לראשונה מפרוץ הקורונה ואחרי יותר משנה של סגרים והגבלות, את חג הפסח הזה חוגגים עם המשפחות - וישראלים רבים מתרגשים לשבת לשולחן חג אחד יחד עם סבא, סבתא והדודים. בינתיים, בנוף הגליל כבר קיימו "חזרה גנרלית" לליל הסדר בהשתתפות יותר מ-250 עולים חדשים, בעיקר מבני שבט המנשה שעלו מהודו. במבצע אחר, השפים חיים כהן, משה שגב, בני בז'ה ואיציק טפירו בישלו 2,000 ארוחות חג שחולקו לניצולי שואה ולמשפחות מעוטות יכולת - וגם במד"א נרתמו לסייע כדי שכולם יוכלו לחגוג עם המשפחה.

8 צפייה בגלריה
משפחות חוגגות יחד ליל סדר
משפחות חוגגות יחד ליל סדר
חוגגים את ליל הסדר, כמעט כמו כרגיל. "התגעגענו לרעש"
8 צפייה בגלריה
מבצע חלוקת מזון של מד"א
מבצע חלוקת מזון של מד"א
כ-700 אלף פרטי מזון חולקו בכל הארץ. מבצע חלוקת המזון של מד"א
(צילום: דוברות מד"א)
8 צפייה בגלריה
פרויקט בישול 2000 ארוחות חג ל-2000 ניצולי שואה ברחבי הארץ
פרויקט בישול 2000 ארוחות חג ל-2000 ניצולי שואה ברחבי הארץ
"גם להם מגיע לאכול במסעדות יוקרה". שגב משה ושמעון סבג במהלך הבישולים
(צילום: אוקסנה שלומוב)
8 צפייה בגלריה
ליל הסדר המוקדם עם ילדי העולם משבט המנשה
ליל הסדר המוקדם עם ילדי העולם משבט המנשה
"אצלנו המרור היה עשוי משורשים מרים, לא מחסה". ליל הסדר עם העולים החדשים
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
את הסדר בנוף הגליל ארגנו העירייה ורבני העיר. העירייה חילקה לעולים הגדות מתורגמות לשתי השפות שאותן הם דוברים, מיזו וקוקית. שרה זוטה, שעלתה ממדינת מניפואר, סיפרה כי בליל הסדר של הקהילה בהודו היה סיפור יציאת מצרים מסופר בעל פה ולא באמצעות הגדה. "חלק מהמאכלים מוכרים לנו, כמו המצה, שבעבר היינו מכינים בעצמנו", סיפרה. "בליל הסדר המקורי שלנו הביצה לא הייתה קשה, והמרור היה עשוי משורשים מרים באמת, ולא מחסה".
"החגיגה הייתה מתחילה בדיוק בחצות, בשעה שבה פקדה מכת הבכורות את המצרים", סיפר אברהם טוואנגטו. "בני העדה היו מצווים לאכול אוכל מהיר, כמו בני ישראל במצרים, ונהגו לשחוט תרנגולת ולהקיז מדמה על בתי התושבים כמו במצרים". בליל הסדר החגיגי השתתפו גם כ-20 עולים שהגיעו בשבועות האחרונים לנוף הגליל מרוסיה, ושני עולים מצרפת.

מפת האטרקציות
במטבחי מלון קראון פלזה סיטי טאואר בתל אביב עמלו השפים חיים כהן, משה שגב, בני בז'ה ואיציק טפירו על בישול לא פחות מ-2,000 ארוחות חג. אלפי מתנדבים חילקו אותם לכ-2,000 ניצולי שואה ברחבי הארץ, וכן לקשישים ומשפחות חד הוריות.
את הפרויקט יזמה יערית שושן-סבג, בשיתוף עמותת יד עזר לחבר מחיפה. מנכ"ל העמותה, שמעון סבג, אמר כי "עמותת יד עזר קנתה מזון לשפים כדי לארגן כ-2,000 מנות. חשוב לי ביותר שדווקא ניצולי השואה, הקשישים, אמהות חד-הוריות ומשפחות מעוטי יכולת יקבלו ויזכו לארוחה של שף. גם להם זה מגיע, הם לא הולכים לאכול ולסעוד את ליבם במסעדות יוקרה למינהן כל השנה. דווקא בחג הפסח זה מגיע להם, ובמיוחד לאחר כל מה שעבר עליהם בתקופה הקשה והארוכה של משבר הקורונה".
8 צפייה בגלריה
שירה שוורץ ומשפחתה
שירה שוורץ ומשפחתה
עדיין חוששים מהתפרצות נוספת. משפחת שוורץ
(צילום: יפעת אלמדו)
גם אנשי מד"א התנדבו לסייע בחלוקת מזון למשפחות מועטות יכולת. מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כי "גם השנה עשינו מאמץ על מנת שלא יישאר בית בישראל ללא שמחת חג על שולחן הסדר ואני מודה לאזרחי ישראל שנרתמו ותרמו". זו השנה ה-17 שבה אלפי מתנדבי מד"א, בני נוער ובוגרים, מתגייסים למבצע "קמחא דפסחא" רחב ההיקף.
במהלך המבצע של מד"א אספו המתנדבים כ-20 אלף חבילות מזון שמכילות כ-700 אלף פרטי מזון שתרמו מאות אלפי אנשים. "מד"א הוא ארגון שפעילותו להצלת חיים שזורה בחיי תושבי ישראל", אמר בין. "החיבור שלנו עם הקהילה הוא ערך עליון עבורנו. אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם גורמי הרווחה בארץ לאורך כל השנה ובחג המיוחד. חשוב לנו לעשות את מירב המאמצים כדי לסייע, מדובר במשימות הומניטריות מהמעלה הראשונה. אני מודה לאזרחי ישראל שנתרמו ותרמו".

"אשליה של שגרה"

שירה שוורץ (48), מאמנת לניהול הפרעת קשב מכרמיאל, חוגגת השנה את ליל הסדר יחד עם אמה, ילדיה ושני אורחים אמריקנים. "יש התרגשות גדולה מאוד כי נורא חיכינו לחגוג עם אמא שלי, והילדים ממש מחכים לה", אמרה. "נהיה הפעם שמונה אנשים, וזה מרגש מאוד. שנה שעברה היינו רק המשפחה המצומצמת והשאר היו בזום. לא התחלתי לבשל אפילו, אבל זו ארוחה כיפית עם אוכל מיוחד, קניידלך של סבתא שלי ועוגת פסח שאנחנו תמיד מחכים לה ועוד מאכלים מיוחדים".
שוורץ מספרת כי היה לה חשש שגם את הפסח הזה היא לא תוכל לחגוג יחד עם משפחתה. "הייתי בטוחה שנצטרך לחגוג בצורה מצומצמת ונהיה באיזשהו סגר", אמרה. "כששמעתי שאפשר לחגוג השנה עם כולם, שמחתי מאוד. אנחנו מעריכים עכשיו יותר את החגיגה עם המשפחה אחרי השנה הקשה הזו".
8 צפייה בגלריה
עיינה גולן חודיר ומשפחתה
עיינה גולן חודיר ומשפחתה
"כאב לי מאוד כשהסבים והסבתות לא פגשו את הנכדים". עיינה גולן חודיר עם משפחתה
למרות השמחה הגדולה מהחג בקרב המשפחה, שוורץ עדיין חוששת מאפשרות של התפרצות נוספת. "נראה לי שזה לא נגמר", אמרה. "אנחנו קצת שאננים עם כל הקורונה ונותנים לעצמנו להיסחף ולא שומרים מספיק על ההנחיות. הכללים מאוד רופפים ואני מפחדת, כי אני במעין אופוריה ולדעתי לא נגיע ככה רחוק. אני מפחד מאוד שאחרי פסח מקדם ההדבקה יתחיל לעלות ויהיה פה 'שמח'".
עיינה גולן חודיר (43) מכפר סבא חוגגת השנה עם המשפחה המורחבת. "נהיה 14 איש ויהיה מלא אוכל", אמרה. "אני לא יכולה לתאר, זה משמח לחגוג עם כולם יחד. שנה שעברה עשינו את ליל הסדר רק אני, בן הזוג שלי ואמא שלו. אני מתרגשת מאוד, אין לי מילים לתאר את ההרגשות. זה אפילו לא כל המשפחה. כשנודע לי שאפשר לחגוג יחד ישר אמרתי שהסדר אצלי, כי אני מאוד אוהבת לארח. הילדים מתרגשים לחגוג עם כל המשפחה".
"יש תחושה של חופש", אמרה. "אנחנו חוזרים להיות משפחה גדולה ומורחבת. כאב לי מאוד בסגרים שהסבים והסבתות לא יכלו לפגוש את הנכדים. עכשיו התחושה היא שלא מגבילים אותנו עם מי ניפגש, את מי נראה ועם מי נחגוג. כיף להרגיש שוב את תחושת הביחד".
8 צפייה בגלריה
משפחת ארביב בתמונה מפסח שעבר
משפחת ארביב בתמונה מפסח שעבר
"היה נחמד, אבל ללא החגיגיות". משפחת ארביב בתמונה מפסח שעבר
גם חודיר מפחדת מסגר נוסף, ואומרת כי היא עדיין מרגישה חוסר וודאות. "יש אשליה של שגרה, אבל זה לא באמת מה שהיינו רגילים", אמרה.
אביחי ארביב מרעננה, יסע יחד עם אשתו שרון ושלושת ילדיהם לחגיגת ליל הסדר אצל הוריו, שם יפגשו בני המשפחה את אחיותיו וילדיהם וההתרגשות בשיאה. "זו למעשה תהיה הפעם הראשונה שניפגש כולנו למפגש ארוך אחרי שנה", אמר. "בשנה האחרונה נפגשנו חלקנו באופן מצומצם, אבל עכשיו נשב כולנו סביב השולחן".
ארביב, כמו רבים אחרים, זוכר לרעה את הסדר של שנה שעברה. "עשינו ליל סדר רק חמישתנו", אמר. "זה היה נחמד, אבל ללא החגיגיות של החג. אני זוכר שניסינו להתחבר כמה פעמים לזום לדבר עם יתר המשפחה, אבל הוא כל הזמן קרס וקפא. עכשיו אנחנו יוצאים מהקיפאון של הזום".
8 צפייה בגלריה
משפחת מאיר
משפחת מאיר
"התפללנו שהשנה זה ייראה אחרת - והצליח לנו". משפחת מאיר
(באדיבות המשפחה)
זהו לא רק אופי הסדר שישוב לקדמותו, אלא ההכנות שישתנו. "בשנה שעברה הבישולים היו די מצומצמים" נזכר ארביב. "השנה יש את הבישולים המשותפים ויש את התבשילים שכל אחד מביא והולך להיות שולחן מאוד גדול ומאוד מעניין. אין ספק שיש התרגשות אחרת. למשל, בשנה שעברה לא סיפרתי את הבדיחות של הדוד המעצבן, והשנה אשתדל לספר. השנה גם כל בני הדודים יקשיבו לסיפור של סבא על איך הוא חגג בתור ילד ומה היו המנהגים, זו התרגשות גדולה".
כמו אצל ארביב, גם לחיה מאיר (31) מחולון החג מסמן שינוי. מאיר נשואה ואם לשתי בנות, שאחת מהן נולדה בדיוק לפני סדר פסח הקודם. "בשנה שעברה היינו לבד בבית ולא היה כיף לחגוג לבד", אמרה. "פסח זה חג נורא משפחתי, ופעם קודמת הוא היה קצת עצוב, שקט, רגוע ובודד אפילו. קצת לפני החג עשינו זום משפחתי, אבל הוא היה לחוץ, וכשנכנס החג נשארנו ארבעתנו. חשבנו על ההורים שנשארו לבד וזה כאב לנו. התפללנו שהשנה זה ייראה אחרת, והצליח לנו".
לדבריה, בליל הסדר בשנה שעברה היא לא חשבה על הפסח הנוכחי ומה יהיה, אך במהלך השנה היו לה חששות שגם את ערב החג הנוכחי תעביר משפחתה לבד. כעת, כשכל המשפחה מחוסנת, היא עדיין חוששת ומקפידה על ההנחיות. "לא נתחבק, נשמור מרחק ונהיה זהירים", אמרה. "התגעגעתי לרעש של משפחה בחג ולמשהו שובר שגרה".