עיריית תל אביב הודיעה לדיירי שני הבניינים שפונו בסוף השבוע האחרון, לאחר שאדי מים החלו לצאת מתחת לפני הקרקע שסמוכה אליהם, כי הם יכולים לחזור לדירותיהם. בינתיים, גם חוקרי המכון הגיאולוגי שבמשרד האנרגיה נדרשו לחקירת התופעה, ובדקו את טמפרטורת הקרקע והמים באזור המדובר.
הבדיקה העלתה כי קיימים חלקים שבהם טמפרטורת המים גבוהה מ-60 מעלות, אך בשלב זה לא נמצאה הסיבה לכך. עם זאת, לפי העירייה, מסתמן שהאדים החלו לעלות כתוצאה מ"אנרגיה אצורה בקרקע". בינתיים, ירדה הטמפרטורה במקום לכ-40 מעלות.
3 צפייה בגלריה
דליפת הגז אבן גבירול בתל אביב
דליפת הגז אבן גבירול בתל אביב
אדי המים בתל אביב
(צילום: שיר פיליפוביץ לוי)
3 צפייה בגלריה
דליפת הגז אבן גבירול בתל אביב
דליפת הגז אבן גבירול בתל אביב
התעלומה בתל אביב
(צילום: שיר פיליפוביץ לוי)
מאז גילוי אדי המים בחמישי בבוקר ברחוב אבן גבירול פעלו נציגי עיריית תל אביב עם כלים הנדסיים כדי לזהות את מקור התופעה, אך טרם מצאו סיבה להתחממות הקרקע בטמפרטורה של יותר מ-60 מעלות ולאידוי התת-קרקעי.
גם נציגי כיבוי אש, חברת החשמל, מי אביבים והמשרד להגנת הסביבה לא הצליחו לקדם את חקירת התעלומה. לאחר שהבינו בעירייה שהאדים אינם רעילים או מסוכנים, הוחלט לסגור את הבורות שנחפרו ולהקים סביבם גדר זמנית, עד לקיום חקירה מעמיקה יותר באמצעות מומחים וצילומים תרמיים נרחבים.

לפי העירייה, מסתמן שהאדים החלו לעלות כתוצאה מ"אנרגיה אצורה בקרקע". בעירייה הוסיפו כי הגיאולוגים מסרו שזמן התקררות הקרקע צפוי להמשיך עוד זמן רב. יחד עם זאת, מהבדיקה עלה שאין סכנה ליציבות המבנים והתשתיות, ואין חומרים מסוכנים באוויר. במכון הגיאולוגי, מנגד, הדגישו כי לא בדקו את יציבות המבנים, וכי הנושא אינו בתחום סמכותם.
דיירת הבניין, אפרת בורוכובסקי קוריס, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו מאוד מבולבלים, וגם הרשויות. הייתה פה אנדרלמוסיה. ישבתי בקליניקה שלי שבתוך הבית עם מטופלת, ואז היס"מ דפק בדלת. ירדנו למטה מבולבלות, וככה נותרתי עד שעות הערב, כשהבנות שלי - בנות 4 ו-6 - הגיעו מהמסגרות ואין לי מה להגיד להן".
"עכשיו חזרנו הביתה, אבל התחושות עדיין משונות", הוסיפה. "בהודעה הרשמית אמרו לנו שלא מדובר בחומר רעיל ושאפשר לחזור לבתים, אך שעדיין אין אפשרות לדעת מה הסיבה לתופעה. אמרו שזו איזושהי אנרגיה שהייתה אצורה באדמה. נשמע מסתורי, ואנחנו עדיין כאן. זה מלחיץ".
3 צפייה בגלריה
ההודעה של עיריית תל אביב
ההודעה של עיריית תל אביב
ההודעה של עיריית תל אביב
היא הסבירה למה חזרה: "זה הבית שלנו ואין לנו לאן ללכת. יש פה אנשים סיעודיים, אנשים עם ילדים קטנים, לא הבנו לאן ללכת. ברווחה שאלו אם יש לנו פתרון, וכשהבינו שאין הם אמרו שגם להם אין. אלה גם ימי קורונה ואסור לצאת ממרחק של אלף מטר. התירו לנו לחרוג מהמגבלה, אבל אמרו שנמצא פתרון ונשלם. כעבור יממה קיבלתי טלפון מהעירייה, וגם השוטר הקהילתי דאג. אבל הייתה תחושה שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל".
האדים ממשיכים לצאת? "אני כבר לא רואה, אבל יש לציין שמאז שנחשפו האדים עובדים שם בקדחתנות. אמרו לנו שייקח זמן לצנן את הטמפרטורות. לא ברור לנו למה פינו אותנו אם זה לא מסוכן".
חם יותר אצלכם? "לא, לא הרגשנו. הרבה שכנים דיווחו על ריחות. זה ממש התחמם ליד בית הכנסת שהושבת".