3 צפייה בגלריה
 בסיס הקריה
 בסיס הקריה
בסיס הקריה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב אישר באחרונה עסקת טיעון עם מאבטח בכיר של משרד הביטחון במחנה הקריה בתל אביב, שהורשע בגניבת כ-3,000 שקלים ממאבטחים ועובדים נוספים בבסיס הרגיש. המאבטח עבד כאחראי משמרת והיה אמון על צוותי האבטחה בבסיס שבו ממוקמת המפקדה הראשית של צה"ל לצד מטה משרד הביטחון.
לפי גזר הדין, במשך כארבעה חודשים הוא נהג לגנוב כספים מתיקיהם של עובדים בבסיס, תוך ניצול התנועה החופשית שהתאפשרה לו בשטח המתקן הצבאי רחב הידיים מתוקף תפקידו. החוקרים זיהו כי את הגניבות ביצע המאבטח מתוך ידיעה להיכן מכוונות מצלמות האבטחה הרבות בשטח הבסיס.
למרות המעשה החמור, עסקת הטיעון שנחתה עמו כללה עונש ללא רכיב של מאסר בפועל: השופט שאול אבינור אישר את העסקה שלפיה על המאבטח ייגזרו חצי שנת מאסר על תנאי, קנס בסך אלף שקלים שקלים בלבד והחזרת הכסף לקורבנותיו.
לפי העדויות בחקירה, חלק מהכסף המאבטח גנב מתיקים אישיים שנשמרו בלוקרים של המאבטחים, שלא היו נעולים בשל העובדה שבטחו זה בזה. נוסף על הכסף, נגנבו לחלק מהמאבטחים גם מעילים יקרי ערך, אך הפרקליטות ויחידת החקירה לא השיגו ראיות שקושרות בין המאבטח שנאשם לגניבות אלה.
"לא חשבתי שמישהו יהיה מסוגל לפתוח לוקר ולגנוב, חשבתי שכולם ביחידת הביטחון חברים ולא יגנבו", אמרה אחת הבודקות שכספה נגנב. במקרה אחר שבו הלוקר של בודקת אחרת היה נעול, נמצאו עליו סימני פריצה. לפי עדות אחרת, המאבטח הבכיר נהג להמר רבות ב"ווינר", ואף התגאה בזכיותיו בפניו מאבטחים אחרים. חלק מהכסף שהמאבטח הבכיר גנב יועד למימון ערב צוות של חבריו, שאספו כספים לטובת מטרה זו. "מי שגנב היה חכם כי הוא לא עשה בלגן והחזיר הכול למקום כפי שהיה", אמר עובד אבטחה אחר לחוקרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
השופט הודה כי מדובר בהסדר טיעון מקל: "על פניו, מדובר בהסדר הנוטה לכף קולה, בפרט נוכח הניצול לרעה של תפקידו של הנאשם והאמון שניתן בו. באי כוח הצדדים נימקו זאת בכך שבהליך השימוע הוצגו סוגיות ראייתיות שבעקבותיהן הוגש כתב אישום במתכונת מצומצמת. בנוסף, הנאשם צעיר יחסית, אין לו עבר פלילי והוא הודה במעשיו ונטל עליהם אחריות, עוד בשלב מוקדם של החקירה". בדבריו התכוון השופט לקשיים בהם נתקלו החוקרים והפרקליטים שטיפלו בתיק, ש"הרזו" את כתב האישום.
3 צפייה בגלריה
עורך דין שי רודה מייצג את החשוד
עורך דין שי רודה מייצג את החשוד
עו"ד שי רודה
(צילום: מוטי קמחי)
בסופו של דבר הורשע איש האבטחה בעבירה של גניבה במספר הזדמנויות. "הייתה לו גישה לכלל מתקני משרד הביטחון בבסיס, והוא היה אחראי על צוות מאבטחים ובודקים", ציינה נציגת המדינה, דפנה לנגפלד, "אין להקל ראש בחומרת העבירה. במדיו הוא שימש כאחראי על שמירת החוק והסדר ולכן במעשיו קעקע תפקיד זה. אנו מודעים לכך שההסדר מקל אבל הוא צעיר בן 26, סטודנט, והכסף שנדרש להחזיר כבר הופקד. הוא התחרט על מעשיו".
סנגורו, עורך הדין שי רודה, אמר בדיון בבית המשפט: "במהלך השימוע העלינו טענות כבדות משקל הכוללות קשיים ראייתיים בתיק. בתקופה שבה אנו נמצאים בארץ, כאשר נאשם לוקח אחריות על מעשיו, יש לתת לזה משקל. אין ספק שההליך פגע בחייו".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון רואה בחומרה רבה את האירוע. מיד עם קבלת החשד הראשוני החלה יחידת החקירות של מלמ"ב, בשיתוף עם אגף הביטחון, בחקירה סמויה שהביאה לאיתור החשוד, ולביסוס הראיות נגדו. מדובר בעובד של חברת אבטחה שמספקת שירותים למשרד הביטחון".