מפלגת השלטון בגרמניה, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU), בחרה ביו"ר ארמין לשט כמועמד לתפקיד הקנצלר בבחירות שיהיו בספטמבר. לקראת הבחירות ללשט יש משימה לא פשוטה: הוא יצטרך להגיע להסכם עם מפלגת הבת של ה-CDU, שרואה במנהיגה מרקוס זודר מועמד לתפקיד המחליף של אנגלה מרקל.
המחנה השמרני בגרמניה מורכב מהמפלגה הגדולה, ה-CDU, וממפלגת הבת הבווארית שלה – המפלגה הנוצרית סוציאלית (CSU). מכיוון ש-CDU היא המפלגה הגדולה, בדרך כלל היו"ר שלה הוא גם מועמד המחנה לתפקיד הקנצלר. מעולם לא כיהן מנהיג ה-CSU בתפקיד קנצלר גרמניה.
3 צפייה בגלריה
 מרקוס זודר ראש ממשלת בוואריה מנהיג מפלגת CSU מפלגת הבת של CDU אנגלה מרקל
 מרקוס זודר ראש ממשלת בוואריה מנהיג מפלגת CSU מפלגת הבת של CDU אנגלה מרקל
מתח במחנה השמרן: מי יהיה מועמד המחנה בבחירות וינסה להחליף את מרקל?
(צילום: gettyimages, AFP, רויטרס)
ראשי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית התייצבו היום מאחורי לשט, וקראו לו לשוחח בהקדם עם זודר – ולהבטיח שרק מועמד אחד יתמודד מטעם הגוש בבחירות בספטמבר. לשט אמר שהוא ישוחח עם זודר בהמשך היום, כדי לסכם "בקרוב מאוד" על מועמד אחד שיתמודד במקום אנגלה מרקל – שלא תתמודד על כהונה חמישית בתפקיד.
"יש תמיכה נרחבת בארמין לשט כמועמד לתפקיד הקנצלר מטעם CDU ו-CSU", אמר מזכ"ל CDU, פאול צימיאק, במסיבת עיתונאים משותפת עם לשט. אך במפלגת הבת הבווארית דרשו היום שהמחנה ידרוש מהחברים של שתי המפלגות להצביע מי לדעתם צריך להיות המועמד לתפקיד הקנצלר. המפלגה טוענת שזודר הוא המועמד הטוב ביותר לתפקיד. זודר אמר היום שהמחנה השמרן יכריע מי יהיה המועמד השבוע והוסיף שהוא ולשט ישוחחו ויכריעו בשאלת המועמד.
3 צפייה בגלריה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
ארמין לשט. ביקורת גדולה על הטיפול בקורונה, ועימותים עם מרקל על המשבר
(צילום: AP)
לשט בן ה-60, פוליטיקאי מתון שנחשב למי שימשיך את המורשת של מרקל, התעמת איתה לאחרונה על הגבלות הקורונה. לשט הוא ראש הממשלה של מדינת המחוז המאוכלסת ביותר בגרמניה, נורדריין-וסטאפליה, והטיפול הכאוטי שלו במשבר הקורונה פגע בפופולאריות שלו. לעומתו זודר בן ה-54, ראש ממשלת בוואריה, נחשב לפוליטיקאי "ביצועיסט" ובמהלך המשבר הוא הביע תמיכה בדרכה של הקנצלרית.
זודר אמנם רואה בעצמו מועמד לתפקיד הקנצלר, אך הוא עשוי להחליט לזוז הצידה ולתת ללשט להתמודד - וכך גם לשאת באשמה במקרה של מפלה בבחירות. העובדה שלשט לא מספיק פופולארי בציבור הגרמני מדאיגה בוחרים שמרנים, שחוששים מבחירות פדרליות ללא מרקל בראש המחנה. הקנצלרית טרם הבעיה תמיכה רשמית באחד המועמדים, אך רמזה שהיא תתמוך במי שיתמודד מטעם CDU.
3 צפייה בגלריה
גרמניה יורשים פוטנציאליים של אנגלה מרקל  מרקוס זודר
גרמניה יורשים פוטנציאליים של אנגלה מרקל  מרקוס זודר
מרקוס זודר. רוצה להיות הקנצלר הראשון של מפלגת הבת מבוואריה
(צילום: רויטרס)
בבחירות של 2017 זכה מחנה השמרנים ל-33% תמיכה. בסקרים האחרונים מקבל המחנה 27% תמיכה, בין השאר בגלל כעס על ההתנהלות במשבר הקורונה. הגוש עדיין מוביל בסקרים, ומקדים את מפלגת הירוקים. המפלגה הסוציאל דמוקרטית הודיעה שהמועמד שלה לתפקיד הקנצלר יהיה אולף שולץ, שר האוצר. מפלגת הירוקים תודיע על המועמד ב-19 באפריל.
לשט אמר שהוא שמח על "התמיכה הגדולה" שקיבל מהנהגת מפלגתו, ואמר שהצהיר בפני ראשי המפלגה שהוא "רוצה גרמניה מודרנית". בהתייחסות שעשויה להיות מיועדת למי שמתלבטים בינו למפלגת הירוקים אמר לשט: "אני רוצה שנשלב את הנושאים האקלימיים עם הנושאים הכלכליים". לפי רויטרס, התרחיש הסביר ביותר אחרי הבחירות הוא קואליציה של CDU, CSU ומפלגת הירוקים.