הרשויות בתאילנד הורו לספקיות האינטרנט לחסום את הגישה ליישומון המסרים טלגרם שמשמש את המפגינים נגד השלטון והמשטרה מאיימת לסגור ארבעה גופי חדשות בגין הפרת צו שהוצא בשבוע שעבר בניסיון לדכא את המחאה שנמשכת כבר כמה חודשים. כלי תקשורת במדינה דיווחו היום (ב') על תוכנית הפעולה של הרשויות נגד תנועת המחאה לאחר שדלף מסמך שסווג כ"סודי ביותר".
8 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
"רוצים שאנשים יפחדו להגיד את האמת". המחאה בבנגקוק
(צילום: AFP)
אלפי מפגינים, רובם צעירים, הדורשים את התפטרות ראש הממשלה ואת צמצום הסמכויות של המלך יצאו היום לרחובות הבירה בנגקוק, למרות צו חירום מהשבוע שעבר האוסר התקהלויות של יותר מארבעה אנשים בעיר. לאחרונה התרחבו ההפגנות בבירה והתפשטו למוקדים נוספים במדינה. ההפגנות שלוות ברובן אך הרשויות טוענות כי המפגינים הם פורעי חוק המערערים את יציבותה של תאילנד.
המפגינים טוענים כי החוקה הנוכחית של תאילנד מעניקה למלך יותר מדי כוח וכי היא תוכננה כדי לאפשר לראש הממשלה פריות צ'אן אוצ'ה להישאר בשלטון לאחר הבחירות בשנה שעברה. ראש הממשלה, שהיה מפקד הצבא ועמד בראש ההפיכה הצבאית ב-2014, טוען שהבחירות היו הוגנות.
ההפגנות בתאילנד, מדינה שאי-היציבות הפוליטית מוכרת לה, החלו בחודש פברואר האחרון, אחרי שבית משפט שם הורה על פיזור מפלגה פרו-דמוקרטית חדשה. המפלגה צברה פופולריות בעיקר בקרב צעירים וזכתה בבחירות במרץ 2019 במספר רב של מושבים בבית הנבחרים. היא הייתה למפלגה השלישית בגודלה בבית הנבחרים, שבו יש רוב לבעלי בריתה של החונטה הצבאית השולטת בתאילנד מאז ההפיכה.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
ההפגנות בבירה התרחבו. המחאה בבנגקוק
(צילום: AFP)
לפחות 80 איש נעצרו בהפגנות מאז יום שלישי. אם יתגלה כי הפרו את החוקים הנוקשים האוסרים ביקורת על המלוכה, הם עלולים להיכלא לתקופה של עד 15 שנה. אך גם המעצרים לא מרתיעים את המפגינים שממשיכים לצאת לרחובות. היום, כמו בששת הימים האחרונים, הפגנות התקיימו בכמה מוקדים בבירה. כשהערב ירד, הם הניפו את הטלפונים הניידים שלהם והאירו את הקהל.
כאשר המפגינים התכנסו שוב היום, גורם בכיר בוועדת השידור והתקשורת הלאומית אישר את הדיווחים לפיהם הסוכנות קיבלה הוראה לחסום את הגישה לטלגרם. הבכיר אמר כי הוא משוחח עם ספקי שירותי אינטרנט על כך, אך עד כה אפליקציית המסרים המוצפנת המועדפת על מפגינים רבים ברחבי העולם עדיין זמינה במדינה.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
הפגנה מחאה מפגינים נגד השלטון בנגקוק תאילנד
(צילום: רויטרס)
היום פשטה המשטרה על משרדי הוצאה לאור המטפלת בספרים של חוקרים תאילנדים וזרים עם נקודות מבט שנויות במחלוקת. ההוצאה לאור מסרה כי המשטרה לקחה עותקים משלושה כותרים שנמכרו ביריד ספרים שהתקיים לאחרונה שכונה "לימודי מונרכיה", וביקשה מהמו"ל שלהם להתייצב לחקירה בתחנה. בנוסף, מפקד המשטרה חתם על צו המאפשר לחסום את הגישה לאתרי חדשות שמספקים "מידע מעוות" לדבריו.
על פי החוקים הקיימים, נציבות השידור והתקשורת הלאומית ומשרד לכלכלה דיגיטלית וחברה מוסמכים לאסור שידורים ולחסום תכני אינטרנט. המשטרה עצמה יכולה לעשות זאת גם במסגרת צו החירום, שנכנס לתוקף ב-15 באוקטובר.
"קרן מנושימה", ארגון עצמאי הפועל למען חופש מקוון, קרא לצעדים ניסיון להשתיק את התקשורת החופשית. "מכיוון שהאיסור על הפגנות לא עבד, הממשלה הנתמכת על ידי הצבא מקווה לגרום לאנשים לפחד לומר את האמת", אמרה מנהלת הארגון אמילי פלמי פרדיצ'יט. "אנו קוראים לתקשורת החופשית להתנגד".