"בלי הסיוע של משרד החוץ והקונסולית בשבדיה הייתי מאבדת את הילד שלי. הם בנו סביבי רשת ביטחון, עטפו אותי ופשוט הצילו אותי ואת הילד שלי". כך אומרת אם ישראלית אשר חששה שבנה, אזרח ישראלי, יישאר אצל אביו בשבדיה והיא לא תוכל לראותו עוד.
1 צפייה בגלריה
הקונסולית עם האם ובנה
הקונסולית עם האם ובנה
הקונסולית בוגלר עם האם ובנה בנמל התעופה
הילד סובל מבעיות בריאותיות שונות ומתגורר עם אמו בישראל. האב מתגורר בשבדיה ומאז פרוץ מגיפת הקורונה לא ראה את הילד. "הילד כבר התחיל לבכות והיו לו התפרצויות זעם שהוא רוצה לפגוש את אבא שלו. הפכנו עולמות והצלחנו לשלוח את הילד לאביו עם החונך שלו שהתלווה לטיסה", מספרת האם.
הילד נסע לאב ב-13 בדצמבר ותוכנן לחזור ב-13 בינואר. אולם שבוע לפני תאריך החזרה, מספרת האם, נותק הקשר. היא פנתה לזיו שלוי, סגן מנהל המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ, ודיווחה שהיא חוששת לגורלו של בנה ולאפשרות שלא תוכל לראות אותו, גם לנוכח האפשרות שהאב ינפיק לילד אזרחות שבדית, ואז לא ניתן יהיה להחזירו לארץ – מכיוון שהחוק בשבדיה נוקשה בעניין הזה ומצדד לרוב באזרחי המדינה.
האם מספרת כי אחרי כן האב ענה, וטען שאינו יכול לשלם עבור הכרטיס. "הסכמתי שניפגש בטורקיה ואני אקח את הילד. הוא סירב". לדבריה, היא ביקשה להתלונן על חטיפה על פי אמנת האג, "ובמשרד המשפטים אמרו שזו לא חטיפה כי האבא מוכן שאני אבוא לקחת אותו. אבל התברר שאני לא יכולה להיכנס לשבדיה בגלל מגבלות הקורונה שאוסרות על כניסת אזרחים זרים".
בתחילה, מאמצי משרד החוץ והשגרירות בשבדיה להשיג לאם אישור כניסה עלו בתוהו. השבדים סירבו בנימוק שיש איסור חמור על כניסת זרים למדינה בתקופה זו. בניסיון נוסף, הקונסולית בשטוקהולם גלי בוגלר ציידה את האם במכתב באנגלית שבו היא מבקשת לאפשר לה להגיע לשבדיה כדי לאסוף את בנה. על אף קשיים לשכנע את חברות התעופה לאפשר לה לעלות על טיסות דרך טורקיה, היא הגיעה בסופו של דבר לשטוקהולם בשבת האחרונה.
פקיד ההגירה סירב לאפשר לאם להיכנס אך בהתערבות הקונסולית – היא קיבלה אישור בתנאי שתפנה לעורך דין מקומי ולא תיגש ישירות לאב. וכך אכן היה. הקונסולית פגשה את האם במלון, שוחחה איתה וסייעה לה מול המשטרה המקומית ועורך דין מקומי.
ימים ארוכים ומתוחים שכללו פניות לאב ואיום בהגשת תלונה על חטיפה, הסתיימו שלשום, והילד עבר לחזקת אמו. "חיכיתי לילד בתוך הרכב והוא קלט אותי, רץ אליי וחיבק אותי חזק ופרץ בבכי. בחיים לא ראיתי אותו בוכה. הוא אמר לי: אמא רצית לוותר עליי? איזה מזל שלא וויתרת עליי".
אחרי המפגש המרגש מיהרו האם ובנה לעלות על טיסה בדרך לארץ, בליווי הקונסולית בוגלר שביקשה למנוע הפתעות של הרגע האחרון שימנעו את הטסת הילד לישראל. אתמול הן נחתו. "אני אסירת תודה למשרד החוץ ולקונסולית. הצילו אותי ועטפו אותי כל הזמן. בלעדיהם הייתי מאבדת את הילד. אני לא רוצה לדעת מה היה קורה אם לא היינו פועלים מהר".
סטלה ראפ, סמנכ"לית האגף לעניינים קונסולריים, אמרה: "הילד משבדיה לחיק אימו היא דוגמה לעבודה הקונסולרית הרבה הנעשית, אשר לרוב אינה נחשפת לעיני כל. אנו שמחים כי האירוע הסתיים במהירות, הודות להתגייסות יוצאת הדופן של זיו שלוי במטה ושל גלי בוגלר".
את תגובתו של האב לא ניתן היה להשיג.