3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מנהיג חמאס רצועת עזה
יחיא סינוואר מנהיג חמאס רצועת עזה
סינוואר. הזיע, אבל ניצח בסיבוב הרביעי
(צילום: AP)
אחרי ארבעה סבבי הצבעה צמודים ומתוחים, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הצליח לגבור על מתחריו ונבחר לכהונה נוספת כמנהיג הארגון ברצועה. כך הודיע הערב (יום ד') דובר ארגון הטרור בעזה.
בשלושת סבבי ההצבעה הקודמים אתמול איש מהמועמדים לא הצליח להשיג רוב מוחלט הדרוש לניצחון של 161 מבין 320 חברי מועצת השורא. בשני הסבבים הראשונים הגיע סינוואר למקום הראשון, ובסבב השלישי שנערך אתמול חסר לו קול אחד בלבד כדי לגבור על יריבו העיקרי ניזאר עוודאללה בקרב הצמוד, ולכן נאלצו בחמאס ללכת לסיבוב רביעי. לפי דיווחים ברצועת עזה, סינוואר השיג היום 167 קולות - ועל כן זכה בתקופת כהונה נוספת.
3 צפייה בגלריה
ניזאר עוודאללה, מתמודד על הנהגת חמאס בעזה מול סינוואר
ניזאר עוודאללה, מתמודד על הנהגת חמאס בעזה מול סינוואר
ניזאר עוודאללה. כפה על סינוואר ארבעה סבבי הצבעה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה התייחס לתוצאות הבחירות ברצועה, ואמר כי "התנועה רשמה נקודת ציון גדולה בהיסטוריה. הבחירות משקפות את מקום התנועה במפה הפוליטית הפלסטינית. הבחירות אמיתיות ובהתאם למנגנון פנימי ותחת פיקוח של ועדות בחירות ופיקוח. זה מוכיח את הרצינות של חמאס להתמודד בבחירות הקרובות למועצה המחוקקת, לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית".
ניזאר עוודאללה, שגרר את סינוואר לארבעה סבבים, הודה בהפסד ובירך את סינוואר. "אני מודה לאחים שהצביעו ונתנו את אמונם בכך שנמשיך בפועלנו ובמחויבות אליהם וקורא לכולם להתייצב בשורה אחת מול כל האתגרים שניצבים בפני חמאס", הוא אמר בהודעה לתקשורת.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
הנייה. "יש רצינות להתמודד בבחירות הפלסטיניות"
(צילום: AFP)
סינוואר מנהיג את חמאס ברצועת עזה מאז 2017. בתקופתו עבר מוקד קבלת ההחלטות הראשי של חמאס לעזה, אחרי שבעבר הנהגת חמאס בחו"ל הייתה הגורם המוביל. בתקופה זו סינוואר גם הפך לאיש החזק ביותר בחמאס בעזה לאחר שהאפיל על ראש הלשכה המדינית של הארגון איסמעיל הנייה, גם הוא תושב הרצועה.
עם זאת בכהונתו נחל סינוואר כמה כישלונות. הוא יזם את צעדות השיבה וההפגנות מול עוטף עזה שנמשכו כמעט שנתיים, ולבסוף הן כשלו ונפסקו. ניסיונו להוביל פיוס מול הפתח נכשל אף הוא. גם מאמציו להגיע לעסקת חילופי שבויים עם ישראל לא הובילו לתוצאות, למרות חלון ההזדמנויות שנפתח במשבר הקורונה.
בנוסף העוני והאבטלה בעזה גורמים לסלידה מדרכו של סינוואר, שכן העזתים מבקשים לשפר את מצבם הכלכלי ולא רואים במאבק בישראל את חזות הכול. העובדה שסינוואר נתקל במאבק צמוד מול מתמודד אחר היא מפתיעה לאור עוצמתו הרבה, ועושה רושם שמדובר במסר של אזהרה מצד ההנהגה הוותיקה בעזה.

בחירות לחמאס, המתרחשות בכל ארבע שנים, הן תהליך מורכב, ארוך וחשאי. השנה הן מתקיימות במקביל להכנות לבחירות לפרלמנט הפלסטיני שאמורות להיערך בחודש מאי.
חמאס נחלק לארבעה אזורים - רצועת עזה, הגדה המערבית, חו"ל ובתי הכלא בישראל. כל אזור בוחר לעצמו מנהיג באמצעות מועצה מייעצת אזורית, שנבחרת גם היא בשלב הראשון של הבחירות ושמה "מועצת השורא". סיבוב ההצבעה הראשון והשני נערך בידי מועצה זו בעזה.
בנוסף למועצות השורא האזוריות, ישנה גם מועצת שורא כללית שמורכבת מאנשי חמאס מכל האזורים - והיא זו שבוחרת את מנהיג חמאס הכללי. מעל מנהיגי האזורים ניצבת הלשכה המדינית של חמאס, שבראשה עומד מנהיג חמאס הכללי. מנהיג הארגון בגדה המערבית הוא סאלח אל-עארורי (במקור מהכפר עארורה שמצפון לרמאללה) ומנהיג הזרוע בחו"ל הוא מאהר סלאח. ראש הלשכה המדינית של חמאס כיום, שמשמש גם כמנהיג הכללי של חמאס, הוא איסמעיל הנייה.