בדרך לפתרון בסוגיה השברירית: בתום פגישה שנערכה הערב (יום ב') בין נציגי מפלגות הקואליציה עם ראש הממשלה נפתלי בנט, מסתמן כי "חוק איחוד משפחות" שאושר עד כה במתכונת אחידה מאז 2003, יעבור בימים הקרובים שינויים והתאמות כך שיוחרגו ממנו קבוצות מסוימות ומקרים הומניטריים.
אלה שייכללו תחת ההגדרה של אותם מקרים הומניטריים, לא ייהנו מקבלת אזרחות בישראל אבל כן מזכויות סוציאליות מסוימות שכוללות רפואה וככל הנראה גם מזכויות נוספות כגון רישיון נהיגה. במהלך הפגישה הבהיר ראש הממשלה בנט כי הוא תומך בהסדר שיכלול אך ורק מקרים אנושיים והומניטריים בעלי גוון ברור.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט
(צילום: AP)

בקואליציה חשבו תחילה להעלות את החוק שמטרתו לשלול אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים ישראלים בהתאם למתכונת של הוראת השעה מלפני 18 שנה, ולהסתמך על רוב שיגיע מהליכוד ומהציונות הדתית.
ואולם, בהמשך החליטו בקואליציה לשנות אסטרטגיה מתוך מחשבה שהעלאת החוק ללא הסכמה רחבה בין שמונה המפלגות שמרכיבות אותה עלולה לייצר משברים ואווירה עכורה שתערער את יציבותה. בשל כך, הוחלט להגיע להסכמה למרות המחלוקות.

הסיכום: החוק יעבור בהקדם האפשרי

בימים האחרונים התברר שגם במרצ וגם במפלגת העבודה לא כולם מוכנים להתיישר לפי החוק, ודורשים שיוכנסו אליו תיקונים. בפני חלק מחברי הכנסת והשרים הוצגו מקרים ספציפיים של משפחות שזקוקות לטיפול רפואי מציל חיים לילדים ולאוכלוסייה מבוגרת, ואשר עליהם מבקשים כעת חלק מחברי הכנסת לתת פתרון.
בתום הפגישה הערב, סיכם ראש הממשלה בנט כי המטרה המשותפת היא להעביר בהקדם האפשרי את החוק שיפקע בשישה ביולי, וכי בימים הקרובים יגובשו הסכמות ושינויים בחוק.