התרסה על הכורסה: מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שישראל הפציצה את משרדו ואת ביתו במהלך מבצע "שומר החומות", הצטלם אתמול (ה') בהתרסה כשהוא יושב על כורסה בלשכתו ההרוסה.
במקביל, בחאן יונס שבדרום רצועת עזה קיימה היום הזרוע הצבאית של חמאס מצעד צבאי גדול. במצעד השתתפו אלפי פלסטינים ובמהלכו הוצגו כל הכלים והאמצעים ששימשו את ארגון הטרור במסגרת הלוחמה מול ישראל במבצע "שומר החומות".
בין היתר הוצגו רקטות במשגרים על גבי משאיות וכן כלי טיס בלתי מאוישים, כולל ה"כטב"מ המתאבד" שיהאב שנכנס לשימוש מבצעי לראשונה במהלך המבצע, ודגמים שלו הופלו על ידי צה"ל פעם אחר פעם כשהועלו לאוויר. כמו כן הוצגו במצעד טילי נ"ט מסוג קורנט ומרגמות.
חמאס בחר לקיים את המצעד בחאן יונס כאות הוקרה לפעילי כוח הנוחבה שלו שנהרגו בעת ששהו בשתי מנהרות השייכות לחטיבת חאן יונס של הזרוע הצבאית של הארגון. צה"ל הפציץ את המנהרות דקות ספורות לפני שפעילי כוח הנוחבה תכננו לצאת מהן ולפרוץ את גדר הגבול עם ישראל ביומו הראשון של המבצע.
19 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מתריס
יחיא סינוואר מתריס
סינוואר על הכורסה, בלשכה ההרוסה
19 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
המצעד של חמאס בחאן יונס
(צילום: AFP)
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס אתמול למבצע של צה"ל מול רצועת עזה. בנאום בפני בוגרי בית הספר למלחמה, אמר כוכבי: "חמאס נקט צעד הראשון, אך שעות לאחר מכן הסתבר לו שטעה. צה"ל נטל יוזמה והפתיע את האויב פעם אחר פעם בסדרת מהלומות שהוציאו אותו משיווי משקל".
כוכבי מנה את הסיבות, לדבריו, "לכישלון של חמאס": "תוצאות המלחמה נקבעות בראש ובראשונה על בסיס הממד הפיזי של ההשמדה ושלילת יכולות. חמאס והג'יהאד האיסלאמי נפגעו משמעותית. השמדנו תשתיות טרור בתוך מבנים ובניינים לאחר שהזהרנו את האוכלוסייה והוכחנו שאין מסתור לטרור.
"בנוסף, פגענו פגיעה נרחבת במנהור התת-קרקעי שיועד להיות ממד הלחימה המרכזי של חמאס. לא רק שפגענו בו, אלא המחשנו שהוא כבר אינו חסין ומוגן כפי שהוא תוכנן להיות. חמאס בתגובה הנחה את מרבית פעילי הטרור להסתתר לאורך המבצע מחשש שהם ייפגעו".

הרמטכ"ל ציין עוד: "סיכלנו את כלל הפיגועים שתוכננו נגדנו מהאוויר, מהים ומתוך המנהרות. מערכת ההגנה האווירית סיפקה מענה טובה מאוד וצמצמה את אפקטיביות הרקטות, בוודאי ביחס למה שחמאס קיווה. הרחוב הערבי נשאר לא מעורב ולא מזדהה. מדינות העולם הערבי לא תמכו בפעולות הטרור וזכינו לגיבוי בינלאומי ממדינות רבות שהבינו שזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני כל איום, ובוודאי כשיורים על בירתה. גם מספר ההרוגים הבלתי מעורבים סייע בכך.
"חשוב שנעצור לרגע ונזכיר לעצמנו ולעולם נגד מי נלחמנו, ואת מי תקפנו. נלחמנו בפושעי מלחמה אשר יורים רקטות על אזרחים חפים מפשע ומסתתרים בין חפים מפשע. נלחמנו באויב שנטוע בעולם שלא קיים אצלו עיקרון של מוסר לחימה, ואצלנו העיקרון הזה עוטף כל מטרה וכל פצצה. חמאס אמנם יזם את הירי, אך מיד הפך למגיב ונרדף. המאזן הסתיים ביתרון מובהק לצה"ל. חמאס שפתח במלחמה כמגן ירושלים לכאורה, סיים אותה כמחריב רצועת עזה".
פורסם לראשונה: 21:50, 27.05.21