בוחר צד במאבק בין המעצמות? שר הביטחון בני גנץ התייחס הערב (ה') לכך שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "רוצח", ואמר בחדשות 13 כי "נראה לי שזו התבטאות מוזרה וקיצונית".
יו"ר כחול לבן גנץ אמר כי "ביחסים בין שתי המעצמות מה שחשוב לי זה הקשרים של מדינת ישראל. יש לנו אינטרס מובהק לשמור על יחסים טובים ועליונים עם ארה"ב בצורה חד משמעית בכל היבט שאני חושב עליו, ויש לנו קשרי עבודה מאוד-מאוד רציניים עם הרוסים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"התבטאות מוזרה". גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
ככלל, בכירי המערכת הפוליטית בישראל מעדיפים להימנע מלהתייחס לעימותים בין המעצמות, וכך למשל בריאיון אתמול ניסה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להימנע מלהגיב לסערה החדשה.
גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שסיים ביקורת בצרפת, לא הגיב לנושא. ריבלין שוקל לצאת לביקור בארצות הברית לפני סיום כהונתו ב-9 ביולי, במהלכו ינאם בפני הקונגרס. הנשיא, שמיודד מאוד עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, קיבל הזמנה מראשי הסנאט ובית הנבחרים משתי המפלגות לנאום בפני הקונגרס. עם זאת, לא ברור אם הדבר אפשרי בשל מגבלות הקורונה שמונעות כינוס של שני הבתים יחד. אם יטוס לארצות הברית, ייפגש ריבלין גם עם ביידן.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ביידן ופוטין
(צילום: AFP, EPA)
בראיון לרשת ABC ששודר אתמול הביע ביידן הסכמה עם הקביעה שנשיא רוסיה הוא רוצח, והבטיח שפוטין ישלם על ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב. ההתבטאות החריגה של הנשיא האמריקני עוררה זעם ברוסיה, ומוסקבה החזירה את השגריר בארה"ב להתייעצויות.
היום הגיב פוטין לראשונה על הדברים הקשים של ביידן, ואמר: "אני מאחל לו בריאות. אנשים נוטים לראות אחרים כפי שהם רואים באמת את עצמם". הנשיא הרוסי הוסיף שלמרות הדברים החריפים של ביידן מוסקבה תמשיך לעבוד עם ארה"ב, "אבל בתנאים שיועילו לנו". הערב מסר הבית הלבן שביידן לא מתחרט על דבריו, ושארה"ב מקווה שהיחסים בינה לרוסיה ימשיכו להיות "פרודוקטיביים".