1 צפייה בגלריה
בית האבות נווה באבוב שבו יש התפרצות קורונה
בית האבות נווה באבוב שבו יש התפרצות קורונה
בית האבות נווה באבוב בבת ים, שבו אירעה התפרצות קורונה
שוב מחדל בבתי האבות: במקביל לחלוקת המנה השנייה של חיסוני הקורונה, המגפה מכה בעוצמה במוסדות שבהם מתגוררים קשישים. בשבועיים האחרונים נרשמו התפרצויות בלא פחות מ-160 מוסדות גריאטריים, והתגלו 1,098 מאומתים חדשים רק בקרב דיירים במוסדות ברישוי משרד הבריאות. כך נודע ל-ynet.
במקביל לזינוק במספר החולים בבתי האבות ובמרכזי הדיור המוגן, בשבועיים האחרונים הפסיק "מגן אבות ואמהות" לפרסם את הדו"ח היומי באתר משרד הבריאות על נתוני התחלואה במוסדות הגריאטריים.
"אנחנו נמצאים תחת עומס כבד של פניות מצד בני משפחה מודאגים, כשאין לנו תמונת מצב על רמת התחלואה במוסדות", סיפר אלירן גולוד, מנכ"ל עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות. "אין שקיפות מצד משרד הבריאות. אנחנו לא רוצים לקלקל את מסיבת החיסונים, אבל המשבר בשיאו וצריך להגן על הקשישים".
אילנה, שאמה בת ה-86 נמצאה השבוע חיובית לנגיף לאחר שקיבלה את מנת החיסון הראשונה, סיפרה על התסכול שהיא חווה. "ראינו אור בקצה המנהרה כשהתחילו החיסונים, קיווינו שהצלחנו להימנע מהמחלה", אמרה. "אני מקווה שאזכה לחבק את אמא שלי, שהיא ניצולת שואה. היא קיבלה את החיסון הראשון וחלתה. חבל שלא הצליחו לשמור עליה בזמן שבין החיסונים, זה מתסכל בטירוף".
אסתר, שאמה נמצאת בבית אבות שבו יש התפרצות, סיפרה גם היא על התחושות הקשות. "כואב לי שאמא נדבקה בקורונה. היא מאוד עצובה, היום היא ממש בכתה שהיא מתגעגעת. ההתפרצות התחילה שם בשבוע הראשון של ינואר, במקביל להגעת החיסונים. חבל שקשישים רבים לא הספיקו להתחסן".
מהעמותה לגריאטריה בישראל נמסר כי "הגידול בהתפרצויות היה בהתאמה לגידול התחלואה באוכלוסיה הכללית. אם היו נענים לבקשת העמותה לתת עדיפות בפענוח בדיקות של מוסדות רוב ההתפרצויות היו נמנעות כי היה ניתן לעצור אותן בזמן - תשובות מעבדה שניתנות אחרי 4 ימים במקום אחרי 24 שעות כמו בשאר האוכלוסייה, הן פקטור משמעותי בעליית התחלואה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מוסדות 'מגן אבות ואמהות' מכילים מגוון סוגי מוסדות וטווח רחב של מצבי בריאות ותפקוד של מטופלים. במוסדות ברישוי משרד הבריאות שוהים מטופלים קשישים בגיל ממוצע של יותר מ-80, שמצבם התפקודי (סיעודיים ותשושי נפש) והתחלואה הכרונית שלהם קשה יותר מביתר המוסדות הכלולים במגן אבות ואמהות - והם בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה בקורונה.
"בגל השלישי התחלואה גדולה יותר מאשר בגל השני, ומצב זה משתקף גם במוסדות הגריאטריים. המדינה עשתה מאמץ בהיקף שלא נעשה באף מדינה כדי לחסן את רוב דיירי המוסדות. בימים אלה מתחיל חיסון המנה השנייה. אנו מקווים שהחיסון יביא לירידת התחלואה בקרב הקשישים".