נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז אמש (יום ד') רשמית שנסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן תושלם עד 11 בספטמבר, יום השנה ה-20 לפיגועי הטרור בספטמבר 2001. מהלך זה יסיים את המלחמה שארה"ב מובילה כבר 20 שנה. "הגיע הזמן לסיים את המלחמה הארוכה בתולדות אמריקה", אמר ביידן בבית הלבן. "הגיע הזמן שהחיילים האמריקנים יחזרו הביתה".
נשיא ארה"ב אמר כי 2,500 החיילים האמריקנים שעדיין נמצאים באפגניסטן, בנוסף ל-7,000 החיילים מ-30 המדינות שחברות בברית נאט"ו, יחלו בנסיגה ב-5 במאי. עם זאת, ביידן הדגיש: "אמנם לא נהיה יותר מעורבים באפגניסטן מבחינה צבאית, אך העבודה הדיפלומטית וההומניטרית שלנו תימשך. נמשיך לתמוך בממשלת אפגניסטן".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הצהרתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
ביידן ציין כי הוא הנשיא הרביעי שמנהל את המאבק של ארה"ב נגד הטליבאן. "לא אעביר את האחריות הזו לנשיא חמישי", אמר. הוא הוסיף כי אתמול הודיע על החלטתו לנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן, שהתחיל את המלחמה באפגניסטן בעקבות פיגועי הטרור במגדלי התאומים ב-2001.
"הסיבות שבגללן אנחנו נשארים באפגניסטן הפכו ליותר ויותר לא ברורות, ונצא משם לגמרי לפני שנציין את יום השנה ה-20 של המתקפה על מגדלי התאומים בספטמבר 2001", אמר הנשיא האמריקני. הוא שלח מסר לארגון הטרור טליבאן, כמו גם לסין: "בטליבאן צריכים לדעת שאם הם יתקפו אותנו בזמן שאנחנו מתכוננים ליציאה - נגיב עם כל הכלים שברשותנו. ארה"ב תמשיך לפעול נגד הטרור. בינתיים אנחנו צריכים להתמקד בטרור שהרים את ראשו במקומות אחרים, כמו גם באגרסיביות של סין".
4 צפייה בגלריה
נשיא אפגניסטן אשרף גאני
נשיא אפגניסטן אשרף גאני
מכבד את החלטת ארה"ב. נשיא אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
נשיא אפגניסטן אשרף גאני אמר בתגובה כי שוחח עם ביידן וכי הוא מכבד את החלטתה של ארה"ב. "כוחות הביטחון של אפגניסטן מסוגלים להגן על בני עמם, כפי שעשו לאורך כל הדרך. האומה האפגנית תמיד תישאר אסירת תודה להם", כתב גאני בחשבון הטוויטר שלו.
תוכנית הנסיגה של ביידן נדונה בפסגת נאט"ו בבריסל מוקדם יותר, ובעלות הברית לא התנגדו לאחר שארה"ב הבהירה את כוונותיה, בין השאר משום שהן אינן יכולות להבטיח את ביטחון כוחותיהן באזור ללא נוכחות האמריקנים. דקות לאחר הכרזתו של ביידן הודיעו מדינות נאט"ו בהצהרה משותפת שיצטרפו לאמריקנים ו"יוציאו בצורה מסודרת, מתואמת ומכוונת" את כל כוחותיהן מאפגניסטן.
4 צפייה בגלריה
"זה תחילתו של פרק חדש באפגניסטן". מזכ"ל נאט"ו
"זה תחילתו של פרק חדש באפגניסטן". מזכ"ל נאט"ו
"זה תחילתו של פרק חדש באפגניסטן". מזכ"ל נאט"ו
(צילום: AP)
נאט"ו הדגישה בהודעתה כי היא השיגה את מטרתה "למנוע מטרוריסטים להשתמש באפגניסטן כמקום מקלט על מנת לתקוף אותנו", אך הודתה כי אין שום סיבה טובה להישאר. "אין פתרון צבאי לאתגרים העומדים בפני אפגניסטן".
"זה תחילתו של פרק חדש במדינה", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, שהוסיף כי נסיגת 7,000 החיילים תסתיים בתוך כמה חודשים. בניגוד לביידן, סטולטנברג לא ציין את התאריך 11 בספטמבר. דובר ממשלת גרמניה הודיע שהקנצלרית אנגלה מרקל שוחחה בעניין עם הנשיא ביידן, וכי השניים סיכמו כי יתאמו מהלכים עתידיים באשר לנסיגה הצבאית.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הוציא חיילים רבים מאפגניסטן במהלך כהונתו. טראמפ
(צילום: Getty Images)
בסוף חודש מרץ התייחס הנשיא האמריקני לנסיגה מאפגניסטן. ביידן הודה אז ש"יהיה קשה" לעמוד ביעד הנוכחי לנסיגה - 1 במאי. ביידן הצהיר שארה"ב תעזוב את אפגניסטן "בצורה בטוחה ומסודרת", והדגיש שהוא אינו יכול לתאר לעצמו מצב שבו הכוחות האמריקניים עדיין יהיו באפגניסטן בשנה הבאה. בעקבות הסכם השלום שחתם עם הטליבאן, ממשל טראמפ כבר הוציא חיילים רבים מהמדינה, וכעת נותרו בה 2,500 חיילים אמריקנים בלבד - המספר הנמוך ביותר מאז תחילת המלחמה ב-2001.
המלחמה באפגניסטן היא הארוכה ביותר שניהלה ארה"ב מעולם: הכוחות האמריקניים ובעלי בריתם פלשו למדינה בסוף 2001 בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר בארה"ב, והם הפילו שם את שלטון הטליבאן והחלו במרדף אחרי בכירי אל-קאעידה, בהם אוסמה בן לאדן, שהיו אחראים למתקפת הטרור. יותר מ-2,300 חיילים אמריקנים נהרגו ו-20 אלף נפצעו בסכסוך הארוך, שגבה גם את חייהם של כ-50 אלף אזרחים אפגנים.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.21