דנים ב"חבילת הפיצוי" בעקבות המכירה הצפויה של מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, שנחשפה ב"ידיעות אחרונות": שר הביטחון בני גנץ המריא הלילה לביקור בן יממה בארה"ב וייפגש עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ועם בכירים נוספים בממשל. אף שגנץ טס בטיסה מסחרית, עם חזרתו ייכנס לבידוד מקוצר של חמישה ימים בלבד, באישור משרד הבריאות.
גנץ שוהה באזור נפרד בטיסה מסחרית רגילה של חברת "יונייטד" לניוארק שליד ניו יורק, משם יעלה לטיסה נוספת קצרה לוושינגטון. שר הביטחון עלה למטוס בנפרד וכך יעשה גם בירידה ממנו ובטיסת ההמשך.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יחזור לבידוד מקוצר. גנץ
(צילום: אבי מועלם)
פמלייתו של גנץ מצומצמת וכוללת ארבעה אנשי צוות, בהם ראש המטה מעיין ישראלי ומזכירו הצבאי תת-אלוף יקי דולף, זאת בנוסף לכמה מאבטחים. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר אמש שמדובר בנסיבות מדיניות שמאפשרות התנהלות בקפסולה.
בביקור ידון גנץ עם הבכירים האמריקנים בעיקר ב"חבילת פיצוי" לישראל בתמורה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, במסגרת הסכם השלום. זאת, כדי לנסות להבטיח את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. בימים האחרונים דן גנץ בנושא עם בכירי הצבא, בהם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
3 צפייה בגלריה
מטוס בואינג KC -46 פגסוס
מטוס בואינג KC -46 פגסוס
מטוס תדלוק KC-46
(צילום: בואינג )
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב בואינג F-15 EX
מטוס קרב בואינג F-15 EX
F-15 EX. יגיע גם לישראל?
(צילום: בואינג)
לפי גורם המקורב לנושא, ישראל עשויה לדרוש הקדמה של קבלת ארבעת מטוסי התדלוק החדשים KC-46 "פגסוס" מתוצרת בואינג, במקום להמתין לייצור שלהם שיימשך כארבע שנים. זאת על חשבון "מנה" שהזמין הצבא האמריקני ונמצאת בתהליכי ייצור מתקדמים. במרץ השנה אישרה מחלקת המדינה למכור לישראל שמונה מטוסי תדלוק כאלה וציוד נלווה, בעלות של 2.4 מיליארד דולר.
מטוסים מתקדמים נוספים שעל הפרק הם F-15, ככל הנראה מדגם EX, שיהיו המפציצים הבאים של צה"ל. בשנה שעברה בואינג חשפה כיצד תיראה הגרסה החדשה של המטוס הוותיק, שאמורה לכלול שיפורים במערכות ההיגוי, אוויוניקה, לוחמה אלקטרונית, החימוש והמנועים. המטוסים צפויים להיכנס לשירות בחיל האוויר האמריקני ב-2023. בנוסף ידון גנץ עם האמריקנים גם ברכישת חימושים מתקדמים לטווחים רחוקים.
על הפרק גם הקדמה של הגעת טייסת F-35 נוספת. כמו כן, ישראל צפויה לדרוש הקדמה של הגעת מסוקי התובלה החדשים שיחליפו את היסעורים הקשישים - צ'ינוק של בואינג או סופר יסעור של לוקהיד מרטין, כאשר גם המטוס-מסוק V-22 חזר לתמונה.
המודל אפוא של חבילת הפיצוי צפוי להיות יותר פלטפורמות או חימושים מתוכנית הסיוע החדשה שנרקמת, לצד הקדמת הקבלה של חלק מאמצעי הלחימה. לפני המראתו נמסר מטעמו של גנץ כי מדובר ב"פגישות ביטחוניות חשובות ביותר לצורך המשך השמירה על העליונות הביטחונית של ישראל ולהמשך המאבק המשותף באיראן".