1 צפייה בגלריה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה. "הפרשה חייבת להיבדק עד תום"
(הרצל יוסף)
חשיפה: המשטרה בודקת חשד שקצינים שהשתתפו בקורס פו"מ (פיקוד ומטה) היוקרתי, שהסתיים לפני כמה ימים, עשו יד אחת כדי לפגוע בציון הסוציומטרי של חבריהם ובפועל בתוצאה הסופית שלהם. בעקבות הממצאים הראשוניים החליטו באגף משאבי אנוש של המשטרה ובאגף ההדרכה לבדוק את הטענות המביכות.
קורס פו"מ נחשב ליוקרתי ביותר במשטרה. נשלחים אליו כמה עשרות קצינים מצטיינים בדרגות רב-פקד מכל יחידות המשטרה, שמועמדים לקידום לתפקידי סגני ניצב ומעלה. הקורס מתקיים במכללה לשוטרים בבית שמש, והוא מעניק כלים שמאפשרים לקצינים להתברג לאחר מכן בתפקידים בכירים.
בין שלל המשימות והמבחנים שהקצינים צריכים לעמוד בהם על מנת לסיים את הקורס ישנו מבחן סוציומטרי. מדובר בציון שניתן לכל חניך בקורס על ידי המשתתפים האחרים, שמדרגים את היכולות וההתנהגות של חבריהם בקורס.
לאחר סיום ציוני ההערכות של הקורס האחרון התברר לכמה משתתפים שהדירוג שלהם היה נמוך מאוד והעלה סימני שאלה. לטענתם, נודע להם שכמה משתתפים התאגדו יחד על מנת לתאם ציונים סוציומטריים נמוכים לאחרים.
בעקבות תלונה שהגישו, ואחרי בדיקה ראשונית שנערכה בפיקוד הבכיר בנוגע להתנהלות הקורס, אושש החשד להתנהלות בעייתית של כמה משתתפים ולכן ניתנה הוראה לבחון שוב את כל הציונים בקורס.
גורם הבקיא בפרטים אמר ל-ynet: "זה מביך שבקורס שכזה נאלצים במשטרה להתמודד עם בעיית אמינות שכזאת. עצם הבדיקה, שמעלה חשש לאירוע של תיאומי ציונים – הוא מחריד. אתה לא מצפה לזה בקורס שאליו שולחים את המצטיינים שבקצינים.
עו"ד פיני פישלרעו"ד פיני פישלרצילום: יחזקאל אדירם
"מבחן סוציומטרי הוא מבדק חשוב מאין כמותו. הוא אמור לשקף את האמת, את המציאות. אסור שיהיה מוטה. אסור שיהיה פרי קומבינה. הוא חייב להיות מזוקק, טהור, נקי, נטול פניות ומשוא פנים".
חלק מהמידע בנושא נמסר לעו"ד פיני פישלר, שהעביר את החומר למח"ש. "זאת שעת מבחן למפכ"ל הנכנס להוכיח שיש רוח חדשה תחת פיקודו ושהיא תבער תופעות פסולות", אמר, "בעיקר כשמדובר בקורס מפקדים בכירים. המסר חייב להיות ברור – לא בבית ספרנו. הפרשה חייבת להיבדק עד תום".
במשטרה אישרו את הדברים ומסרו: "לאור טענות שעלו בעניין נפתחה בדיקה".