נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו הודיע אמש (שבת) כי החלים מנגיף הקורונה. הנשיא בולסונרו, שספג בחודשים האחרונים ביקורת חריפה על כך שלא הקפיד על כללי הריחוק החברתי ועל כך שרצה למהר להסיר את הגבלות הקורונה כדי להניע את הכלכלה, מסר את ההודעה כשברקע שיפור במצבו בסקרים.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

5 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מצייץ שהחלים מ נגיף קורונה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מצייץ שהחלים מ נגיף קורונה
התמונה שבה הודיע בולסונרו בטוויטר: הבדיקה חזרה שלילית
"בוקר טוב לכולם", כתב אתמול בולסונרו בפייסבוק, ודיווח שתוצאת הבדיקה האחרונה שערך הייתה שלילית, מבלי לציין מתי נערכה הבדיקה. לאחר מכן יצא לרכוב באופנוע, ובדרכו פטפט עם דורשי שלומו, כפי שהוא נוהג לעשות לעתים קרובות מאז תחילת המגפה.
בולסונרו בן ה-65, שיש הרואים בו איש ימין קיצוני ושנחשב לתומך נלהב של ישראל, המעיט במשך חודשים ארוכים בחומרת המגפה. הוא אף כינה אותה "שפעת קטנה". הנשיא הברזילאי גם הרגיז רבים כשפרסם תמונה שלו עם קופסה של הידרוקסיכלורוקווין, תרופה נגד מלריה שעד לאחרונה היו שטענו כי היא מסייעת לטיפול בקורונה, אך מדענים מפקפקים בכך מאוד.
5 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
רכב על אופנוע והצטלם עם עוברים ושבים. נשיא ברזיל
(צילום: AFP)
מעט אחרי שקיבל תוצאה שלילית יצא כאמור בולסונרו באופנוע ממעון הנשיא, מלווה על-ידי מאבטחים. בדרכו הצטלם עם תושבים, הסיר את המסכה שלו והרכיב קסדה. בשלב מסוים עצר בתחנת דלק כדי לתדלק. הוא גם ביקר אצל פוליטיקאית מריו דה ז'ניירו, ואחרי ביקורו היא פרסמה תמונה שבה נראים היא, הוא ואחרים מתרועעים יחדיו כשהם אינם עוטים מסכות. גם בדרכו חזרה לארמון הנשיאות בירך בולסונרו רוכבי אופנוע והצטלם איתם.

בולסונרו מנצח כל יריב

ברזיל, המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, היא מוקד לאחת מהתפרצויות הקורונה החמורות בעולם. באופן רשמי נרשמו בה עד כה כבר יותר מ-2.3 מיליון נדבקים ויותר מ-85,238 מתים מהנגיף. ההערכה היא שהמספרים האמיתיים גבוהים יותר. בשבוע שעבר אובחנו עוד שני שרים בממשלתו של בולסונרו כנשאים של הנגיף.
5 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
מוביל על מורו ודה סילבה. בולסונרו
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר השלימה ממשלת ברזיל חודשיים בלי שר בריאות, וזאת בזמן המגפה החמורה ביותר ב-100 השנים האחרונות. השר הזמני, אדוארדו פזואלו, שלא היה לו שום ניסיון בתחום לפני חודש אפריל השנה, מתמודד כעת עם לחץ לפרוש מהתפקיד. הוא התמנה לשר הבריאות הזמני אחרי ששר הבריאות הקודם, רופא ומומחה לענייני בריאות, התפטר מתפקידו במחאה על תמיכתו של בולסונרו בשימוש בהידרוקסיכלורוקווין נגד קורונה.
בתוך כך, סקרים שפורסמו בשבוע שעבר מעידים על שיפור במעמדו של הנשיא בולסונרו בציבור, וכעת הוא המועמד המוביל לנצח בבחירות לנשיאות שייערכו בשנת 2022. לפי סקר שפורסם במגזין Veja, אילו הבחירות היו נערכות היום היה מקבל בולסונרו בין 27.5% ל-30.7% מהקולות בסיבוב הראשון, תלוי בשאלה מי היה יריבו, והיה מנצח בקלות בסיבוב השני כל יריב, אפילו אם היה זה אויבו הגדול, שר המשפטים לשעבר סרג'ו מורו, או איש השמאל והנשיא לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה, שנחשב פופולרי למדי.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו נפגש עם תומכים בלי מסכה
נגיף קורונה נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו נפגש עם תומכים בלי מסכה
30.7% בסיבוב הראשון. תומכי בולסונרו
(צילום: AP)
לפי סקר שפורסם ביום חמישי, שיעור התמיכה בבולסנרו עלה בציבור הברזילאי ל-43%, עלייה של 3% משבועיים לפני כן. שיעור המתנגדים לו ירד באחוז אחד, ל-46%. בקרב אלה המקבלים מענקי סיוע מיוחדים (של 115 דולר בחודש) מממשלת ברזיל בעקבות משבר הקורונה 52% שבעי רצון מבולסונרו. בסקר אחר עלה שיעור התמיכה בבולסונרו מ-25% במאי ל-30% כעת, וחלה ירידה בשיעור המתנגדים לו מ-50% במאי ל-45% כעת.

סגר קורונה בצפון קוריאה

ומברזיל, אחת הנפגעות הראשיות של משבר הקורונה, אל מדינה שעד עתה טענה כי היא נקייה מהנגיף: צפון קוריאה. ארצו הקומוניסטית והמסוגרת של קים ג'ונג און דיווחה הלילה כי הטילה סגר מוחלט על העיר קאסונג שליד הגבול עם דרום קוריאה, בעקבות מציאתו של אדם הסובל מתסמינים המזוהים עם נגיף הקורונה. לפי המשטר בפיונגיאנג, האדם שחשוד כעת כנשא של הנגיף הוא עריק שברח לדרום קוריאה – וחצה בשבוע שעבר באופן לא חוקי את הגבול חזרה לצפון.
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
מסיט את האשמה אל סיאול. קים ג'ונג און
(צילום: EPA)
מומחים מזהירים כי התפרצות של נגיף הקורונה בצפון קוריאה עלולה להוביל להשלכות קשות בשל מצבן הירוד של מערכת הרפואה הציבורית ושל התשתיות במדינה, ובשל החוסר הכרוני שלה בציוד רפואי.
קאסונג, שבה גרים כ-200 אלף בני אדם, שוכנת מצפון לגבול היבשתי המבוצר בין צפון קוריאה לדרום קוריאה. יותר מ-33 אלף צפון קוריאנים ברחו ב-20 השנים האחרונות לדרום קוריאה, נמלטים מהעוני ומהדיכוי הפוליטי בארצם, ונדיר שפליטים כאלה חוזרים לצפון קוריאה, ודאי תוך חציית הגבול עמוס המוקשים בין שתי המדינות.
ליף אריק איסלי, פרופסור מאוניברסיטת אווהה בסיאול, טוען שהאשמתו של עריק בהבאת הנגיף לצפון קוריאה נועדה כנראה לנקות מאשמה את סין ואת פיונגיאנג ולהטיל את האשמה להתפשטות הנגיף על דרום קוריאה, וכך אולי גם להרתיע צפון קוריאנים אחרים מלברוח לדרום העשיר.