התש"ף הייתה אחת הקשות ביותר לשלטון החוק וכך תהיה גם השנה הקרובה. הכול מתחיל ונגמר בהחלטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט – לפני יותר מחצי שנה - להעמיד לדין את ראש הממשלה. מההחלטה נגזרים מאז גם האיומים על המערכת המשפטית כשהמוקדים הם התביעה הכללית וביהמ"ש העליון. מהחלטה זו נגזרו גם שלוש מערכות הבחירות עד כה וככל הנראה זו הרביעית.
ההכרעה חסרת התקדים להעמיד לדין ראש ממשלה, הייתה מביאה בעולם רגיל לירידתו מהבמה כל עוד ההליכים מתנהלים, גם אם הוא בטוח בחפותו. נתניהו נאחז במשרתו, ומחזיק את רוב המערכת הפוליטית, מרצונה, כבת ערובה. גם את המערכת המשפטית הוא מחזיק - בהבדל אחד. המערכת סובלת מזה שנים מדה לגיטימציה שמקורה בגורמים שונים, כל אחד מסיבותיו.
נתניהו השכיל לייצר משחק סכום אפס עם התביעה הכללית ועם המשטרה. המסר - זה אני או הם. המשטרה סובלת מתחילת החקירות נגד נתניהו מהסתה. מאז עזב את תפקידו המפכ"ל רוני אלשיך, מינוי של נתניהו, נעשה הכול לגמד את ערך חקירות רה"מ. מאז פרש פרקליט המדינה שי ניצן, לא מונו להם מחליפים בשל אי היכולת למנות נושאי תפקיד אלה לאור מערכות הבחירות.
עתה לא ניתן למנות מפכ"ל ופרקליט מדינה בשל הווטו ההדדי בין הליכוד לכחול לבן. נתניהו מינה את אמיר אוחנה, מגדולי מבקרי מערכת אכיפת החוק, כשר לביטחון פנים, אחרי שהפגין, לפי נתניהו, הצלחה כשר המשפטים שם זרע בוקא ומבולקא סביב מינוי פרקליט מדינה. לשם ניהול תיקו, מבקש נתניהו להראות שהמשטרה ביצעה מהלכי חקירה לא חוקיים. עתה הוא רוצה לבלום אפשרות של חקירה ב"פרשת המניות". לשם כך יש צורך לשלוט במינוי המפכ"ל.

הטרדות, הסתה, עלילות נדל"ניות

צמרת התביעה הכללית עומדת בינתיים בפרץ. למרות רוח נגדית מתמשכת הגיש מנדלבליט כתב אישום חמור נגד נתניהו בשל שחיתות שלטונית לכאורה. לכל אורך התקופה סובלים מנדלבליט וצמרת המשרד מהטרדות והסתה מפי מקורבי נתניהו. כמו בסיציליה ובארגנטינה, היועמ"ש מהלך בלוויית מאבטחים. כך גם התובעת בתיק ליאת בן ארי. גם ילדיה של הפכו קרבן להסתה ונגד בעלה נרקמה עלילה נדל"נית שנועדה לרפות את ידיה.
כדי לרפות את ידי מנדלבליט הועלה בחודשים האחרונים מן האוב , מפי מקורבי נתניהו, חלקו השולי בפרשת הרפז. ההאשמות נועדו ליצור משוואה שעל פיה לא יתכן שאדם "לא כשיר" מעמיד לדין ראש ממשלה. לתרגילים נוספו ניסיונות מתמידים של אנשי נתניהו להוריד את קרנו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה, כפירה בהחלטות חשובות של היועץ וניסיונות לגמד את מעמדו.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
מנדלבליט. ניסיון לערער על מעמדו
(צילום: לע"מ )
הופרחו גם רמזים על רצון להדיחו, כולל ניסיון לכפות עליו ממלא מקום פרקליט מדינה. מנדלבליט, שידיו כבולות, עושה מאמצים לשמור על מעמד המוסד בראשו הוא ניצב. מי שהפך מוקד נחת, זמני אמנם, הוא שר המשפטים החדש אבי ניסנקורן. השר מהווה קיר ברזל מול ניסיונות הימין לגמד את מעמד המערכת המשפטית ולחבל במשפטו של ראש הממשלה.
משפט נתניהו שאמור להתחיל בינואר, יאותגר על ידי שני מהלכי חקיקה. לפי ההערכות, אחרי החגים יבקש נתניהו להקדים את הבחירות כדי לכונן קואליציה שתפעל להגשים שני מהלכים. חקיקת "החוק הצרפתי" אשר תדחה את משפטו עד לאחר תום כהונתו ובפעול תייתר אותו. במקביל, תחוקק "פיסקת ההתגברות" כדי שבג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בשאלות המשך כהונתו.
לפי ההערכות, אחרי החגים יבקש נתניהו להקדים את הבחירות - ולהגשים מהלכים שיאפשרו לדחות את משפטו, ולמנוע התערבות בג"ץ
ביהמ"ש העליון עמד אף הוא במבחנים, ויאותגר שוב בינואר. הרכב של 11 שופטים בראשות אסתר חיות נטרל את הניצרה הנפיצה, כשהתיר לנתניהו להרכיב ממשלה, למרות כתב האישום. הפסיקה השנויה במחלוקת, שיש הרואים בה סימן לחולשתו ולחששו של בג"ץ להתערב בסוגיה שהייתה עולה בהמשך עצמאותו, אפשרה מנגד לבג"ץ להיות מופת להחלטות חשובות בנושאים אחרים בליבת זכויות אדם כמו הדרת נשים, זכויות עובדים וזכאות ילדים עם צרכים מיוחדים.
אלא שנצרת הרימון שוב מאיימת על העליון, לכשיחל משפט נתניהו ובמקביל הוא צפוי להודיע על בחירות חדשות. הכפפות יוסרו, ובמקום שמוקד הוויכוח יהיה ניהול המדינה בתקופת הקורונה או עתיד השטחים, נתניהו צפוי לבקש את תמיכת הציבור לחקיקת חוקים שימנעו את משפטו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט, במאי
(צילום: עמית שאבי)
הדרך עוברת ברשתות החברתיות המכות ללא רחם במערכת המשפט החל מחקירות המשטרה, עבור בתביעה הכללית וכלה בבית המשפט המחוזי שידון את נתניהו – ובעליון שצפוי להידרש להכרעה בשאלת נבצרות נתניהו מתפקידו במקביל לניהול משפט שיתקיים 3 פעמים בשבוע. ההערכה היא שכל עוד "כחול לבן" בקואליציה, ייבלמו יוזמות החקיקה שנועדו להחליש את מערכת המשפט. אבל אין ספק שגם השנה ינסו להעלות את המערכת המשפטית על המוקד.