ביום שלישי בערב, במהלך מחאת נוער הגבעות בירושלים בעקבות מותו של אהוביה סנדק, נעצרו שני צעירים בחשד שתקפו שני שוטרים סמויים בסמטה צדדית. הצעירים ניסו לחלץ את חברם, שנעצר על-ידי הבלשים, בעטו בבלש ששכב על הרצפה וצעקו "תשרפו אותם". אתמול החליט שופט בית משפט השלום בירושלים, ביאלין אלעזר, לשחרר את השניים למעצר בית.
3 צפייה בגלריה
מפגינים הכו שוטרים סמויים בהפגנה בירושלים
מפגינים הכו שוטרים סמויים בהפגנה בירושלים
אחד השוטרים שהותקפו בירושלים
3 צפייה בגלריה
מפגינים הכו שוטרים סמויים בהפגנה בירושלים
מפגינים הכו שוטרים סמויים בהפגנה בירושלים
התקיפה תועדה, נציג המשטרה לא יכל לבקש עיכוב ביצוע. האלימות בירושלים
נציג המשטרה בדיון הארכת המעצר ביקש מבית המשפט עיכוב ביצוע להחלטתו של השופט - אך עורך הדין של אחד הצעירים, איתמר בן גביר, שאל אותו אם יש בידיו את הסמכות לבקש עיכוב ביצוע להחלטה. הנציג טען שכן, אך כשהתבקש להציג את האישור לכך - הוא לא מצא אותו. כתוצאה מכך המשטרה לא הגישה עיכוב ביצוע ולא יכלה לערער לבית המשפט המחוזי, חרף העובדה שהנערים תועדו תוקפים בלשים.
"אין לי כאן את האישור", אמר הטוען המשטרתי, והשופט קבע: "לנציג המשטרה אין סמכות לבקש עיכוב ביצוע. לפיכך, הוא לא יכול היה לבקש עיכוב ביצוע - וממילא לא ניתן להיעתר לבקשה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"כששוטרים תוקפים באלימות, איש לא מבקש את מעצרם". איתמר בן גביר
(צילום: אבי מועלם )
ע"ד בן גביר שייצג את אחד החשודים אמר בתגובה: "אני לא מקל ראש בעבירה של תקיפת שוטר, אך מוזר שכאשר שוטרים תוקפים באלימות אזרחים איש לא מבקש את מעצרם. המשטרה חייבת להבין שמעצר אינו עונש, ואין סיבה להתיר חשודים במגרש הרוסים. אם כבר מבקשים עיכוב ביצוע להחלטה, ראוי שבמשטרה ידעו שמי שמבקש בקשה כזו צריך להיות נציג היועץ המשפטי או תובע מוסמך - והמשטרה שלחה לדיון שוטר שאינו מוסמך להגיש בקשה כזו".
מאז מותו של אהוביה סנדק מתקיימות הפגנות רבות נגד המשטרה מול המטה הארצי בירושלים ובמקומות נוספים. חלק מהמחאות גלשו לאלימות שבה נפצעו כמה שוטרים מאבנים שהושלכו לעברם, ומנגד דיווחו המפגינים גם על אלימות שוטרים כלפיהם. חלק מהמקרים תועדו. המפגינים דורשים את סגירת המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י והקמת ועדת חקירה שתבדוק את נסיבות מותו של אהוביה, שנחקרות כרגע במח"ש.
המשטרה הודיעה כי אתמול נעצרו 36 מפגינים בירושלים בגין הפרת סדר וחסימת צירי תנועה במהלך ההפגנה על מותו של סנדק. מהמשטרה נמסר כי במחאה השתתפו מאות מפגינים שהבעירו פחים וחסמו את תנועת הרכבת הקלה. כמו כן נחסמו צירי תנועת כלי רכב לפרקים בהר הרצל, כיכר צה"ל וצומת בר אילן.

אהוביה סנדק נהרג במהלך מרדף משטרתי, לאחר שהוא וארבעת חבריו נחשדו בזריקת אבנים כלפי רכבים פלסטיניים על ציר סמוך ליישוב כוכב השחר שבבנימין. השוטרים, בהם שני קצינים ובלשים מימ"ר ש"י (היחידה המרכזית במחוז), הגיעו למקום ופרסו מחסום, אך לפי החשד הנערים לא שעו להוראותיהם ועקפו את המחסום. בשלב זה החל המרדף.
השוטרים, לפי גרסתם, ניסו לעקוף את הרכב של הנערים כמה פעמים - אך האחרונים חסמו אותם וניסו להימלט. בשלב מסוים, כך לפי השוטרים, באחד מניסיונות העקיפה - התנגשו כלי הרכב והאירוע הסתיים בתוצאה הטרגית. למעשה, בדיון הראשון בהארכת המעצר של הנערים בבית המשפט, המשטרה טענה שהנערים נהגו בפראות ולא הזכירה כלל את המגע בין שני כלי הרכב. רק לאחר כמה ימים נחשף ב-ynet שהשוטרים שמעורבים בתקרית סיפרו על ההתנגשות, שהנערים טענו מלכתחילה שהתרחשה.
לפי גרסת השוטרים, הם יצאו מהניידת מיד לאחר התאונה ומיהרו למכונית, שבתוכה היו ארבעה צעירים - אפרים יוסף גוזלן (19), צבי יהודה קטן (18) ושני קטינים. השוטרים טענו כי כששאלו אם יש עוד אנשים ברכב, הנערים השיבו בשלילה. רק לאחר כשעה מצא אחד השוטרים בזירה את אהוביה סנדק מתחת לרכב, כשהוא ללא רוח חיים.