משלחת אמריקנית-ישראלית שבראשה יועצו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר תמריא בבוקר (יום ג') לביקור במרוקו – המדינה הרביעית שהגיעה להסכם על נרמול יחסיה עם ישראל בחודשים האחרונים - בטיסה ישירה של חברת אל על, שתהיה הטיסה הישירה הראשונה מישראל לבירה רבאט.
המטוס יהיה זה הקרוי "קריית מלאכי" ומספר הטיסה יהיה LY555 (על משקל 'חמסה-חמסה-חמסה'). כמחווה לתרבות המשותפת בין ישראל ומרוקו, המטוס קושט בעיטור חמסה ודגלי המדינות בצירוף המילה שלום בשלוש השפות.
2 צפייה בגלריה
המטוס למרוקו
המטוס למרוקו
המטוס למרוקו
(צילום: דוברות אל על)
בראש המשלחת הישראלית יעמוד היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת והיא תכלול גם מנכ"לים של משרדי הממשלה ובהם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. המשלחת תיפגש עם מלך מרוקו ועם שר החוץ המרוקאי ותקיים שיחות עם נציגים של ממשלת מרוקו.
לצד דיונים על הנורמליזציה, צפויים להיחתם הסכמים לשיתוף פעולה, בהם הסכם תעופה שיאפשרו טיסות ישירות. המשלחות ידונו גם בפתיחת משרדים דיפלומטיים ברבאט ובתל אביב ובהסכם אשרות בין המדינות. בשל החשש מהמוטציה של נגיף הקורונה, בחנו אתמול בישראל לקצר את הביקור.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ארד קושנר
בנימין נתניהו וג'ארד קושנר
בנימין נתניהו וג'ארד קושנר. "ירושלים היא לא מקור הבעיות אלא ליבת הפתרון"
(צילום: שלו שלום)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול עם קושנר וביקש ממנו למסור למלך מרוקו את ברכתו על ההחלטה ההיסטורית שקיבל, לחדש את היחסים עם ישראל. נתניהו וקושנר השתתפו בטקס נטיעת 18 עצים בחורשת האומות של הקרן הקיימת לישראל בירושלים לכבודו של קושנר.
נתניהו אמר בטקס: "קושנר היועץ הבכיר של הנשיא טראמפ עשה כל כך הרבה למען מדינת ישראל ואנו אסירי תודה לנצח. בחודשים האחרונים, ארבע מדינות ערביות בחרו בחיים ובשלום על פני עוינות וסכסוך, ומדינות ערביות נוספות ילכו בעקבותיהן. מעגל השלום ממשיך להתרחב".
קושנר אמר בטקס כי "ירושלים הביאה לפיצוץ של שלום במזרח התיכון... היא לא מקור הבעיות אלא ליבת הפתרון. הסכמי השלום האלה הם זרעים שנטענו שיישאו פרות אם יטפלו בהם נכון. עסקת שלום אפשרית רק אם שתי ממשלות שמחפשות יעד משותף מסכימות לנקוט צעדים אמיצים, לשפר את ארצם ולשנות את צורת החשיבה של אזרחיהם. אני מתפלל שכל האומות יממשו את המומנטום הזה עד תום".
קושנר הזכיר כי סעודיה מאפשרת למטוסים ישראליים לעבור מעל שטחה. הוא שיבח את מרוקו על כך שהיא מלמדת על ההיסטוריה של הקהילה היהודית בספרי הלימוד, "דברים שהיו דמיוניים לפני זמן קצר". שגריר ארה"ב היוצא בישראל דיוויד פרידמן קרא אתמול את חצר שגרירות ארה"ב בירושלים על שמו של קושנר.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 23:53, 21.12.20