בארצות הברית נשואות בשעות אלה העיניים לארבע מדינות: לפנסילבניה וג'ורג'יה, שבהן מוביל הנשיא דונלד טראמפ ביתרון קטן שהולך ומצטמצם, ולנבאדה ואריזונה, שבהן מוביל ג'ו ביידן ביתרון שברירי בעצמו. לפי התחזית של "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP, ביידן ינצח באריזונה, ולפיכך מוביל 214-264 במניין האלקטורים וזקוק לניצחון רק בעוד מדינה אחת כדי להגיע ליעד של 270 אלקטורים ולזכות בנשיאות. ברשתות אחרות נזהרים עדיין מלהכריז על ניצחונו באריזונה, ולכן בהן הוא עומד על 253 אלקטורים וזקוק לניצחון בפנסילבניה, שמחלקת 20 אלקטורים, או לשני ניצחונות במדינות אחרות.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
קמפיין ביידן טען הערב כי ניצחונו של המועמד הדמוקרטי במערכת הבחירות כולה קרוב מאוד, וכי תגובתו של טראמפ לתוצאות – שלל העתירות שהוא מגיש ודרישתו לספירה חוזרת – היא תגובה "נואשת".

3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
ביידן וטראמפ. זה עוד לא נגמר
(צילום: AFP, רויטרס)
הקרב הצמוד ביותר מסתמן בג'ורג'יה: טראמפ מוביל שם על ביידן ב-0.3% בלבד אחרי ספירת 98% מהקולות. אחר הצהריים הודיעו הרשויות בג'ורג'יה כי הן נערכות לספור את 61 אלף הקולות האחרונים. מכיוון שרובם מגיעים ממחוזות הנוטים לטובת הדמוקרטים, למחנה ביידן יש תקווה גדולה שהוא יצליח להשלים את המהפך. הספירה בג'ורג'יה צפויה להסתיים הערב או הלילה.
ההכרעה במדינה זו צפויה להיות על חוט השערה, ולכן גדולים הסיכויים שהצד המפסיד יערער וידרוש ספירה חוזרת. במקרה כזה, אם בג'ורג'יה תהיה תלויה הכרעת מערכת הבחירות כולה, זהות הנשיא הבא עשויה להיוודע רק בעוד שבועות.
ב"ניו יורק טיימס" מדווחים שהרפובליקנים לחוצים מאוד מהצטמצמות הפער בג'ורג'יה, וכבר נערכים להגיש עתירות ביותר מ-10 מחוזות בניסיון להביא לפסילת קולות. במקרה של ניצחון דחוק-ביותר, גם פסילה של עשרות או מאות קולות שניתנו לאחד הצדדים יכולה להביא ניצחון לצד היריב, ולכן כל עתירה כזו היא בעלת משמעות רבה.

התקווה של ביידן בפילדלפיה

ביידן המשיך היום לצמצם פערים גם בפנסילבניה, מדינה שמחלקת 20 אלקטורים ושאם ינצח בה – יעבור בוודאות את רף 270 האלקטורים הדרוש לניצחון בבחירות. בראשית הספירה הוליך טראמפ כצפוי בפער גדול, משום שאז נספרו שם הקולות שמצביעים נתנו בקלפיות, שם יש במערכת הבחירות הזו רוב רפובליקני מובהק, אבל ביממה האחרונה, כשנספרים עוד ועוד קולות שהגיעו מהדואר, שם רוב גדול של המצביעים השנה הם דמוקרטים, הפער הולך ומצטמצם.
3 צפייה בגלריה
קלפי בחירות פתקי ההצבעה ממשיכים להיסרק ולספור במרכז הכנסים של פנסילבניה בפילדלפיה  ארה"ב
קלפי בחירות פתקי ההצבעה ממשיכים להיסרק ולספור במרכז הכנסים של פנסילבניה בפילדלפיה  ארה"ב
סופרים קולות בפילדלפיה
(צילום: EPA)
אחרי ספירת 92% מהקולות עומד יתרונו של טראמפ בפנסילבניה על 1.7%. נותרו עדיין כמה מאות אלפי קולות לספור, ורבים מהם קולות מהדואר. ב-CNN ציינו כי במחוז פילדלפיה לבדו נותרו עדיין 120 אלף קולות שטרם נספרו: 80% מהמצביעים בעיר הזו בחרו בביידן, ואם היחס הזה יישאר גם בהמשך – די יהיה בתוצאות מפילדלפיה כדי לצמצם את יתרונו של טראמפ ל-30 אלף קולות. סיכוייו של ביידן לחולל מהפך בפנסילבניה טובים, אך גם ניצחון שלו שם אינו בטוח. בקמפיין שלו אמרו הערב כי הוא מתקרב לשוויון עם טראמפ במדינה, וכי הם מעריכים שהקולות הנותרים יהיו לטובתם.
ערוצי הטלוויזיה בארה"ב דיווחו בשלב מסוים הערב כי בפילדלפיה הופסקה זמנית ספירת הקולות מהדואר בהוראת בית משפט מקומי שדן בעתירה הנוגעת לנוכחות משקיפים בספירה, וכי הדמוקרטים מתכוונים לפנות לבית המשפט העליון של המדינה כדי שיהפוך את הפסיקה. אולם כעבור זמן קצר נמסר כי הספירה חודשה.
באריזונה, מדינה שמחלקת 11 אלקטורים ושכאמור "פוקס ניוז" וסוכנות AP הכריזו כבר אתמול שביידן ניצח בה, הצטמצם במהלך היום יתרונו של ביידן ל-2.4% אחרי ספירת 86% מהקולות. CNN ורשתות אחרות מסרבות לקבוע שביידן ניצח באריזונה, וטוענות שטראמפ עדיין יכול להשלים מהפך. בקמפיין ביידן נשמעו זהירים גם כן, ואמרו שייתכן שיידרש זמן מה עד שיתקבלו תוצאות מלאות מאריזונה.
באריזונה נותרו לספירה 375 אלף קולות, כשביידן מוביל בכ-68 אלף קולות. רוב הקולות שנותרו לספירה באים ממחוז מריקופה, האזור המאוכלס ביותר באריזונה. אם טראמפ יחולל מהפך במדינה זו הוא יגדיל משמעותית את סיכוייו לנצח בבחירות, אבל דרכו ל-270 אלקטורים עדיין תהיה ארוכה משל ביידן.
3 צפייה בגלריה
מפגינים תומכי דונלד טראמפ מחוץ למטה ועדת הבחירות מחוז מריקופה פיניקס אריזונה ארה"ב
מפגינים תומכי דונלד טראמפ מחוץ למטה ועדת הבחירות מחוז מריקופה פיניקס אריזונה ארה"ב
תומכי טראמפ מפגינים מחוץ למטה ועדת הבחירות במחוז מריקופה באריזונה, אתמול
(צילום: AFP)
בנבאדה, שמחלקת 6 אלקטורים, ולכן לפי "פוקס" ו-AP תספיק כדי להביא את ביידן מ-264 ל-270 אלקטורים, הגדיל הערב ביידן את יתרונו מ-0.6% ל-0.9%. עד כה נספרו 88% מהקולות. בקמפיין ביידן אמרו הערב שהם עדיין מעריכים שהוא ינצח בנבאדה.
אחר הצהריים דיווחה "פוקס ניוז" כי כמו במישיגן, בפנסילבניה ובמדינות אחרות, גם בנבאדה מתכוון קמפיין טראמפ לעתור נגד הספירה.

טראמפ: "קול שיגיע באיחור לא ייספר"

טראמפ, נזכיר, דורש להימנע מספירת רבים מהקולות שהגיעו דרך הדואר, אף שמדובר בשיטת הצבעה ותיקה ומקובלת ואף שהוא עצמו הצביע בדואר במערכות בחירות קודמות. במערכת הבחירות הנוכחית, בשל מגפת הקורונה והרצון להימנע מהצטופפות בקלפיות, הורחבה מאוד האפשרות להצביע בדואר, ונוצר פער גדול בדפוסי ההצבעה של שני המחנות: רוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים ואילו רוב המצביעים בקלפיות הם רפובליקנים.
טראמפ בטוויטר נגד הספירה:

מכיוון שבמדינות רבות ובמחוזות רבים בארה"ב סופרים ראשית את הקולות מהקלפיות ורק אחר כך את הקולות מהדואר, בליל הבחירות נוצר מצב שבו במקרים רבים בראשית הלילה נהנה טראמפ מיתרון גדול ומתעתע ("גל אדום"), אבל אחר כך, כשהגיעה ספירת הקולות מהדואר, בא שטף של קולות דמוקרטיים ("גל כחול"), והיתרון שלו נמחק.
התרחיש הזה היה ידוע מראש, ובמשך שבועות ארוכים דיווחו בארה"ב שטראמפ עשוי לנצל הובלה מוקדמת ובלתי-משקפת כדי להכריז על ניצחונו, ובהמשך עם צמצום הפער לטעון שהבחירות נגנבות ממנו. זה בדיוק מה שהוא עשה בליל הבחירות, ומאז מכינים אנשיו שורה של עתירות בדרישה לעצור את הספירה במדינות שונות, לפני שהיתרון הקטן שנותר בהן לטראמפ ייסגר. בעתירות אחרות הם מבקשים ספירה חוזרת או טוענים שנהלים הופרו, ובכך מערערים את אמינות הבחירות.
הציוץ של ביידן:

גם היום המשיך טראמפ לירות בטוויטר ציוצים שבהם הוא טוען שגוזלים ממנו את הניצחון בדרכי מרמה. "תעצרו את הספירה!", צייץ באותיות גדולות, ובציוץ נוסף טען: "כל קול שמגיע אחרי יום הבחירות לא ייספר". כוונתו לחוקי מדינת פנסילבניה, המאפשרים לספור קולות שהגיעו בדואר גם ימים אחדים אחרי הבחירות כל עוד החתימה עליהם מוכיחה שנשלחו לפני יום הבחירות. התקנות האלה נועדו למנוע פסילה של קולות כתוצאה מעיכובים בשירות הדואר הלא-מתפקד של ארה"ב. ביידן, מצדו, ענה בציוץ משלו: "כל קול חייב להיספר".
ג'ייסון מילר, בכיר בקמפיין טראמפ, אמר אחר הצהריים כי הוא מעריך שהקמפיין ינקוט צעדים משפטיים נוספים בנבאדה ובפנסילבניה, וטען שעד יום שישי בלילה יהיה כבר ברור שטראמפ יכהן ארבע שנים נוספות כנשיא.

במקרה של תיקו: בית הנבחרים יכריע

לפי הרשתות בארה"ב, עם שלל המדינות שבהן טראמפ ניצח נמנות: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3), דרום דקוטה (3) ומיין (1).
ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3), ורמונט (3) ונברסקה (1).

בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח. במקרה של תיקו 269-269 עוברת ההכרעה לבית הנבחרים, והוא שמחליט מי יהיה הנשיא.
פורסם לראשונה: 18:06, 05.11.20