3 צפייה בגלריה
אכיפה ביישוב בועיינה נוג'ידאת
אכיפה ביישוב בועיינה נוג'ידאת
אכיפת הסגר בבועיינה
התחלואה בנגיף הקורונה במגזר הערבי ממשיכה להיות גבוהה, ונכון לאמש (שני) כל הערים האדומות הן יישובים ערביים, דרוזיים או צ'רקסיים. מדובר במג'דל שאמס, מסעדה, כפר כנא, כפר קרע, מרר, בענה וטייבה.
במג'דל שמס, שנמצאת בסגר, אובחנו בשבעת הימים האחרונים 85 חולי קורונה - יותר מאשר באשדוד וראשון לציון. נכון לאמש, יותר מ-1% מתושבי היישוב שבצפון רמת הגולן הם חולים פעילים.
תושב מג'דל שמס שנדבק בקורונה סיפר: "אני נמצא בבית כבר שבוע ימים לאחר שנדבקתי. ההרגשה לא פשוטה. ראיתי הרבה התנהגויות בניגוד לתקנות ולא פתחתי את הפה. עכשיו אני לא רק פונה לתושבים אלא מתחנן אליהם - לא להסתובב ללא צורך חיוני".

ראש המעוצה המקומית מוניר חמודה אמר אתמול כי ביישוב פועלים סביב השעון כדי לבלום את ההתפרצות. "אנשי חדר החירום עובדים שעות רבות וגם המשטרה נמצאת כל הזמן בכפר ואוכפת את החוק. פתחנו תחנות לבדיקות קורונה ורבים מגיעים להיבדק. התושבים שומרים על ההוראות וכולם נשארים בבתיהם. לפחות 3,000 עובדים נשארו בבית ללא עבודה. גם התלמידים שציפו לחזור לבתי הספר היום היו עצובים, אבל אין מה לעשות - חייבים לפעול במטרה להציל את כולם מהקורונה".
כשנשאל לגבי מקור התחלואה אמר: "היו לנו מסיבת אירוסים וסוכת אבלים, אבל עוד לא יודעים אם הם מקור ההדבקה. בנוסף ישנם עובדים שהגיעו מבחוץ עם קורונה והם הדביקו אחרים". הוא קרא לתושבים להיבדק ולהקפיד על ההנחיות כדי שהיישוב יוכל לחזור להיות ירוק.
3 צפייה בגלריה
נתונים משרד הבריאות גרף מקדם הדבקה קורונה
נתונים משרד הבריאות גרף מקדם הדבקה קורונה
נתוני משרד הבריאות
מעט דרומית משם, ביישוב מסעדה, גם כן התחלואה גבוהה וגם שם יותר מ-1% מהתושבים הם חולים פעילים. בשבעת הימים האחרונים אובחנו ביישוב 37 חולים חדשים. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על קרוב ל-20%.
במרר שבגליל התחתון אובחנו בשבעת הימים האחרונים 47 חולים חדשים. שיעור הבדיקות החיוביות הוא כמעט 10%. בכפר קרע אובחנו באותו פרק זמן 27 חולים חדשים ובטייבה 66.
"מה שגרם לנו להפוך לכפר אדום זה זלזול, לחלק מהאנשים לא אכפת מתוצאות המחלה", אמר תושב כפר קרע עבד אלרחים. "אם לא נכבד את הכללים זה יכול להוביל אותנו לעוד קשיים ויהיה קשה לנו לחזור לשגרת החיים. כל מי שחושב שאין קורונה הוא טועה ומטעה אחרים".
תושב טייבה עלי חאג' יחיא אמר: "לא ציפיתי שנחזור להיות עיר אדומה. אני מסתובב הרבה ברחוב ולצערי רבים מהתושבים הולכים בלי מסכות ולא שומרים על ההוראות. גם חלק מבתי העסק לא מקפידים. כך לא נוכל להתגבר על התחלואה".
הכפר בועיינה שבגליל התחתון נמצא גם הוא תחת סגר בעקבות זינוק בתחלואה. על פי ההערכה גם שם הסיבה להתפרצות היא אירועים משפחתיים שנחגגו תוך הפרת ההנחיות. שוטרים מוצבים בכניסות ליישוב כל העת ולא מאפשרים יציאה ממנו שלא למטרות חיוניות.
הממונה על המאבק בקורונה פרופ' רוני גמזו פנה ביום שבת לערביי ישראל וקרא להם להיענות יותר לבדיקות הקורונה. "יש התפרצות מחודשת של הקורונה בחברה הערבית. אנחנו תופסים אותה בהתחלה שלה, חששנו ממנה והיום אנחנו רואים שזה קורה", אמר. "חייבים למנוע את זה - והדרך הכי טובה היא בדיקות".
פורסם לראשונה: 23:52, 02.11.20