למרות הדברים המרגיעים, ד"ר שפירא התייחס גם להשפעה המנטלית של התפרצות נוספת ומשמעותית של הנגיף בישראל: "הגל השלישי, שהיה גל קשה ביותר עם תמותה גבוהה - השפיע נפשית באופן קשה מאוד על הצוותים. קשה לחזור לדבר הזה, אבל אין לי ספק שאם זה יקרה הם יתפקדו בצורה טובה".

אתמול: 224 אובחנו כחיוביים לקורונה, מספר החולים קשה יציב

בינתיים, אתמול (שלישי) אובחנו 224 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-46 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 0.5%.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 50 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 22 מהם במצב קשה. 16 חולים מחוברים למכונות הנשמה. בישראל, לפי שעה, 1,660 חולי קורונה פעילים.
פורסם לראשונה: 22:42, 29.06.21