כעס, תסכול וגם פוטנציאל לשינוי במערכת החינוך. ברקע הכוונה שלא לקיים לימודים החל מיום רביעי הקרוב למשך חודש, הביעו הורים ברחבי הארץ תחושות קשות לקראת המהלך שעלול לשבש את חייהם ולהשפיע גם על המשק כולו - וזעמו גם על הכוונה לסגור את בתי הספר והגנים יומיים לפני תחילת הסגר עצמו.
טרם ישיבת הממשלה שצפויה להיום (א'), הציע שר החינוך יואב גלנט כי מוסדות החינוך ייסגרו ביום שישי וייפתחו מחדש לאחר שמחת תורה, ב-11 באוקטובר. על פי הצעת המחליטים, שאותה הממשלה אמורה לאשר, פרט לחינוך המיוחד - כל בתי הספר והגנים ייסגרו הן בשלב הראשון (הסגר) והן בשלב השני ("הריסון המהודק").
לקראת הסגר, משרד החינוך פרסם מתווה למידה מרחוק לילדי הגנים, המכונה "שומרים על קשר בסגר". בין היתר נכתב שם שהגננת תיצור קשר עם הילדים באמצעים מגוונים: חדרים וירטואליים, שיחות וואטסאפ בווידאו, שיחות ועידה, הקלטות קוליות, סרטונים של הגננת ושיחות טלפון. זהו המתווה במלואו.
לפי המתווה, הגננות יקיימו מפגשים קבוצתיים בקבוצות קטנות של 4-6 ילדים וייצרו קשר עם ההורים לשם מיפוי צרכי הילדים וההורים. דוגמאות למפגשים שיקיימו הגננות: מפגש בוקר, התעמלות בוקר משותפת ושעת סיפור. בגילי 3-4 נכתב יש לשים דגש בין היתר על חיזוק התחום הרגשי-חברתי, פיתוח מיומנויות יסוד לקידום עצמאות מוטוריות, תקשורתיות ושפתיות. בגילאי 5-6 הדגש אמור להיות על השלמת פערים לימודיים בדגש על שפה, אוריינות ומתמטיקה, וכן הכנה רגשית של הילדים למעבר לבית הספר.
"לא נסכים ללמידה מרחוק וככל ויהיה סגר בגנים נשבית את הלמידה מרחוק בגני הילדים", הודיעו אתמול בוועד הגנים הארצי. "זה הזוי שקבעו תאריך לסגר כללי אבל מוסדות החינוך ייסגרו קודם לכן. אנו סבורים שאין מקום להמשיך את הלמידה מרחוק וככל ויש סגר יש להפסיק את הלמידה מרחוק ולהחזיר את ימי הלימוד בחופש. אנו נקרא להורים שלא לשתף פעולה ולהשבית את פעילות הלמידה מרחוק".
3 צפייה בגלריה
אחז אגם וילדיו
אחז אגם וילדיו
אחז אגם וילדיו
"אין שום סיבה לסגור את הגנים כי אין הידבקויות בגילאים האלו", אומר אחז אגם, יו"ר הנהגת הורי הגנים בתל אביב. "סגירה של הגנים זו סגירה של המשק. בנוסף, לא ברור למה סוגרים את מערכת החינוך ביום רביעי כשהסגר מתחיל בשישי. צריך להבין שהמשמעות של סגר בגנים היא השבתה של המשק. אין לכך פתרון ובגלל זה אסור להשבית את הגילאים הנמוכים, אלא רק מכיתות ג' ומעלה".

"משמעות סגירת מערכת החינוך - סגר של חודש"

לירון ורדי מכפר סבא, אם להדר, תלמידת כיתה ד' וניצן, תלמידת גן חובה, אמרה כי "זה מגוחך שסוגרים את מערכת החינוך בדיוק כשהתחילה השנה. בקושי היה לאנשים זמן להסתגל וכבר בתי הספר נסגרים. ברגע שסוגרים את מערכת החינוך המשמעות היא סגר של חודש, ולא רק של שבועיים. ברגע שהילדים בבית אז כל המשק סגור ואז זה באמת כמו סגר מלא".
לדבריה, "אנחנו נשלם את המחיר בגלל הניהול הכושל של המשבר הזה. אני שכירה ואני עובדת מהבית בענף, אז אאלץ להמשיך לעבוד מהבית. זה פשוט בלתי אפשרי לעבוד עם הילדים בבית".
מנגד, יש גם כאלו אשר רואים בסגר ובלמידה מרחוק שעשויה להתלוות אליו – כהזדמנות. "נדרשנו למציאות מורכבת המאלצת אותנו לגמישות מחשבתית, תעסוקתית וחינוכית", אומרת רחל קינן, מורה בבית ספר יסודי בתל אביב. "ברמה האישית כמורה הבוגרת תואר שני בטכנולוגיות בחינוך, אני מרגישה שהקורונה זימנה עבורנו שיח חשוב בדבר מהי הוראה מיטבית ועד כמה רלוונטית ההוראה המסורתית במאה ה-21. על כך אני מברכת"
"אני חושבת שהוראה מרחוק יכולה להיות אפקטיבית לא רק כאן ועכשיו, אלא תתווה דרך חדשה ללמידה והוראה גם אחרי תקופת הקורונה", הוסיפה קינן. "אשמח מאוד אם לא נעצור את ההוראה ונמשיך ללמד מהבית ונשמור על רצף לימודי וחינוכי. הילדים זקוקים למסגרת הזו כמו אוויר לנשימה. אנחנו עובדי ההוראה נשתכלל בהוראה שלנו מרחוק ונייצר חינוך מתקדם, רלוונטי ואיכותי עבור תלמידינו ותלמידותינו. כמובן שאם יש מורים המתקשים ללמד מרחוק, אשמח אם יאפשרו להם לצאת לחל"ת ולא יפגעו בהם כלכלית".
שר החינוך גלנט, כפי שצוין, מתנגד להפסקת הלימודים ביום רביעי ומציע לממשלה להתחיל בסגירת מוסדות החינוך ביום שישי . גלנט תומך במדיניות של סגירת בתי ספר בהתאם לרמת התחלואה בהם, ומתנגד עקרונית לסגירת מערכת החינוך בכלל בטענה כי לא הוצגו נתונים המוכיחים שישנה תחלואה גבוהה במערכת ושבתי הספר מהווים מקור הדבקה.
"מערכת חינוך פעילה חיונית לכל ילד ולכל משפחה ומהווה תנאי בסיסי להפעלת המשק בישראל. אסור לגרום לפגיעה בחינוכם של ילדי ישראל", אמר גלנט. "לאור חשיבות הסגר, הצעתי לחבריי לממשלה כי מוסדות החינוך ייסגרו ביום שישי 18 בספטמבר וייפתחו מחדש לאחר שמחת תורה, ב-11 באוקטובר".
פורסם לראשונה: 23:29, 12.09.20