פרופ' נמרוד מימון, מנהל תוכנית "מגן אבות ואימהות" במשרד הבריאות, טוען כי תוצאות בדיקות של דיירים בבתי אבות מתקבלות זמן רב לאחר שנדגמו. "בגלל הוראות מכרזים, עברנו לבדיקות מעבדה עם תוצאות מאוחרות, והאחיות לא מורשות לדגום קשישים. איבדנו זמן יקר", האשים פרופ' מימון.
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ערכה היום (יום ב') דיון בנוגע ל"כישלון הממשלה במניעת התפרצות קורונה נוספת בבתי האבות", אחרי שבשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי בעשרות מוסדות של דיור מוגן ואשפוז גריאטרי ברחבי הארץ התגלתה התפרצות של הנגיף.
2 צפייה בגלריה
בית באייר בירושלים
בית באייר בירושלים
בית האבות בית באייר בירושלים שבו אירעה התפרצות קורונה
(צילום: אוהד צויגנברג)
פרופ' מימון הסביר בהתייחס לטענותיו: "בגלל הוראת החשב הכללי החליפו חברות דיגום ומעבדה, וזה מה שקורה כשמחליפים חברה תוך כדי מאבק. כתב המינוי שלי וגם של פרופ' אש (פרויקטור הקורונה. ה"ג) הוא כתב מינוי של יועץ - אין לנו שום סמכויות. כשקורה כזה דבר, תולשים שערות. שלחתי מכתב לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד בעניין, אבל קיבלנו תשובה פרוצדורלית שהנושא נבדק ואמנם יש כשלים.
"אנחנו בהחלט רואים מגמה של ירידה ברמת השירות והתוצאות. בעבר הקמנו מערך בדיקות והגענו לתוצאות נפלאות של עד 24 שעות תשובות לדיגום. היום הדיגום מתקבל פעם בשבוע והתוצאות רק 72 שעות אחרי. אחות שעובדת עם אנשים ברמת סיכון גבוהה מקבלת עכשיו בגלל הפרוצדורה הסבוכה תשובה חיובית אחרי 48 שעות. נתקלנו בנוראיות של המגפה בצורה הכי קשה שיש".
פרופ' מימון הוסיף: "האחיות בהחלט יכולות לדגום לבד ולחסוך זמן. רק מסיבה רגולטורית זה לא קורה. החשב אומר שזה בלתי אפשרי כי צריך לצאת במכרז מחודש".
2 צפייה בגלריה
עפר שלח
עפר שלח
"אם משהו עובד, נשארים איתו". ח"כ שלח
(צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר בתגובה לדבריו של פרופ' מימון: "זה שנבחרו גורמים חדשים זה בדיוק מה שלא בסדר. אם נשתמש באנלוגיה הצבאית, הדבר הראשון שעושים במלחמה זה לשמור על הדברים פשוטים ככל האפשר. אם משהו עובד, נשארים איתו. עם כל הכבוד, איך אפשר להכניס למשוואה את חוק חובת המכרזים? על כל מצבה של קשיש שנפטר מקורונה יהיה כתוב שהוא מת בגלל חובת מכרזים?".
יולי גת, יו"ר א.ב.א (איגוד בתי אבות ודיור מוגן), אמרה: "יש לנו הערכה רבה לפרופ' נמרוד מימון ולמטה שלו ב'מגן אבות ואימהות', אולם מבלי שייתנו לו גיבוי וכלים פרקטיים לנהל את המערך הוא יישאר יועץ בלי כלי עבודה. לא נסכים שהממשלה תפקיר את הצוותים ואת הדיירים שלנו לעצות בלי פרקטיקה.
"אנו דורשים באופן מיידי את ביטול המס על הבאת עובדים זרים חוקיים, שיאפשר את יישום החלטת הממשלה לתגבור מיידי של כוח אדם ואת התקציבים השוטפים והייעודיים לניהול בתי האבות לפני שיהיה מאוחר מדי ובתי אבות נוספים ייסגרו. כל דחייה נוספת עלולה להיות לרועץ לאלפי דיירים הזקוקים לטיפול שלנו ולבני משפחותיהם".

"מגה-אירוע שדורש מגה-מנהל"

עמיר פרידמן, נציג העמותה לגריאטריה בוועדה, אמר: "לא סופרים את דעתנו המקצועית. מתחילת המשבר אף גורם במשרד הבריאות לא פנה אלינו לבדוק מה אנחנו צריכים. לא פנו אלינו לבדוק מה טוב לדיירים במוסדות הגריאטריים. כל מדינת ישראל יודעת שהתלות של ישראל היא בחוסן של המוסדות הגריאטריים. יש התעלמות טוטאלית מהצוות המקצועי, הרפואי והסיעודי העובד במוסדות ומטפל באבות והאימהות שלנו".
ד"ר אוריין יצחק, מייסד עמותת הקשישים בבתי האבות, אמר בוועדה: "מדינת ישראל הקימה את מטה 'מגן אבות ואימהות' ומשרד הבריאות רוקן אותו מתוכן מחשש לנגיסה מסמכויותיו ותקציביו. את מחיר היעדרות מנהל מתכלל עם סמכויות שילמו דיירי בתי האבות בחייהם. מבצע החיסונים בבתי האבות הוא מגה-אירוע שדורש מגה-מנהל. אם לא ימונה כזה, בפסח הקרוב לא נסוב את ליל הסדר ביחד".