3 צפייה בגלריה
איל גרינברג מימין, אלי סלפטר משמאל
איל גרינברג מימין, אלי סלפטר משמאל
יכולים להיכנס לאמירויות, אבל לא לישראל. איל גרינברג ואלי סלפטר
ישראלים רבים עדיין תקועים בחוץ לארץ, לא מקבלים אישור כניסה מוועדת החריגים וטוענים שבלתי ניתן להשיג אותה. לפחות שניים מהם נחתו בפרנקפורט לטובת טיסת חילוץ של ישראל, אך לא מורשים להיכנס לגרמניה ונדרשו לעזוב למדינה היחידה שמקבלת אותם - איחוד האמירויות. בתוך כל הכאוס הזה, מי שכן ינחתו בארץ השבוע הם מאות ספורטאים מרחבי העולם - שיגיעו לתחרות הג'ודו הבינלאומית גראנד סלאם תל אביב 2021.
גראנד סלאם תל אביב יתקיים השבוע בהיכל שלמה, וצפויים להשתתף בו יותר מ-500 ספורטאים ונציגי משלחות מ-63 מדינות שיגיעו ברכבת אווירית שארגן איגוד הג'ודו. הספורטאים ינחתו בנתב"ג החל מהיום (ראשון) ועד יום שלישי.

הלילה יגיעו כ-150 ספורטאים בטיסה של החברה הטורקית "טיילווינד איירליינס" מאיסטנבול. מחר יגיעו עוד מאות נוספים בשלוש טיסות מאיסטנבול ופריז, וטיסה נוספת מתוכננת להגיע ביום שלישי. תחרות הג'ודו יצאה אל הפועל בשיתוף פעולה של משרדי הספורט, הבריאות והתחבורה, עיריית תל אביב, איגוד הג'ודו העולמי ואיגוד הג'ודו בישראל. בהודעת המארגנים נכתב כי כל הספורטאים שיגיעו ארצה יעברו בארץ בדיקת קורונה נוספת ולאחריה יישארו בבידוד בחדרם במלון, ורק לאחר קבלת תוצאות שליליות יורשו לצאת מהבידוד.
כשעה אחרי פרסום הכתבה ב-ynet, אושר באופן עקרוני מתווה התעופה שהציעה השרה מירי רגב. לפי המתווה, כ-2,000 בני אדם יוכלו להיכנס לישראל ביום, ובהתאם לכך יאפשר משרד התחבורה גם לחברות זרות לקיים טיסות חילוץ מישראל ואליה, בצל לחץ שהפעילו חברות תעופה אמריקניות שונות.
המתווה יכלול גם תיקוני חקיקה שיעניקו סמכויות נוספות לפקחים בנתב"ג. משרד הבריאות צפוי להיערך לתת מענה לפניות לוועדת החריגים בהיקפים שאושרו במתווה, וגם משרד הביטחון ייערך לבידוד במלוניות בהיקפים הללו. לפי שעה, מחלימים ומחוסנים לא צפויים להתבקש להיכנס לבידוד במלונית, אך בהתאם להחלטת הממשלה - ייאלצו לעבור בדיקות קורונה.

"ועדת חריגים? אין עם מי לדבר"

בינתיים, בזמן הרכבת האווירית לנתב"ג, אייל גרינברג ואלי סלפטר מנסים בכל דרך להיכנס לישראל - וכעת יאלצו לטוס לאיחוד האמירויות בעל כורחם. השניים המריאו בסוף ינואר לעסק שלהם בארה"ב שעמד לפני קריסה, אחרי שקבלו תעודת מתחסן ממשרד הבריאות. אולם ועדת החריגים לא מאשרת להם לשוב ארצה כבר שבועיים. את הלילה האחרון בילו השניים על מיטות מתקפלות בנמל התעופה בפרנקפורט, אחרי שעלייתם לטיסת החילוץ של ישראייר סורבה.
אשתו של אלי, יעל, סיפרה: "הבעלים שלנו, שותפים עסקיים מגיל 16, לא טסו לעסק שלהם כמעט שנה בגלל ההגבלות. הם היו חייבים לטוס עכשיו, אחרת העסק שלהם היה קורס. אני ושלושת הילדים שלנו מחכים כבר שבועיים לוועדת החריגים, אבל אין עם מי לדבר, אין טלפון. לא יודעים על מי אנחנו צריכים לכעוס".
3 צפייה בגלריה
ישראלים תקועים בגרמניה ולא מורשים על ידי ועדת חריגים לשוב לבית
ישראלים תקועים בגרמניה ולא מורשים על ידי ועדת חריגים לשוב לבית
המיטות המתקפלות בנמל התעופה בגרמניה שעליהן נאלצים הישראלים לישון
יעל הוסיפה: "הילדים שואלים כל הזמן 'איפה אבא?', 'מתי הוא חוזר?', ואני לא יודעת מה להגיד להם. אני קרובה ממש לאשפז את עצמי בגהה על איבוד שפיות, דבר שאולי יעזור לוועדת החריגים לאשר לו לחזור למשפחה שלו בגלל המצב שלי".
מירב, אשתו של אייל, גם היא אובדת עצות. "הבעלים שלנו הגיעו לגרמניה דרך טיסות מארה"ב, לקייב, ומשם לאיסטנבול, אולם כעת הם נדרשים לעזוב למדינה היחידה שמוכנה לקבל אותם - איחוד האמירויות", אמרה. "אני מלאה בכעס ואכזבה מהמדינה שלי. כרגע הוא זרוק בגרמניה ונדרש לעזוב, אבל המדינה היחידה שמוכנה לקבל אותו זו איחוד האמירויות, כי מדינת ישראל סגרה את שעריה בפני אזרחיה. זו פשוט שערורייה".
במשרד התחבורה אמרו שינסו להוציא טיסת חילוץ מדובאי עבור אלו שנאלצים לעזוב את גרמניה לאמירויות. עד כה שורר כאוס בגרמניה סביב הטיסה לפרנקפורט, ולשכת סגן שר התחבורה אורי מקלב מנסה לערב את שגרירות ישראל כדי לסייע.

המתווה של רגב יעזור?

גם אלונה, שהמריאה בסוף ינואר לבקר את אמה באוקראינה, לא מצליחה לקבל אישור מוועדת החריגים לחזור לישראל. "יצאתי מכאן כי המצב של אמא שלי היה רע מאוד והיא אושפזה בבית חולים", אמרה בייאוש. "עכשיו שהמצב שלה השתפר אני רוצה לחזור לילדים שלי, אבל אין עם מי לדבר וועדת החריגים לא עונה לבקשות שהגשתי. יצאתי מישראל שבועיים אחרי שקבלתי את החיסון השני והתכוונתי לטוס לפרנקפורט כדי לטוס משם לישראל, אבל הוועדה לא עונה ואין שום דרך להשיג אותה. אני ממתינה לתשובות כבר ארבעה ימים".
3 צפייה בגלריה
בלנש בן שמחון כהן ז"ל
בלנש בן שמחון כהן ז"ל
עדיין לא ברור אם קרובי המשפחה יוכלו להגיע להלוויה. בלנש בן שמחון כהן
קרלה בן שמחון, שסבתה בלנש בן שמחון כהן בת ה-94 נפטרה בסוף השבוע במרסיי שבצרפת, עדיין לא יודעת אם בני משפחתה יוכלו להגיע להלוויה שצפויה להתקיים מחר בירושלים. מאז סוף השבוע ממתינים בני המשפחה לאישור מוועדת החריגים, שכן הם עומדים בקריטריונים שקבעה המדינה. "הילדים שלה טסו במיוחד מצרפת לפרנקפורט, יש להם כרטיסים לטיסה של ישראייר, אבל אין לנו מענה מועדת החריגים מאז יום שישי בבוקר", אמרה בן שמחון.
"המשפחות נמצאות בפרנקפורט, והם קנו כרטיסי טיסה אבל עדיין לא קבלו אישור לטוס. הטיסה ממריאה לישראל עוד מעט, והם עדיין לא יודעים אם יעלו למטוס או יצטרכו לחזור לפריז מגרמניה. הבעיה היא שאין אם מי לדבר, אין טלפון, אין למי לפנות ויש ממש אטימות".