גן מריחואנה שצמח ליד בניין הפרלמנט במקסיקו הפך לגן עדן למעשנים, ואנשים מדליקים ג'וינטים ללא חשש ממעצר. הגן נזרע ברחבה שליד הפרלמנט בפברואר על ידי פעילים למען לגליזציה כדי למשוך את תשומת ליבם של המחוקקים, והפך סמל למאבק להתיר את השימוש במריחואנה במדינה הנגועה באלימות הקשורה לסמים.
6 צפייה בגלריה
"למה צריך להסתתר?". מעשנות ליד הפרלמנט
"למה צריך להסתתר?". מעשנות ליד הפרלמנט
"למה צריך להסתתר?". מעשנות ליד הפרלמנט
(צילום: AFP)
הודות לשילוב של חום וגשמים מרובים, הצמחים גדלו לגובה של 2.5 מטרים. "היכולת לעשן כאן בגן בחופשיות מאוד חשובה בעיניי", אמר מרקו פלורס, עובד בבית קפה שישב על ספסל המשקיף על בניין הפרלמנט בבירה מקסיקו סיטי. "אני כבר לא יוצא לרחובות בפחד".
בית המשפט העליון במקסיקו קבע ב-2015 כי חוקים האוסרים על שימוש במריחואנה אינם חוקתיים, אך הממשלה טרם ניסחה חקיקה שתאפשר רשמית לגליזציה, והמעשנים מסתכנים באישום פלילי אם ייתפסו. מכירת מריחואנה עדיין אסורה וכל אדם יכול לשאת לא יותר מחמישה גרם, דבר שלא תמיד קל לאמת בבדיקות שגרתיות.
הניסיונות להגדיל את כמות המריחואנה שמותר לשאת נכשלו. בית המשפט קבע כי יש להעביר חקיקה בנושא עד 15 בדצמבר. "התחלנו לארגן את עצמנו כי כבר מאסנו במשטרה שסוחטת וקונסת אותנו", אמר אנריקה אספינוזה בן ה-30.
6 צפייה בגלריה
אסור לעשן את המריחואנה שצומחת בגן
אסור לעשן את המריחואנה שצומחת בגן
אסור לעשן את המריחואנה שצומחת בגן
(צילום: AFP)
בגן המנוהל על ידי פעילים למען לגליזציה, אנשים מורשים להיכנס למשך 30 דקות בכל פעם ויכולים לעשן בשקט. עד כה נראה שהמשטרה מעלימה עין מהנוהג, אם כי לא ברור כמה זמן זה יימשך.
לפעילים יש כלל נוקשה – מביאים מהבית ומשתפים. אסור לקצור ולעשן את הצמחים, אשר גדלים פשוט כסמל למאבק. "זה נהדר שפתחו מקום לאנשים שפתוחים לחוויות חדשות, או שרוצים לגלות קצת על הנושא הזה", אמר קרלוס דיאז, מעשן נוסף. "הם יכולים לבוא ולנסות את זה".
ב-2017 אישר הפרלמנט את השימוש במריחואנה למטרות רפואיות לאחר מאבק של שנתיים. ניקולא גוארה, שליח בן 23, משתמש במריחואנה כבר ארבע שנים בכדי לשפר את בריאותו הנפשית. "מריחואנה ואומנויות לחימה עזרו לי להפחית את הנוירוזה שלי", אמר בביקור בגן. מאז שנפתח הגיעו לגן 12 סנאטורים כדי לשוחח עם הפעילים.
6 צפייה בגלריה
מעוז של חופש. גן המריחואנה ליד הפרלמנט
מעוז של חופש. גן המריחואנה ליד הפרלמנט
מעוז של חופש. גן המריחואנה ליד הפרלמנט
(צילום: AFP)
הפעילים מקווים שמקסיקו תלך בדרכה של אורוגוואי, המדינה הראשונה בעולם שאפשרה לגליזציה של מריחואנה. על פי חוק משנת 2013, אזרחי ותושבי אורוגוואי יכולים לקנות עד 40 גרם מריחואנה בחודש מבתי מרקחת, או לגדל אותו בעצמם בבית או במסגרת מועדונים. לטענת הרשויות באורוגוואי, המהלך הביא לירידה חדה בצריכת מריחואנה המיוצרת באופן לא חוקי.
מקסיקו, הסובלת מאלימות הקשורה לסמים, תפסה עד כה השנה 185 טונות של מריחואנה, יותר מכל סם אחר. מאז שהממשלה החריפה את המאבק בקרטלי הסמים בשנת 2006, התרחשו 296,000 מעשי רצח. הנשיא, איש השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור, מאשים את הפשע המאורגן ברוב מקרי הרצח. הוא השאיר פתח להכשיר כמה סוגי סמים כחלק מהאסטרטגיה הביטחונית שלו.
הפעילים טוענים שהגיע הזמן לשינוי ורואים בגן שלהם מעוז של חופש. "למה אנחנו צריכים להסתתר?", אמרה סלסטה בת ה-27, שעישנה ליד האופניים שלה. עבור חוזה ריברה, אחד הפעילים, הגן הוא כלי לחינוך ולמתן "זכויות אדם". "אנחנו רוצים שהמחוקקים יבינו שאנחנו מעשנים בשקט ושאנחנו לא מהווים סכנה לאף אחד", אמר ריברה. "די עם ההתעללות".