בריטניה וקנדה הטילו סנקציות על נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, על בנו ועל בכירים אחרים במדינה. הסנקציות כוללות איסורי נסיעות והקפאת נכסים, והן תגובה להאשמות ששלטונו של לוקשנקו זייף את הניצחון בבחירות ונוהג באלימות כלפי המפגינים ברחובות.
מדובר בסנקציות הראשונות של מדינות גדולות במערב בתגובה לגל המחאה חסר התקדים בבלארוס, בעלת ברית קרובה של רוסיה. יותר מ-12,000 איש נעצרו בהפגנות הענק שנערכו במדינה מאז שלוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה" ששולט בבלארוס מאז 1994, הכריז על ניצחון מוחץ בבחירות ב-9 באוגוסט. יריביו של לוקשנקו טוענים שהאופוזיציה ניצחה בבחירות. לוקשנקו הכחיש שזייף את התוצאות, ודחה את הקריאות לבחירות חוזרות. הוא מסרב להתפטר, ובשבוע שעבר ערך טקס השבעה חשאי לכהונה נוספת.
2 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
דומיניק ראב, שר החוץ הבריטי, אמר לרויטרס שלוקשנקו צריך לשלם מחיר על פגיעה בזכויות אדם ועל זיוף הקולות. ראב גם הזכיר את שמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהתחייב לסייע ללוקשנקו במידת הצורך, למרות שהסנקציות שעליה הודיעה בריטניה לא יחולו גם על רוסיה.
"בראש ובראשונה חייב להיות מחיר על פגיעה בזכויות אדם מהסוג שראינו ועל ההונאה בבחירות", אמר ראב. "אסור שנהיה במצב שבו אנשים כמו אלכסנדר לוקשנקו, ולמען האמת גם ולדימיר פוטין, יכולים לחשוב שפגיעה בזכויות אדם וזיוף הבחירות הם דברים שיכולים להתקבל מבלי שהם יישאו באחריות". שר החוץ של קנדה, פרנסואה פיליפ שמפיין, אמר היום: "קנדה לא תשתוק כשממשלת בלארוס ממשיכה לבצע הפרות שיטתיות של זכויות אדם ולא מראה שום סימן לכך שהיא מחויבת לפתרון מוסכם עם ארגוני האופוזיציה".
המערב אמנם גינה את השלטון בבלארוס והביע תמיכה בתנועה הפרו-דמוקרטית, אך מנגד נזהר שלא להגיב בצורה שתכעיס את מוסקבה. האיחוד האירופי, שבריטניה פרשה ממנו בינואר, הודיע שהוא יטיל סנקציות על כמה גורמים בלארוסים – אך טרם גיבש רשימה סופית. כמה מדינות קטנות באיחוד האירופי, שכנות של בלארוס, הודיעו על רשימת סנקציות מבלי להמתין לאיחוד. בשבוע שעבר אמרו גורמים מערביים לרויטרס שגם ארה"ב מתכננת להטיל סנקציות.
הסנקציות של בריטניה כוללות איסורי נסיעות והקפאת נכסים שיחולו על לוקשנקו ועל שבעה בכירים אחרים, כולל בנו ויקטור, ראש הסגל של לשכת הנשיא, שר הפנים ושניים מסגניו. הרשימה הקנדית כוללת את לוקשנקו ועוד 10 בכירים. ראב אמר ש"חלון ההזדמנויות" להשפעה על המצב בבלארוס הולך ונסגר. "אנחנו מאמינים שעכשיו זה הזמן לפעול", אמר ראב. "נטיל את האחריות על מי שנוקטים בבריונות כלפי העם הבלארוסי, ונתייצב לצד הערכים שלנו, של דמוקרטיה וזכויות אדם".