שופטי בג"ץ שוקלים להוציא צו מוחלט שיורה למדינה למנות מפכ"ל קבוע - כך עולה מדיון שנערך היום (חמישי) בנושא. ההחלטה צפויה להתפרסם בשעות הקרובות.
2 צפייה בגלריה
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
משמש כממלא מקום המפכ"ל כבר שנתיים. מוטי כהן
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
"אין מנכ"ל, אין מפכ"ל, אין חשכ"ל". יצחק עמית
"אין מנכ"ל, אין מפכ"ל, אין חשכ"ל". יצחק עמית
"אין מנכ"ל, אין מפכ"ל, אין חשכ"ל". יצחק עמית
(צילום: מוטי קמחי)
הדיון בעתירת תנועת אומ"ץ למינוי מפכ"ל היה קצר במיוחד, ונמשך כעשר דקות בלבד. הדיון התנהל כאילו הוצא כבר צו על תנאי - כלומר שהשאלה הנידונה הייתה האם להוציא צו מוחלט שיורה לממשלה למנות מפכ"ל.
השופטים ציינו כי היום, 3 בדצמבר, מלאו שנתיים לסיום תפקידו של המפכ"ל הקודם - ועד היום מכהן ניצב מוטי כהן כממלא מקום. השופט יצחק עמית אמר כי "מישהו צריך להלחין את זה, 'אין מנכ"ל, אין מפכ"ל, אין חשכ"ל (חשב כללי)'".
בדיון שאלו השופטים את נציג היועץ המשפטי לממשלה ומנהל מחלקת הבג"צים, ענר הלמן, מה יקרה אם יוצא צו אבל הכנסת תתפזר. הוא התחמק והשיב כי "כעת יש כנסת ויש להוציא צו".
מאחר שהלמן והעותרים הסכימו שיש לחייב את הממשלה למנות מפכ"ל, הסתיים הדיון וההחלטה תתקבל בהמשך היום. בשבוע שעבר הגישה מחלקת הבג"צים תגובה בשם היועמ"ש, שבה הוא הבהיר כי יש לפעול למינוי המפכ"ל במהירות האפשרית, וכי אין מנוס כי בג"ץ יוציא צו על תנאי בעתירה.
התגובה כללה גם את עמדת השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שהתנה את מינוי המפכ"ל בהסכמות הקואליציה לגבי שאר מינויי הבכירים. היועמ"ש חזר על עמדתו העקרונית, שהובאה גם בתגובה לעתירה למינוי מנכ"ל משרד המשפטים, שלפיה "הסכמות ומחלוקות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע - עניין שנבחן בהתאם לכללי המשפט המנהלי".
יו"ר תנועת אומ"ץ, פליצ'ה פלד, אמר כי "לא יעלה על הדעת שצבא ייצא לקרב ללא רמטכ"ל. בדומה לכך, לא ייתכן שמשטרת ישראל תיאבק במצב החירום החברתי, הכלכלי והמשפטי ללא מפכ"ל שיתווה את פעילותה אל מול המשימות הרבות שנמצאות בפתחה".