פרקליטות המדינה החליטה לסגור תיק חקירה נגד אנשי שב"כ שנחשדו בפגיעה בפרטיותה ובכבודה של פלסטינית ביהודה ושומרון מחוסר ראיות. המשנה לפרקליט המדינה נורית ליטמן אימצה את ההמלצה של פרקליטות מחוז תל אביב והמחלקה לחקירות שוטרים (המוסמכת לחקור אנשי שב"כ), אך המליצה לראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן לנקוט הליך פיקודי בעניין שניים ממשרתיו. לפי משרד המשפטים, החקירה העלתה שלמרות שלא התכוונו לפגוע בפלסטינית, ההתנהלות של המעורבים לא עומדת בסטנדרט הנדרש מהם.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחיפושים אחר המחבל
כוחות צה"ל בחיפושים אחר המחבל
חיפושים ביהודה ושומרון. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
האירוע המדובר התרחש ב-2015. שתי חיילות, שאחת מהן רופאה, ערכו חיפוש בגופה של הפלסטינית במהלך פשיטה על ביתה. במשרד המשפטים ציינו כי לאחר חקירה של המשטרה הצבאית, פרקליט המדינה אימץ את ההמלצה של היחידה לבירור תלונות נחקרים והורה לפתוח בחקירה פלילית, ונגד אחד מהמעורבים ננקט הליך פיקודי לפני כשנתיים.
"הצח"מ ערך חקירה מקיפה שבה בוצעו פעולות רבות. לאחר בחינת ממצאי החקירה ושקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים לעניין, ולאחר שבוצעו מספר פעולות חקירה נוספות במסגרת השלמות חקירה, נמצא כי קיימת תשתית ראייתית חסרה, בין היתר, ביחס למקור ההנחיה לביצוע החיפוש, לתוכנה ולנסיבות העברתה לגורמי השטח", כתבו במשרד המשפטים.
עוד נמסר כי "בהיעדר די ראיות לא ניתן להעמיד לדין מי מהמעורבים באירוע זה, בין בהליך פלילי ובין בהליך משמעתי. לצד זאת יובהר כי החקירה העלתה שעל אף שלא הייתה כוונה לפגוע בעצורה הפלסטינית, התנהלות המעורבים אינה עומדת בסטנדרט המצופה והנדרש מהם".
ליטמן ציינה כי מדובר באירוע חמור שלא ניתן להותירו ללא טיפול מתאים, והורתה כאמור להעביר את ההחלטה לראש שב"כ "על מנת שישקול נקיטת צעדים פיקודיים מתאימים, ושתיבחן הפקת לקחים מתחייבים לעתיד".