3 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה בתל אביב
(צילום: שמוליק דודופור)
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יקיים מחר (יום ד') דיון תקדימי בשאלה אם ניתן למנוע מעובד להיכנס אל מקום עבודתו אם לא חוסן נגד קורונה. בית הדין יכריע בעתירה לצו מניעה שהגישה סייעת חינוכית בבית ספר לחינוך מיוחד בכוכב יאיר-צור יגאל, שנאסר עליה להיכנס לבית הספר לאחר שסירבה להצהיר אם התחסנה וגם סירבה להציג בדיקת קורונה שלילית. בינתיים באילת כבר החליטו באופן גורף לאסור על מורים לא מחוסנים להיכנס לתיכונים, אם לא יציגו בדיקה שלילית על בסיס קבוע.
בתגובתו לעתירה, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל יובל ארד ביקש לדחות את בקשת הסייעת וטוען כי "זכות היסוד של התלמידים לחיים, בשים לב שמדובר במקרה זה בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר יסודי, גוברת על זכותה של הסייעת לפרטיות".
3 צפייה בגלריה
הסייעת החינוכית שמסרבת להתחסן
הסייעת החינוכית שמסרבת להתחסן
הסייעת שמסרבת להתחסן

יובל ארדראש מועצת צור יגאל יובל ארד
כפי שנחשף בידיעות אחרונות וב-ynet, הסייעת עתרה נגד ארד, שקבע כי עובדי חינוך שהם עובדי מועצה, סייעות גנים וסייעות אישיות שלא התחסנו יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע, ואם לא יציגו לא יורשו להיכנס לעבודה. מזה שבוע הסייעת לא עובדת לאחר שנאסר עליה להיכנס לבית הספר, משום שסירבה להצהיר אם התחסנה וסירבה להציג אישור לבדיקת קורונה שלילית. הסייעת הגישה בקשה דחופה למתן צו מניעה שיורה לבטל את השעייתה ולאפשר לה להיכנס לבית הספר. דחיפות הבקשה נומקה בכך שהסייעת החינוכית הושעתה מעבודתה לפני יותר משבוע והיא יושבת בביתה ללא כל אפשרות להתפרנס.
בעתירה שהגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עורכי הדין גלעד יצחק בר-טל, רעות לורנץ וחן טלמור מבקשת הסייעת להוציא צו שיורה לראש המועצה לבטל את השעייתה ולקבוע שאינו יכול לחייב אותה לחשוף בפניו מידע רפואי. לטענת עורכי הדין, הרחקת הסייעת נעשתה בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הקובעת שיש לעגן החלטות מעין אלו בחקיקה ראשית על ידי הכנסת.
3 צפייה בגלריה
מתחסנים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון
עובדי הוראה מתחסנים בראשון לציון
"אנו מדגישים כי אין מאחורי הפנייה כל עניין של הכחשת קורונה או חיסוני קורונה, אלא דרישה לאפשר את זכות הבחירה בעניין החיסון, בדיוק כפי שמוקנה לכל אדם על בסיס חוקי היסוד", נאמר בעתירה.
בתגובת ראש המועצה ארד לבית הדין נאמר כי זכות היסוד לשמירה על החיים של תלמידי החינוך המיוחד בבית הספר היסודי גוברת על זכותה של הסייעת לפרטיות. בתגובה שהוגשה על ידי עו"ד אלון אשר, היועץ המשפטי של המועצה, המועצה טוענת שהסייעת נהגה בחוסר תום לב בסירובה להציג אישור לבדיקת קורונה שלילית, בשעה שהציגה לאורך כל החודשים האחרונים הצהרת בריאות יומית טרם כניסתה לבית הספר היסודי ובמיוחד לאור טענתה בעל פה כאילו התחסנה, בשעה שלא הייתה מוכנה להציג אישור לכך.

המועצה טוענת כי בניגוד לנטען בבקשה, הנחיית ראש המועצה כלל לא עסקה בדרישה לקבלת חיסון, אלא בדרישה ממי שבחר שלא להתחסן להציג בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע. המועצה טוענת כי מדובר בדרישה מתונה המאזנת בין האינטרסים מחד של שמירה על בריאות הציבור ומאידך שמירה על זכותה של המבקשת לפרטיות.
עוד מוסיפה המועצה כי בשעה שמדווח על תחלואה גוברת בימים אלה במוסדות החינוך של תלמידים ועובדי הוראה, "לא קשה לדמיין את הנזק העצום לתלמידי החינוך המיוחד שהם בעלי צרכים מיוחדים, לו חלילה יתברר כי הסייעת חולה בקורונה והם יידרשו להיכנס לבידוד. הוצאתם ממסגרת קבועה ובידודם בביתם תגרום להם נזק עצום גם מהבחינה הרגשית והנפשית". לפיכך מבקשת המועצה לדחות את בקשתה של הסייעת או לחלופין לדחות את ההכרעה עד להשלמת הליכי החקיקה המקודמים בימים אלה על ידי הממשלה.

"זכותי המלאה לא לעשות בדיקה כל יומיים"

גם בעיריית אילת החליטו לאסור על מורים לא מחוסנים להיכנס בשערי בתי הספר התיכונים, אלא אם יציגו בדיקה שלילית אחת לשבוע. באגף החינוך בעיריית אילת עדיין דנים בנושא, אך נכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה אחרת. בבתי הספר היסודיים נבלם מהלך דומה לאחר שנציגת הסתדרות המורים הוציאה מכתב בנושא.
כחלק מהעדכונים ששולח למורים דרורי גניאל, המשנה למנכ"ל וראש מינהל שח"ק בעיריית אילת, נכתב: "מורים שלא חוסנו/החלימו מקורונה/יש להם פטור רפואי מחיסון/בידם תוצאות בדיקה שלילית לנגיף מתבקשים לא להגיע לביה"ס או לפעילות בשטח הפתוח! אנו חייבים לשמור על בריאות התלמידים והמורים".

ההודעה עוררה את זעמם של חלק מהמורים. מזכיר סניף נגב בארגון המורים דוד דדון השיב לגניאל: "הנימוקים שהעלית מאוד חשובים ולדעתי צודקים. אך כל עוד אין חקיקה או תקנה לשעת חירום המסדירה זאת, ההתניות אינן חוקיות ופוגעות בזכויות יסוד של המורים ומנוגדות לחוק יסוד חופש העיסוק ולהנחיית המשנה ליועמ"ש, רז נזרי. אבקשך לבטל הנחייתך בדבר התניית כניסת מורים לבית הספר". עוד הוסיף דדון כי "אפשר לבקש ולהסביר את נחיצות החיסון והבדיקות, אך לא חוקי לדרוש ולהתנות".
נציגת הסתדרות המורים באילת, אילנית בן דוד, טענה במכתב ששלחה בנושא למנהלת אגף החינוך בעיריית אילת מירי קופיטו כי "יש להפסיק מיד את הדרישות למסירת מידע רפואי חסוי של עובדי ההוראה, לרבות דיווח נתונים בנושא, ללא אישור והסכמת עובדי ההוראה. כמו כן, כל דרישה לביצוע בדיקות ו/או דרישה להתחסן כתנאי כניסה למוסד החינוך, אינה חוקית ומנוגדת לחוקי יסוד, לזכויות האדם ולהנחיית היועץ המשפטי לממשלה".
אחד המורים שלא התחסן קיבל הודעה שלא להגיע לבית הספר אם אין ברשותו את תעודת מתחסן או תעודת מחלים. "אמרו לנו לא להגיע לעבודה כבר ביום ראשון אם אין ברשותנו את המסמכים כדי להציג למנהל בית הספר", הוא סיפר ל-ynet. זה הזוי שמכריחים אותי לעשות דבר כזה. אני חושש לעשות את החיסון וזו זכותי המלאה לא לעשות בדיקה כל יומיים או להתחסן. לפחות 12 מורים שאני יודע עליהם סירבו להתחסן. חלק נכנעו והלכו לבדיקות אבל אני לא נכנע".
מעיריית אילת נמסר: "כחלק מהמאמצים למניעת התפשטות הקורונה וכדי לשמור את מערכת החינוך פתוחה, רציפה ויציבה, הצטרפה העיר אילת לתכנית 'מגן חינוך', שבמסגרתה יתקיימו בכל בתי הספר בעיר (בכפוף להסכמת 75% מההורים) בדיקות אחת לשבוע ביום קבוע, לניטור תחלואת קורונה בקרב צוותים ותלמידים. לא מיותר לציין, כי למעלה ממחצית מתושבי העיר כבר מחוסנים וזו זכותם לדרוש לחיות בסביבה בריאה. אשר על כן, מי שלא התחסן (לפחות בחיסון ראשון) נדרש להציג בדיקת קורונה שלילית למען בריאותו האישית ולמען בריאות סביבתו".