כבר שבעה חודשים שוכב סמסון וולדסלאסי (38) בבית החולים איכילוב, זקוק בדחיפות לשיקום. המדינה מתעלמת ממצוקתו על אף שהיא אחראית לשלומו בשל מעמדו המיוחד. המשמעות העגומה - מצבו מידרדר מיום ליום.
סמסון (38), מבקש מקלט מאריתריאה, מחזיק מטעם מדינת ישראל באשרת שהייה בשל השתייכותו לקבוצת "הגנה סביבתית". כלומר, ישראל לא מחזירה אותו למולדתו משום שנשקפת לו שם סכנת חיים.
1 צפייה בגלריה
סמסון וולדסלאסי
סמסון וולדסלאסי
סמסון במיטתו בבית החולים. "לבד"
בקיץ האחרון הוא נפצע קשה בתאונת אופניים. מאז הוא סובל מפגיעה מוחית שגרמה לו לשיתוק בחצי הימני של גופו. כמו כן הוא איננו מזהה את סביבתו. חברו של סמסון, לול אוקובגי אמר: "קשה לראות אותו כך. אין לו משפחה, הוא לבד פה".
הטיפול הרפואי בו הסתיים כבר מזמן אבל מכיוון שאין לו ביטוח רפואי לא מאפשרת המדינה לממש את המלצת רופאיו ולהעביר אותו למסגרת שלה הוא זקוק: שיקום. כל יום נוסף בבית החולים רק מחמיר את מצבו ומעמיד אותו בחשיפה לזיהומים. חוץ מזה הוא תופס מיטה במערכת הבריאות, הקורסת מעומס גם כך.
"המקרה של סמסון הוא המחשה מזעזעת של הפקרת בריאותם של מבקשי המקלט", אומרת ד"ר זואי גוטצייט, מנהלת מחלקת חסרי מעמד בעמותת רופאים לזכויות אדם. "חודשים שאנחנו שבים ומתריעים בפני משרד הבריאות על הצורך למצוא לסמסון מוסד טיפולי, ובמשרד מתעלמים. חודשים שבית החולים איכילוב נושא בנטל הטיפול בו רק משום שאין לאן להעבירו. על משרד הבריאות למצוא פתרון ולקדם מדיניות שתמנע ממקרים כאלו להישנות".
במשרד הבריאות מסרו בתגובה: "המשרד מספק מענים שונים לאנשים השוהים בישראל והם חסרי ביטוח רפואי. בהיעדר תקציב יכולת מתן המענים מוגבלת. אין זה מחובת המשרד וגם אין באפשרותו לממן את כל הטיפולים לכל אדם השוהה בישראל ואינו מבוטח".