2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנתב"ג
נפתלי בנט בנתב"ג
נפתלי בנט בנתב"ג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
באוגוסט 2020 פרסם נפתלי בנט את ספרו: "איך לנצח את המגפה - כך נתגבר על המשבר ונוביל את ישראל לשגשוג כלכלי". הקורונה הייתה אז בשיאה ובנט היה בשפל פוליטי, לאחר שבנימין נתניהו לא צירף אותו לממשלת האחדות שהקים עם בני גנץ. נותר לו הרבה זמן להרהורים ולכתיבה. מדובר בעצם במעין נייר עבודה שנועד לשמש מצע לקראת הבחירות הבאות, שריחן כבר עמד באוויר. התוכנית של בנט עוררה תשומת לב בציבור והוא זכה בסקרים לתוצאות מעודדות של יותר מ-20 מנדטים. אבל עד שנפתחו הקלפיות במרץ 2021 הקורונה דעכה, וכך גם הפופולריות של בנט, שנאלץ להסתפק בשבעה מנדטים.
לא קראתי את הספר כשיצא וחיפשת אותו בימים אלה, בשל חזרתה של המגפה. רציתי ללמוד על דרך חשיבתו וסגנון הניהול של מי שעומד כיום בראשות הממשלה. להפתעתי התברר שיש קושי להשיג אותו. המוכרים בחנויות "סטימצקי" ו"צומת ספרים" בקניון מלחה בירושלים שבקרבת ביתי הסבירו לי שלא היה ביקוש לספר, ולכן לא חידשו את המלאי. בסוף רכשתי אותו בחנות לספרים משומשים.
"ספר" זו מילה גדולה עבור 144 העמודים בפורמט קטן ובאותיות ענק. אבל עם הספר אנחנו, וכל דבר שכרוך בעטיפת כרומו יכול כנראה להיכלל בקטגוריה הזו. בכל מקרה, אין לו מבנה סדור של כתיבה מעמיקה הנדרשת לטיפול בנושא הקורונה, והוא מורכב מאוסף של סיפורים והגיגים שניתן היה להסתפק בפרסומם בפייסבוק.
מריו קואומו, שהיה מושל ניו יורק, אמר: "קמפיין זה שירה, למשול זה פרוזה". האם יצליח נפתלי בנט להפוך את הליריקה שכתב לצורכי בחירות לתוכנית פעולה מצליחה?
נפתלי בנט הגיע לתפקידו כראש ממשלה ללא כל הכנה מוקדמת בדעת הקהל. אין למרבית אזרחי המדינה שום דעה או מידע לגבי היכולות שלו שמצדיקות את בחירתו לתפקיד. וגם אם עמדו לרשותם חומרים כלשהם על אודותיו, עובדה היא שרוב רובם לא הצביעו עבורו.
וכך נותר לנו הספר כמקור עיוני מרכזי, מלבד נאומיו וראיונותיו בתקשורת, לגבי התנהלותו בעתיד. בעיקר, כאשר דרך הטיפול שלו בקורונה יכולה לתת בסיס השוואתי להתנהלות של קודמו נתניהו. אולי הדבר גם יאפשר לבנט להשתחרר מן הצל הענק שמטיל עליו ראש הממשלה הקודם.
ראשית, לגבי הדומה ביניהם. מדובר בשני מגלומנים שבטוחים שנולדו להיות ראשי ממשלה. המילה "אני", שגם פותחת את ספרו של בנט, היא הבסיס לכל משפט שלהם. הם משוכנעים שברשותם הפתרונות המושלמים לכל בעיה. יש להם אותה אובססיה להנהיג את המדינה, שהיא תנאי יסוד לכהן בתפקיד שמביא עמו הרבה כיבודים, אבל גם הרבה קשיים, לחצים וגידופים מיריבים פוליטיים. זה יכול להסביר למה בנט לא חש שום מבוכה להיות מושבע לראשות הממשלה עם שישה מנדטים נטו.
שניהם אנשי שיווק מעולים עוד מראשית דרכם. נתניהו היה מנהל המכירות של חברת רהיטים ירושלמית והעלה את הכנסותיה במידה רבה. בנט ניהל חברת הייטק ועסק בהצלחה בצד השיווקי שלה. גם כפוליטיקאים הם יודעים להעביר מסרים באופן יעיל ומותאם לשפת שורות המחץ של הטלוויזיה.
בנט הציג בספר עקרונות לטיפול בקורונה: הרחבת הבדיקות והמעקב אחר הנדבקים בנגיף באמצעות מטה חרום לאומי במשרד הביטחון, העברת מבודדים למלוניות וסתימת הפרצות בנמל התעופה. לפי הספר, הוא נפגש כל העת עם מומחים לטיפול במגפות, עקב אחר הפרסומים בנושא זה בחו"ל ובחן כל העת טכנולוגיות חדשות להתמודד עם הקורונה. אכן, אדם מסודר ושיטתי ביותר.

גם נתניהו הוכיח עצמו כאיש ארגון מעולה, למשל כשהיה שר האוצר של אריאל שרון וקיבל שבחים מאנשי מקצוע. למרות זאת הוא נכשל בטיפול השוטף בניהול המגפה, מלבד ההישג של הבאת החיסונים. הסיבה לכך אינה חוסר ידע וכשרון, אלא היעדר יכולת לעסוק בכך ביעילות בשל מצבו הפוליטי והמשפטי.
נתניהו לא העביר בזמן את הטיפול בסגרים ובמערך האפידמיולוגי למשרד הביטחון כדי לא להאדיר את מעמדם של בנט ואחריו גנץ. הוא לא טיפל בפרצה בנמל התעופה, כדי שלא לבלום את אברכי הישיבות שנהרו לארץ. כך גם לגבי האכיפה באזורים האדומים, כדי שלא להסתבך עם יעקב ליצמן ומשה גפני.
מכיוון שמצבו המשפטי אילץ אותו לחתור לבחירות מתמידות, הוא הפך את הטיפול בקורונה לקמפיין. איש מלבדו לא קיבל החלטות בנושא זה וכל יום נערכו ישיבות בבהילות כדי לייצר כותרת טובה לנאומו בפריים טיים של חדשות הטלוויזיה. התוצאה: תכנון לטווח קצר שמיועד להישגים מיידיים וזיגזוג מתמיד בתוכניות שאושרו.
הקורונה חזרה והסופר שלנו בנט נקרא להגשים את התיאוריה שהעלה. אלא שכעת הוא יתמודד עם הלחצים – פוליטיים ואחרים - שהופעלו עד כה רק על נתניהו. מריו קואומו, שהיה מושל ניו יורק, אמר: "קמפיין זה שירה, למשול זה פרוזה". האם יצליח בנט להפוך את הליריקה שכתב לצורכי בחירות לתוכנית פעולה מצליחה? זאת יכולה להיות נקודת מפנה בתדמיתו, שתהפוך אותו לראש ממשלה לגיטימי בעיני הציבור.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com