נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ניצל הערב (יום ג') את נאומו בכינוס השנתי של עצרת האו"ם כדי לקרוא לאומות המאוחדות "למצות את הדין עם סין" על מעשיה בכל הקשור להתפשטות נגיף הקורונה. טראמפ האשים בנאום את בייג'ינג כי בתחילת המגפה מסרו היא וארגון הבריאות העולמי הצהרות כוזבות בנוגע למידת הסכנה הנשקפת מהנגיף.
"אנו חייבים למצות את הדין עם המדינה ששחררה את המגפה שלה לרחבי העולם", אמר טראמפ בפתח נאומו, ובמילים שנועדו להעליב ישירות את המשטר הסיני כינה את נגיף הקורונה "הווירוס הסיני", כפי שכבר עשה פעמים רבות בעבר.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
טראמפ בנאום המוקלט באו"ם. "ננצח את המגפה"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג נאום עצרת האו"ם או"ם העצרת הכללית כינוס וירטואלי
נשיא סין שי ג'ינפינג נאום עצרת האו"ם או"ם העצרת הכללית כינוס וירטואלי
נשיא סין שי, הערב. "לא רוצים לא מלחמה קרה ולא מלחמה חמה"
(צילום: AP)
הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם מביא בדרך כלל למטה הארגון בניו יורק כ-10,000 איש מרחבי העולם, בהם הבכירים שבמנהיגי תבל, אבל השנה הוא נערך מרחוק בשל הגבלות הקורונה. המנהיגים, בהם נשיאים, ראשי ממשלות, מלכים ונסיכים, נקראו לשלוח נאומים מוקלטים מארצותיהם.
טראמפ מיקד את נאומו במתקפה על המשטר הסיני, שמולו ניהל בשנים האחרונות מלחמת סחר. בחודשים האחרונים, בצל המכה הקשה שהנחיתה הקורונה על הציבור בארה"ב ועל הכלכלה האמריקנית, מאשים טראמפ את בייג'ינג בהפצת הנגיף, ולאחרונה הוא גם הטיל שורה של סנקציות על סין בטענה שהיא גונבת פיתוחים טכנולוגיים אמריקניים. במאבק שלו נגד בייג'ינג משתמש הנשיא האמריקני כקלף בחירות, והוא טוען שאם יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן ייבחר בנובמבר לנשיא – הוא יפגין רפיון מול הסינים.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
7 דקות הספיקו לו. טראמפ נואם מהבית הלבן
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
נציג מכל מדינה, כולם במסכה. הערב באולם העצרת
(צילום: AP)
בנאומו של טראמפ ששודר בכינוס הערב, נאום שהוקלט אתמול בבית הלבן, טען נשיא ארה"ב כי ממשלת סין שולטת למעשה בארגון הבריאות העולמי, וכי שניהם "שיקרו כשטענו שאין ראיה לכך שהנגיף עובר מאדם לאדם". לדבריו, "בהמשך הם שיקרו כשאמרו שאנשים בלי תסמינים אינם יכולים להדביק בנגיף". הוא הבטיח להפיץ חיסון נגד הקורונה, והצהיר: "אנחנו ננצח את הנגיף ונשים סוף למגפה". הוא טען שאחר כך יבוא עידן חדש של שגשוג, שיתוף פעולה ושלום.
שעה קלה אחרי נאומו של טראמפ שודר בעצרת נאומו של נשיא סין שי ג'ינפינג. הוא טען שלבייג'ינג "אין שום כוונה להילחם במלחמה קרה או במלחמה חמה עם שום מדינה", וקרא ליישב את המחלוקות במשא ומתן. שי אמר שיש להתנגד לכל ניסיון לנצל את המגפה למטרות פוליטיות, והודיע כי כמה חיסונים שסין מפתחת לקורונה נמצאים כבר בשלב הניסויים השלישי, וכי כשיושלם פיתוחם היא תהפוך אותם לזמינים לשאר מדינות העולם, לתועלת הציבור. "מגפת הקורונה לא תהיה המשבר העולמי האחרון שלנו, ולכן עלינו לשלב ידיים", אמר שי. "אסור לנו ליפול למלכודת של התנגשות ציוויליזציות".
7 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
גוטרש. כינוס מוזר, אבל "החשוב מאי פעם"
(צילום: רויטרס)
דרך אגב, אף שלכל מנהיג הוקצו השנה 15 דקות לשאת את נאומו, טראמפ הסתפק בסרטון בן 7 דקות בלבד. לשם השוואה, נשיא צרפת עמנואל מקרון שלח נאום בן 40 דקות. טראמפ, נזכיר, ידוע כמבקר חריף של האו"ם, ובשנים האחרונות פרשה בהוראתו ארה"ב מכמה מוסדות של הארגון, בין השאר בשל היחס הלא הוגן שקיבלה בהם ישראל. הוא גם הכריז על קיצוץ דרמטי בכספים שתורמת ארה"ב לאו"ם.

שקט במסדרונות האו"ם

זו הפעם הראשונה שעצרת האו"ם נערכת במתכונת וירטואלית. תושבי ניו יורק רגילים בדרך כלל לראות בספטמבר שיירות ארוכות של נכבדים מובילות את מנהיגי העולם למטה הארגון, אבל הפעם, בצל המגפה, נותרו מסדרונותיו ריקים ברובם. גם הפגישות הדיפלומטיות הנערכות בדרך כלל בשולי הכינוס, ושבהן מתאפשר לדיפלומטים לפתח יחסים אישיים יותר זה מזה כדי לקדם עניינים חשובים, נמנעות הפעם.
את שלב הנאומים של כינוס העצרת פתח הערב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. הוא הזהיר כי בצל המגפה מתמודד כעת העולם עם האסון הכלכלי הגדול ביותר שידע מאז השפל הגדול, והביע דאגה ממלחמה קרה חדשה בין ארה"ב לסין. הוא הצהיר כי המגפה אמנם הורידה את העולם על ברכיו, "אך זו רק החזרה הגנרלית לקראת האתגרים הצפויים לו".
7 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו נאום מוקלט ל כינוס עצרת ה או"ם ה וירטואלי
נשיא ברזיל בולסונרו. נאם ראשון
(צילום: AP)
על העימות בין וושינגטון לבייג'ינג אמר: "העולם אינו יכול להרשות לעצמו עתיד שבו שתי הכלכלות הגדולות ביותר שלו מפצלות את העולם בשבר גדול – כל אחת עם תקנות הסחר והכלכלה שלה, האינטרנט שלה ויכולות האינטליגנציה המלאכותית שלה. פילוג טכנולוגי וכלכלי עלול להפוך באופן בלתי נמנע לפילוג גיאו-אסטרטגי וצבאי. אנחנו חייבים להימנע מכך בכל מחיר".
בניגוד למנהיגים מרחבי העולם, גוטרש עצמו כן נשא את נאומו מאולם העצרת הכללית. באותה העת ישב באולם רק דיפלומט אחד מכל אחת מ-193 מדינות האו"ם. הנציגים האלה הגיעו, לפי הדרישה, כשהם עוטים מסכות. "בעולם שעבר טלטלה, אולם העצרת הכללית הוא היום אחד המראות המוזרים מכולם", אמר גוטרש. "מגפת הקורונה שינתה את הכינוס השנתי שלנו עד לבלי הכר, אך היא גם הפכה אותו לחשוב מאי פעם".

ארדואן: "כיבוש פלסטין הוא פצע מדמם"

מנהיגי המדינות הראשונים שנאמו הערב היו נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ – דווקא שניים שהרבו בחודשים האחרונים להתעמת עם מומחי הבריאות ועם מושלי מדינות מחוז בארצותיהם והביעו התנגדות להטלת סגרים והגבלות כדי לעצור את התפשטות הקורונה.
אחרי בולסונרו וטראמפ דיבר נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. בנאומו קרא לאפשר לאנושות כולה להשתמש בחיסון שיפותח נגד הנגיף, לא משנה איזו מדינה תשלים ראשונה את פיתוחו, ולמנוע תחרות סביבו. את סוגיית הגרעין האיראני קרא לפתור בדיאלוג ובדיפלומטיה "במסגרת החוק הבינלאומי" – עקיצה לארה"ב, שמנסה בימים אלה לאלץ את האו"ם לשוב ולאכוף סנקציות כבדות על טהרן. הוא גם ניצל את נאומו כדי להדגיש את זכויותיה-לכאורה של טורקיה על משאבים בים התיכון, שסביבם היא מנהלת בימים אלה עימות מול יוון וקפריסין, והציע לערוך ועידה אזורית של כל מדינות הים התיכון, בכלל זה קפריסין הטורקית.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כינוס עצרת האו"ם או"ם העצרת הכללית וירטואלי
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כינוס עצרת האו"ם או"ם העצרת הכללית וירטואלי
נשיא טורקיה נואם. לא "עסקת המאה", אלא "הסכם כניעה"
(צילום: AP)
במהלך נאומו של ארדואן עזב שגריר ישראל גלעד ארדן את אולם העצרת הכללית בניו יורק במחאה על מה שתיאר כ"אמירות אנטישמיות ושקריות שלו נגד ישראל". בנאומו אמר ארדואן ש"הכיבוש והדיכוי של פלסטין" הוא פצע מדמם בגופה של האנושות.
"העם הפלסטיני התקומם נגד מדיניות הדיכוי, האלימות וההפחדה של ישראל במשך יותר מחצי מאה", אמר נשיא טורקיה, וטען ש"עסקת המאה" שהציעה ארה"ב לפלסטינים הייתה למעשה "מסמך כניעה", וכי בעקבותיה ישראל האיצה את ניסיונותיה לנצל את קשריה עם "משתפי הפעולה" שלה. ארדואן סיפק גם התייחסות מרומזת להתקרבות בין ישראל למדינות ערביות במפרץ: "טורקיה לא תתמוך בשום תוכנית שהעם הפלסטיני אינו מסכים לה. ההשתתפות של חלק ממדינות האזור במשחק הזה פירושה היחיד הוא קידום מאמציה של ישראל לשחוק מוסכמות בינלאומיות בסיסיות".
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר