היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה הבוקר (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ בעקבות העיכוב במינוי הבכירים בשירות הציבורי, דוגמת פרקליט מדינה ומפכ"ל המשטרה, וטען כי לא הוצגה בפניו הצדקה עניינית להימשכות ההליכים.
"אבקשכם לפעול ללא דיחוי בהתאם לסמכויותיכם שבדין לקידום מינויי קבע למשרות הבכירות בשירות המדינה", כתב מנדלבליט לשניים והדגיש כי מתעורר קושי משפטי משמעותי בעקבות העיכובים. "ככל שקיים טעם ענייני לעיכוב, אודה להבהרתו על-מנת שניתן יהיה להידרש לכך".
2 צפייה בגלריה
מנדלבליט, נתניהו, גנץ
מנדלבליט, נתניהו, גנץ
"פגיעה הולכת ומתעצמת ביציבות ובתפקוד של שירות המדינה". מנדלבליט לנתניהו וגנץ
(צילום: מוטי קימחי ,AP)
מנדלבליט פתח את המכתב והדגיש כי המינויים הזמניים התקבעו בעקבות שלוש מערכות הבחירות במשך שנה. "דרך המלך לאיוש משרות בכירות בשירות המדינה היא בדרך של איוש קבע", אמר היועמ"ש ברקע כהונתם הזמנית של מוטי כהן בראשות המשטרה, שלו עצמו כפרקליט מדינה ושל שורת מנכ"לים של משרדי ממשלה ובכירים אחרים. "תהליך של מינוי קבע מבטיח את כשירות המתמנה ואת התאמתו לתפקיד, מונע תלות של נושא המשרה בגורם הממנה ומבטיח את עצמאות שיקול דעתו של נושא המשרה הבכיר - ובכך תורם ליציבות שירות המדינה ולאמון הציבור בקבלת החלטות ממשלתיות".
עוד ציין כי "בחלוף כמעט חצי שנה מאז הורכבה הממשלה, משרות בכירות רבות עודן מאוישות בדרך של מינוי זמני, לרבות משרות מרכזיות בעלות מאפיינים של שמירת סף. בחלק גדול מהמשרות הפנויות, הליך האיתור הנדרש לצורך איושן דרך קבע טרם החל, ובאחרות - הליך בחינת המועמד הושלם, אולם הצעת ההחלטה על המינוי איננה מועלית על סדר היום של הממשלה לצורך דיון בה כשלמיטב ידיעתי לא הוצגה כל הצדקה עניינית להימנעותה של הממשלה מאיוש משרות בכירות אלו".
2 צפייה בגלריה
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
יותר משנתיים כמ"מ מפכ"ל. ניצב מוטי כהן
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
היועמ"ש הדגיש כי "המניעה הכללית של דיון בממשלה בהצעות למינוי בעלי משרות בכירות בהיעדר הצדקה עניינית לכך, אינה עולה בקנה אחד עם החשיבות הגלומה באיושן הקבוע של משרות בכירות בשירות המדינה, ויתרה מכך, הדבר עלול כאמור לפגוע ביציבותו ובתפקודו התקין של שירות המדינה כולו בעת הזו".
את דבריו סיכם ואמר כי "אי-נקיטת צעדים בהקדם האפשרי לקידום מינויים הולכת ומעצימה את הפגיעה הקיימת כבר עתה בתפקוד ויציבות שירות המדינה. יובהר כי מצב דברים זה שבו לא מקודמים המינויים האמורים מבלי שניתן למיטה ידיעתי טעם ענייני לכך, מעורר קושי משפטי משמעותי שהולך ומתעצם לנוכח ריבוי התפקידים שאינם מאוישים דרך קבע, מהותם של תפקידים אלה, חשיבותם ופרק הזמן שחלף מאז הקמת הממשלה".
דקות ספורות לאחר העברת המכתב, נמסר מלשכת שר הביטחון בני גנץ כי הוא הנחה את שר המשפטים אבי ניסנקורן להאיץ את הליך מינוי פרקליט המדינה במסגרת ועדת האיתור ולהביא אותו בהקדם לאישור הממשלה. עוד נמסר כי הוא קרא לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות מפכ"ל קבוע ולקדם את המינויים התקועים בשירות המדינה. "המדינה זקוקה כעת ליציבות ולתפקוד מלא. אסור לעכב מינויים באופן שיפגע במתן המענה לאזרחי ישראל", אמר גנץ.
אתמול, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, העביר מנדלבליט לנתניהו את הסדר ניגוד העניינים בעניינו. ההסדר נועד למנוע מנתניהו שימוש בכוחו כדי להשיג יתרונות במשפט שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. כעת יוכל מנדלבליט להודיע לבג"ץ שהוא מגן על נתניהו בעתירות הדורשות את הוצאתו לנבצרות.
על-פי הסדר העניינים, נתניהו לא יוכל בין היתר לעסוק במינוי יועמ"ש, פרקליט מדינה ומפכ"ל, וכן במעורבות במינוי שופטים למחוזי בירושלים ולעליון, החלטות הנוגעות לעדים במשפט, פעילות של משרד התקשורת וחקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי.