בעקבות ההתרסקות של הרשימה המשותפת לשישה מנדטים אומר הבוקר סאמי אבו שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד, כי ברשימה יעשו "חשבון נפש". בריאיון באולפן ynet היום (חמישי) הוא גם הפנה אצבע מאשימה ליו"ר רע"ם מנסור עבאס שלדבריו "הוריד בשליש את הייצוג הערבי בכנסת", בעקבות ההחלטה להתפצל מהמשותפת.
האוכלוסייה שלכם לא באה להצביע, נתנו לכם רק שישה מנדטים, אולי פישלתם ואתם משלמים על זה עכשיו? "אנחנו במשותפת חייבים לערוך חשבון נפש. התוצאות היו פחות טובות ממה שאנחנו רצינו, ממה שאנחנו תכננו והמספרים שהיו לנו".
2 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
"התוצאות היו פחות טובות ממשה שרצינו". סאמי אבו שחאדה
(צילום: יריב כץ)
איפה היו האזרחים הערבים? "יש כמה סיבות טובות למה הם לא באו. אל"ף, מקרי הרצח המזעזעים שהיו לאחרונה באום אל פחם, ג'לג'וליה, קלנסווה, השפיעו בצורה אדירה על כל האווירה בחברה הערבית. הקורונה פגעה בחברה הערבית בצורה הרבה יותר קשה בכל התחומים. כל זה מצטרף לאווירה מאוד קשה ובביקורת והסתה של שנים נגד המנהיגות הערבית. זה השפיע וחלחל גם לחלק מהציבור. דווקא בקונטקסט כזה יש פה הצלחה של המפלגות להוציא אנשים להצביע".
נפתלי בנט כראש ממשלה בתמיכה שלכם מבחוץ או הימנעות, זה משהו שאתה יכול להעלות על הדעת? "אני יכול להעלות על הדעת. אם הוא מקבל את המצע הפוליטי שעל בסיסו אני נבחרתי, שזה מצע פוליטי דמוקרטי שביסודו שוויון, והוא מוכן לדבר על שוויון וצדק לכל האזרחים.
האם מבחינתכם הכי חשוב שנתניהו יעזוב? "מבחינתנו הבעיה עם נתניהו זה לא בעיה אישית. זה שהוא בן אדם מושחת ובכל חברה מתוקנת הוא בכלל לא יכול היה לרוץ לבחירות זה משהו אחר. יש אינטרס להיפטר ממנו. אבל אני לא מחליף את נתניהו בעוד מישהו שיעשה דברים דומים. אם אני רוצה להחליף את נתניהו אני רוצה להחליף את הקו שלו, את המדיניות שלו. אידיאולוגית נתניהו וגדעון סער זה ליכוד א', ליכוד ב'. בנט לא המציא משהו חדש אידיאולוגית. ליברמן אותו דבר".
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
"אין לנו בעיה אישית איתו". נתניהו
(צילום: gettyimages)
אז על מי תמליצו לנשיא? "אנחנו נמליץ על כל מי שקרוב לעמדות הפוליטיות שלנו, כי אנחנו בסוף מפלגות פוליטיות ואנחנו נבחרנו על בסיס מצע פוליטי. אם יש שותפים למדינת כל אזרחיה והקמת משטר פוליטי שמבוסס על צדק, שוויון ודמוקרטיה לכל האזרחים, ללא הבדל בין יהודים לערבים".
לאחר מכן האשים אבו שחאדה כי יו"ר רע"מ עבאס שימש ככלי בידיו של בנימין נתניהו לפגוע בייצוג הערבי בכנסת. "מנסור כבר עשה את העבודה. נתניהו רצה אותו למשהו אחד ברור ובטוח - להוריד את הייצוג הערבי בכנסת. לא משנה מה יהיו התוצאות, הוא כבר שירת את נתניהו בנושא הגדול הזה. מבחינת נתניהו מנסור עשה את העבודה, מנסור הולך הביתה. נגמר. הוא הוריד אותנו מ-15 ל-10 מנדטים. הוא הוריד בצורה דרמטית, בשליש, את הייצוג הערבי בכנסת".
עבאס מבין שהוא היה סתם פיון במשחק של נתניהו? "אני חושב שלא. זה מה שעושה את זה הרבה יותר חמור. ניחא אם פוליטיקאי היה עושה צעד מחושב במודע וטועה. אבל כשהוא עושה את זה והוא גם לא מודע לזה זו טעות הרבה יותר חמורה".