משטרת קנדה הודיעה אמש (שני) כי האירוע ביום ראשון שבו ארבעה בני משפחה נדרסו למוות ממערב לטורונטו על-ידי משאית שעלתה על המדרכה היה למעשה פשע שנאה, וכי נהג המשאית פגע בהם בכוונה – משום שהיו מוסלמים. "זו הייתה התקפה שתוכננה מראש", אמר קצין המשטרה המקומית פול ווייט.
2 צפייה בגלריה
מפקד המשטרה: "אצלנו אין סובלנות למי שפועלים משנאה"
מפקד המשטרה: "אצלנו אין סובלנות למי שפועלים משנאה"
מפקד המשטרה: "אצלנו אין סובלנות למי שפועלים משנאה"
(צילום: shutterstock)
האירוע התרחש בעיר לונדון, כ-200 קילומטרים דרומית-מערבית לטורונטו: הנהג הדורס סטה ממסלולו, פגע בבני המשפחה, והרג ארבעה מהם – שתי נשים בנות 74 ו-44, גבר בן 46 ונערה בת 15. בן משפחה חמישי, ילד בן תשע, נפצע ומאושפז במצב קשה. המשפחה ביקשה שלא לפרסם את שמות הנפגעים.
הדורס, נת'ניאל ולטמן, בן 20, הוא תושב לונדון, והוא נעצר אחרי האירוע במגרש חניה של קניון סמוך. לדברי החוקרים, הוא לבש אפוד שנראה כאפוד מגן. המשטרה מסרה כי הוא לא הכיר את קורבנותיו. לפי שעה לא ידוע על השתייכות שלו לארגון קיצוני כלשהו, ואין לו הרשעות קודמות בפלילים.
"אנחנו מאמינים שזו הייתה פגיעה מכוונת בקורבנות, ושהיא נעשתה בגלל דתם", אמר מפקד משטרת לונדון, סטיבן וויליאמס. "אנחנו מבינים שהאירוע הזה עלול לעורר פחד וחרדה בקהילה, במיוחד בקרב הקהילה המוסלמית, כמו בכל קהילה שסופגת פשע שנאה. בקהילה שלנו אין סובלנות למי שמוּנעים משנאה ותוקפים באלימות אחרים".
2 צפייה בגלריה
מוסלמים בקנדה מפגינים נגד השנאה כלפיהם, ארכיון
מוסלמים בקנדה מפגינים נגד השנאה כלפיהם, ארכיון
מוסלמים בקנדה מפגינים נגד השנאה כלפיהם, ארכיון
(צילום: AP)
"זה היה רצח המוני שכוון נגד מוסלמים", אמר ראש העיר לונדון, אד הולדר. "שורשיו נעוצים בשנאה שאי אפשר לתאר". עורך הדין נוואז טהיר, המייצג את הקהילה המוסלמית של לונדון, הביע זעזוע: "האנשים האלה היו בני אדם חפים מפשע שנרצחו פשוט משום שהם מוסלמים. נעמוד יחד מול השנאה. נעמוד יחד נגד האיסלאמופוביה. נעמוד יחד נגד הטרור באמונה, באהבה ובדרישה לצדק. השנאה לעולם לא תאפיל על אור האהבה".
זהיד חאן, חבר של המשפחה, סיפר שההרוגים הם סבתא, אבא, אמא ובת, ושהמשפחה היגרה מפקיסטן לפני 14 שנה. לדבריו זו הייתה משפחה מסורה, הגונה ואדיבה. "הם רק יצאו להליכה כמו בכל יום", סיפר בדמעות ליד זירת הדריסה.
פיגוע הדריסה בלונדון הוא פשע השנאה החמור ביותר נגד הקהילה המוסלמית בקנדה מאז הפיגוע במסגד בקוויבק סיטי בשנת 2017, שבו גבר חמוש ירה למוות בשישה בני אדם. היורה היה איש ימין קיצוני, שהיה ידוע בעמדותיו הלאומניות.
פורסם לראשונה: 23:12, 07.06.21