משרד הבריאות גיבש את המלצותיו לקראת קבינט הקורונה שיכונס הערב (שלישי). במוקד - חידוש פעילות מוסדות החינוך. ביום חמישי צפויים להיפתח גני ילדים וכן כיתות א-ד', י"א-י"ב וכיתות י"ג-י"ד במכללות טכנולוגיות. הלימודים יתקיימו ביישובים מסיווג "כתום" בציון 6.5 לכל היותר, שבהם שיעור המחוסנים מגיל 50 ומעלה עומד על 70% ויותר. כלומר, חלק מהערים שיהיו "כתומות בהירות" ובעלי אחוזי מתחסנים גבוהים מעל גיל 50 ישובו ללימודים. בערים האדומות ימשיכו התלמידים במתכונת מקוונת.
5 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
תלמידים נבחנים בבגרות לפני כחצי שנה
(צילום: מוטי קמחי )
בערים שבהן יתחדשו הלימודים, כיתות א'-ב' צפויות לחזור ללמוד במתכונת רגילה, אך כיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות.
לפי התיקון למתווה שהציע שר הבריאות יולי אדלשטיין, שיעור המחוסנים של כל רשות ייקבע אחת לשבוע. כמו כן, הצוות הבין-משרדי שהוקם רשאי לקבוע לגבי אזורים בתוך רשות מסוימת - שכונה או כמה שכונות מהעיר, יישוב בתוך מועצה אזורית - שיוגדרו כאזורים שבהם שיעור המחוסנים שונה מהשיעור ברשות כולה.
נכון לעכשיו לפחות, רשימת הערים הכתומות שבהן ניתן יהיה לחדש את הלימודים על פי המתווה החדש קטנה בהרבה מרשימת הערים הכתומות שבהן ימשיכו ללמוד בזום.
הערים הכתומות שבהן ציון הרמזור הנוכחי הוא 6.5 לכל היותר הן רמת גן, רעננה, נס ציונה, כרמיאל, סכנין, טירת כרמל, מגדל העמק, קריית מוצקין, קריית ים, כפר יונה, גבעת שמואל ואום אל פחם. עם זאת, רק בערים שבהן שיעור המתחסנים בני 50 ומעלה גבוה מ-70% ניתן יהיה ללמוד בגנים, בכיתות א'-ד' ובכיתות י"א-י"ב. נתון זה, של שיעור המתחסנים בני 50 ומעלה, אינו מופיע באתר משרד הבריאות.
תל אביב, שציון הרמזור שלה הוא 6.8, היא בין הערים הכתומות שנשארות בינתיים מחוץ למתווה. עם זאת, מפאת חלוקת השכונות לפי צבעי הרמזור, בשכונות שבהן הציון הוא לכל היותר 6.5 ושיעור המתחסנים בני 50 ומעלה גבוה מ-70% ניתן יהיה לחדש את הלימודים.
5 צפייה בגלריה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים בפעילות חוץ ברעננה. לפי הרמזור - יחזרו ללמוד
(צילום: עיריית רעננה)
5 צפייה בגלריה
מתחם חיסון קורונה בהוד השרון
מתחם חיסון קורונה בהוד השרון
מתחם חיסונים בהוד השרון. התלמידים יישארו בבית
(צילום: EPA)
ערים כתומות נוספות שנכון לעכשיו נשארות מחוץ למתווה (ציון הרמזור שלהן בין 6.6 ל-7.5) הן באר שבע, אשדוד, אשקלון, פתח תקווה, חולון, ראשון לציון, נתניה, רחובות, טבריה, אור יהודה, אילת, קריית אתא, טמרה, ראש העין, אור עקיבא, קריית ביאליק, יקנעם עילית, נהריה, הוד השרון, נצרת, דימונה, מודיעין-מכבים-רעות, חדרה, שפרעם, עפולה ומעלות תרשיחא.
הערים הצהובות בישראל, שגם בהן ניתן יהיה ללמוד בגנים ובחלק מהשכבות בבתי הספר הן חיפה, גבעתיים, נשר, רהט, טירה, רמת השרון, הרצליה, יהוד, כפר סבא, קריית אונו ונוף הגליל. בישראל אין כרגע כלל ערים ירוקות. ערים אדומות, כמובן, יש לא מעט - ובהן ימשיכו ללמוד רק בזום, הן בגנים והן בבתי הספר.

נתניהו: יהיה תמריץ למתחסנים

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות ביקרו בסניף של קופת החולים כללית בזרזיר. נתניהו ציין כי "ננפיק דרכונים ירוקים ונוכל לפתוח כך בהדרגה את תחומי החיים השונים. תחילה חינוך ואחר כך תחומים אחרים". לדבריו, התו הירוק יהיה מתמריצי החיסונים.
"בדקנו את עניין התמריצים ואחד מהם יהיה בוודאות התו הירוק כדי שאנשים יוכלו להיכנס למגוון מקומות - לבתי קפה, מוזיאונים, קולנוע, אירועי ספורט, בתי מלון ועוד. אנחנו בודקים עוד תמריצים, יש שאלות משפטיות שאנחנו מנסים להתגבר עליהן".
"אנחנו מדינה של חיסונים, אנחנו יכולים לחסן כל אזרח ואזרח מהר מאוד", אמר נתניהו. "מה שמונע זאת מאיתנו כרגע זו לא אספקה - יש לנו אספקה של מיליוני חיסונים ויש לנו צוותים רפואיים פנטסטיים - הדבר היחיד שמונע כרגע את השלמת המהלך הזה הוא הפייק ניוז והאמונות התפלות הזדוניות ששותלים בציבור, באינטרנט".
5 צפייה בגלריה
נתניהו בזרזיר
נתניהו בזרזיר
נתניהו במוקד חיסונים בזרזיר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
5 צפייה בגלריה
בני גנץ במתחם חיסונים אחיעזר
בני גנץ במתחם חיסונים אחיעזר
גנץ במתחם חיסונים אחיעזר
(צילום: רועי רובינשטיין)

גם ראש הממשלה החליפי בני גנץ שביקר במתחם למחוסנים במושב אחיעזר, שבו גם מרותקי בית יכולים להתחסן באמבולנסים, אמר כי "עד שהנגיף ייעלם צריך להמשיך את כל המאמצים, גם בתחום הסיוע שאנחנו נותנים ובתחום הבידוד למי שצריך ובתחום החיסונים שזה הכי חשוב. אנחנו נעניק תו ירוק - תו ירוק יהיה התעודה שאיתה בן אדם מסתובב כמו רישיון נהיגה. מי שיעשה חיסון ייצא החוצה עם תעודת מתחסן ויכנס לכל מיני מקומות, לא תהיה דרך אחרת".
"אנחנו נפעל קדימה ונבצע פתיחה אחראית, עם תחנה ראשונה בנושא החינוך ונעמוד על כך שנעשה פתיחה בתו ירוק", הוסיף גנץ. "מי שיעשה חיסון יקבל תו ירוק ויוכל לחיות חיים כלכליים רגילים ומי שלא - יצטרך לחכות לימים טובים יותר. כך צריך לעשות וכך נוכל לפתוח את הכלכלה".