אחרי כמעט שלושה חודשים של לימודים ב"זום" מהבית, שבו הבוקר (יום א') תלמידי חטיבת הביניים רבין בקריית מוצקין לספסל הלימודים הפיזי. "זה לא מספיק", הלין יו"ר מועצת התלמידים יניב מוגרמן בעקבות ההחלטה שבמסגרתה חזרת תלמידי כיתות ז'-ט' נעשית במתווה של יומיים בלבד באופן פרונטלי.
כ-345 אלף תלמידי חטיבות הביניים שבו השבוע ללמידה בבתי הספר, ובכך הושלמה חזרת כלל תלמידי מערכת החינוך למסגרת של לימודים פרונטליים מאז שהחלה היציאה מסגר החגים.
הלימודים ביישובים אדומים וכתומים עם נתוני תחלואה גבוהים יוסיפו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק. ביישובים שמוגדרים ירוקים וצהובים ילמדו בחצאי קבוצות של 20 תלמידים לכל היותר, לפחות יומיים בשבוע. הלימודים בבית הספר יתקיימו לפי המתווה של משרד החינוך שנועד לשמור על מינימום אינטראקציה בין התלמידים בבית הספר ובשאר הימים הלמידה תיעשה באמצעות ה"זום".
1 צפייה בגלריה
חטיבת ביניים רבין קריית מוצקין
חטיבת ביניים רבין קריית מוצקין
חזרה ללימודים בחטיבה בקריית מוצקין. "אנחנו לא באמת יודעים איך להתנהל"
(צילום: שמיר אלבז)
את פני תלמידי חטיבת הביניים רבין בקריית מוצקין קיבלו הבוקר עם שלטי ברכה של מועצת התלמידים ועל שער בית הספר נתלו בלונים עם הכיתוב "התגעגענו". אנשי הצוות החינוכי חיכו בכניסה, וידאו שהתלמידים עוטים מסכות ושכל אחד מהם הביא הצהרת בריאות חתומה. ברקע יוזכר כי כבר ביום ראשון הבא תחל חופשה החנוכה - והמשך הלימודים מתוכנן ל-20 בדצמבר.
יו"ר מועצת התלמידים מוגרמן אמר: "לחזור ליומיים או שלושה זה באמת לא מספיק, זה לא מה שיעשה את העבודה. אנחנו צריכים הסדר ראוי. מתווה שבאמת יעזור לי ולחבריי לפגוש חברים, ללמוד מול מורה בצורה פרונטלית. משהו שייתן לנו שגרה וחיים נורמליים, ולא לתזז בין 'זום' לבית ספר. זו שגרת חיים לא בריאה".
מוגרמן, תלמיד כיתה ט', הוסיף: "אני רוצה לפנות לשר החינוך ולכל מי שיש לו יד בדבר, את מה שהיה לא תוכלו לתקן, אבל אנחנו צריכים מכם הסדר ראוי. גם מהחברים שלי אני שומע דברים דומים. לאף אחד אין מושג מה קורה, אנחנו לא באמת יודעים איך להתנהל בתקופה הזאת, אנחנו לא באמת מקבלים מה שאנחנו צריכים, זה קשה, זה לא פשוט בכלל".
רומי נדלר, אף היא בכיתה ט', ציינה כי התגעגעה לשגרה. "רציתי כבר לחזור ללמוד בבית ספר, מול מורות, לא מול מחשב שכל שנייה נתקע. זה באמת מאוד קשה ללמוד ככה, ואני יודעת שהרבה תלמידים מאוד מתקשים". נדלר הוסיפה כי כמעט שלא פגשה את חברותיה בתקופה האחרונה בשל החשש מהידבקות.

"מאוד קשה לשבת הרבה שעות ביום ב'זום'"

מנהלת חטיבת הביניים, ליאורה הגין, הדגישה כי לא מדובר בפתיחה מחודשת של שנת הלימודים, אלא של מבנה בית הספר בלבד. "אנחנו מתחילים בפעם השלישית את היותנו כאן, במרחב הבית ספרי, אבל אנחנו מאוד משתדלים לשמר שגרת לימודים גם מרחוק. שגרה של קשר עם התלמידים ודאגה לשלומם בעיקר.
"ה'זום' הוא בהחלט כלי לימודי יעיל. היינו קשובים לתלמידים והבנו שמאוד קשה לשבת הרבה שעות ביום ב'זום', אז סידרנו להם מערכת שיש בה שעות שהן לא שעות של 'זום', שעות א-סינכרוניות. אנחנו רואים שזה פועל יחסית טוב, אי אפשר לומר שאין למידה. המורים עובדים מאוד קשה והתלמידים נרתמים, מי יותר מי פחות".
על החשש מפני הידבקות של תלמידים ומורים האפשרות לסגר נוסף אמרה המנהלת: "החששות תמיד קיימים. ללא ספק. קיבלנו השנה החלטה, שזו שנה של אי ודאות. אנחנו רוצים לשמר את השגרה, אבל השגרה שלנו, כמה שזה נשמע אבסורדי, היא שגרת האי ודאות. אז כרגע אנחנו חוזרים עם מתווה מאוד מורכב. לא פשוט לבנות את המערכת, אבל אני מאמינה שהמתווה יעיל. אני רק יכולה לקוות שנצליח לשמור על כל הכללים של 'התו הסגול', כדי להימנע מסגירה מחודשת של בית הספר".
ראש העיר קריית מוצקין חיים צורי אמר: "מגיעה מילה טובה לבני הנוער שלנו על התמודדות המורכבת לאורך כל הדרך, ולצוותים החינוכיים על ההשקעה. במבחן הדרך אתם ניצחתם. נכונו עוד אתגרים ויהיו עוד דברים בלתי צפויים. אבל הבוקר הזה אני מאושר, גם בעבור ההורים. אסור לקחת את זה כמובן מאליו ולשמור על הבריאות תוך הקפדה על כל ההנחיות".

גם אל שערי בית הספר אור תורה אריאל בשכונת רמות בירושלים נכנסו הבוקר תלמידי חטיבת הביניים. המנהל יובל פרג'ון אמר כי יש התרגשות רבה באוויר: "זו פתיחה מחודשת של שנת הלימודים. אנחנו נכנסים בדירוג ולשגרת קורונה. אנחנו בראש ובראשונה מתייחסים להוראות המחמירות והמדויקות של משרד החינוך ועיריית ירושלים ולעמוד בהן בצורה מדויקת. נפצל את הכיתות לצורה מתאימה. חשוב לנו לפגוש את התלמידים כדי לאפשר גם פעילות של גוף ונפש".
כוח אדם נוסף מהעירייה יאפשר לבית הספר עוד יום לימודים, ובעקבות כך יתאפשר לתלמידים לפקוד את המוסד החינוכי שלוש פעמים בשבוע. אוראל כהן, תלמיד כיתה ט', סיפר: "למדנו ב'זום' במשך חודשים רבים. התגעגעתי לחברים, לתקשורת, לראות אנשים פנים אל פנים.
"ב'זום' לא רואים הבעות פנים והוא גם נתקע לפעמים. נפגשנו מדי פעם בקבוצות קטנות". ארז אלימלך, אף הוא תלמיד כיתה ט', אמר: "אני מתרגש לחזור להיות עם החברים. התגעגעתי גם למורים".