לאחר שבדו"ח אמ"ן הומלץ להימנע משיחות טלפון בתחבורה הציבורית (גם כאשר עוטים מסכות) מחשש להדבקה בקורונה, הצטרף פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור, להמלצה. בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר המומחה מאוניברסיטת בן גוריון: "לא הייתי ממליץ לדבר בטלפון, במיוחד במרחק של פחות משני מטרים. כשאנשים נמצאים בחללים סגורים, ההתנהגות צריכה להיות אחרת".
"בחללים סגורים - כל נושא הדיבור, אכילה, צעקות - זה מעלה את הסיכון. הנושא של המרחק הפיזי לא מספיק, חייבים להכניס איתך היבט התנהגותי. באזורים סגורים שבהם אנשים נמצאים הרבה זמן, ההדבקה יכולה להיות טיפתית אבל גם מעבר למרחק של שני מטרים. בחורף יותר אנשים סגורים בחללים יותר מצומצמים. הדבר הזה מאוד קריטי, דיבור עם מסכות בחללים סגורים – רצוי להימנע מזה כמה שיותר".
3 צפייה בגלריה
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
שיחות בטלפון הנייד בתחבורה הציבורית - גורם סיכון
(צילום: shutterstock)
עם זאת הבהיר פרופ' דוידוביץ': "אני לא חושב שזו דרך ההדבקה הגדולה והמשמעותית ביותר, אבל כל דבר שאפשר להפחית, עדיף". הוא ציין שצריכים למצוא דרכים יצירתיות לאוורר חללים סגורים, "לצערי, בכל המבנים הציבוריים אנחנו לא מספיק משקיעים בכיוון הזה. הדבר הזה מאוד משמעותי כשנכנסים לחורף. גם קורונה וגם מחלות נשימה אחרות. יש על זה הרבה מידע וצריך להשקיע יותר גם בבתי ספר וגם במבנים ציבוריים".
הוא הזכיר מאמר שהתפרסם בכתב העת NATURE לפני כמה ימים, והתבסס על נתונים מהטלפונים הניידים, "הוא הראה שהרבה מאוד מההדבקות מתרחשות בהתקהלויות בחללים סגורים, למשל מסעדות, חנויות. וגם שכאשר אנשים עניים יותר, הרבה פעמים החנויות שבהן הם קונים יותר צפופות".
כאמור, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן הזהיר השבוע כי הסיכון להדבקה בחללים סגורים צפוי לגבור עם בוא החורף. באמ"ן המליצו להימנע מפעילויות "מפיצות נגיפים" בחלל סגור ובין היתר קבעו כי עדיף להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה ארוכה בתחבורה הציבורית (רכבות ואוטובוסים), וכן להימנע מדיבור בקול רם או צעקות בעת דיונים או שיעורים.
3 צפייה בגלריה
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
עדיף להסתמס. "להפחית שיחות טלפוניות בעת נסיעה"
(צילום: shutterstock)
נכתב כי "פעילויות ווקאליות כמו שירה, צעקות, דיבור קולני ופעילות גופנית מאומצת, המתקיימות בחללים סגורים, מגבירות את קצב פליטת החלקיקים המדבקים על ידי אדם חולה כמו גם את הסיכוי לקליטת חלקיקים - מדבקים על ידי אדם בריא, ובכך הסיכון להדבקה עולה. לאור זאת, מומלץ לצמצם ככל שניתן, את קיומן של פעילויות אלו בחללים סגורים בחברת אנשים. כמו כן, יש להעדיף לקיים פעילות גופנית קבוצתית במרחב פתוח בלבד".
בדו"ח מציינים כי בבריטניה למשל ניתנו הנחיות להימנע משירה, צעקות או הרמת קול במקומות שבהם מקיימים פולחן דתי כמו גם מפעולות שעלולות להביא לכך באופן לא ישיר, כמו השמעת מוזיקה בעוצמה חזקה.
עוד נקבע בדו"ח כי "התנאים שנמצאו כמעודדי הדבקה בחללים סגורים כוללים: היעדר שימוש במסכות או שימוש לא תקין בהן, שהייה ממושכת ומרובת משתתפים בחללים עם אוורור מופחת וקיום פעילויות שמייצרות פליטת נגיפים מוגברת כמו שירה, תפילה, דיבור קולני ופעילות גופנית מאומצת".

במקביל, קבינט הקורונה אמור לדון בין היתר בהטלת עוצר לילי נרחב בכל רחבי הארץ. על כך אמר פרופ' דוידוביץ': "אין היגיון אפידמיולוגי בעוצר לילי. זה לא שמעשר בלילה עד שש שבבוקר יש התכנסויות המוניות. אנחנו צריכים לעצור את ההתקהלויות ולצערי כנראה אין את היכולת הפוליטית או החברתית לעסוק בהסברה ואכיפה. עושים את זה, אבל לא מספיק, ואז מנסים כל מיני טריקים כדי להרגיש יותר טוב. אנחנו נמצאים במקדם הדבקה שחוצה עוד מעט את ה-1. כל פעילות שנצליח להוריד, בדגש על התקהלויות, תוכל להוריד את מקדם ההדבקה".
- אם השרים מחליטים על עוצר לילי ופתיחת קניונים ביום שלישי הקרוב, אתה חושב שהתחלואה לא תעצור? "אני לא בעד לפתוח עכשיו את הקניונים. אני חושב שנושא מערכת החינוך, מבחינה ערכית ומבחינת התפתחות הילדים, הוא הרבה יותר חשוב. צריך למנוע חתונות בערב, נקודה. לעשות עוצר לילי כשאנשים יוצאים לפעילות גופנית בערב מחוץ לבית זה בעייתי. אנחנו צריכים להסתכל בעיניים של אנשים ולהסביר להם במה מדובר. אנחנו צריכים לעבוד בצורה דיפרנציאלית, ולהטיל עוצר לילי על כולם זה מראה על בעיית ניהול".