מספר קורבנות הקורונה בבריטניה חצה היום (ג') את ה-100,000, כשנה מפרוץ המגפה. משרד הבריאות הבריטי מסר שעד כה מתו 100,162 נדבקים, וביממה האחרונה דווח על 1,631 קורבנות נוספים. בחודש שעבר דיווחה בריטניה על שיאים במספר הנדבקים. לפי BBC בימים האחרונים יש ירידה בתחלואה, אך מספר המאושפזים בבתי החולים עדיין גבוה.
"קשה להעריך את הצער הגלום בסטטיסטיקה העגומה הזאת", אמר ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, שאשתקד נדבק בנגיף ואושפז. "השנים שאבדו, המפגשים המשפחתיים שלא התקיימו וכל כך הרבה קרובי משפחה שהחמיצו אפילו את ההזדמנות לומר שלום". ג'ונסון, שמתחילת המשבר מתמודד עם ביקורת גדולה על תפקודו, אמר הערב: "אני לוקח אחריות מלאה על כל מה שעשתה הממשלה. מה שאני יכול לומר הוא שבאמת עשינו כל מה שיכולנו, ונמשיך לעשות כל מה שאנחנו יכולים, כדי להפחית את מספר המתים ואת הסבל".
11 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון מבקר מתחסנים מתחסנות חיסון קורונה בריטניה בית חולים ב לונדון
בוריס ג'ונסון מבקר מתחסנים מתחסנות חיסון קורונה בריטניה בית חולים ב לונדון
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מבקר מתחסנים בבית חולים בבריטניה
(צילום: MCT)
11 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון בהצהרה הערב. "לוקח אחריות מלאה על כל מה שעשתה הממשלה"
(צילום: AFP)
בריטניה נמצאת בעיצומו של סגר ומתמודדת עם המוטציה שהתגלתה בשטחה ומכונה "המוטציה הבריטית", שלפי הערכות מידבקת בעד 70% מהזן הרגיל של הנגיף. היא הראשונה באירופה והחמישית בעולם שבה מדווח על יותר מ-100,000 קורבנות קורונה. ארבע המדינות האחרות הן ארה"ב, ברזיל הודו ומקסיקו – בכולן מספר התושבים גבוה בהרבה. בחודש שעבר הפכה בריטניה לראשונה במערב שמתחילה לחסן את אזרחיה. ראש מערך הבריאות של אנגליה, כריס וויטי, אמר הערב שבשבועות הקרובים יהיו עוד קורבנות רבים, ורק לאחר מכן יהיה אפשר לראות את השפעות מבצע החיסונים.
מספר המתים מקורונה בבריטניה כפול ממספר קורבנות ה"בליץ" של גרמניה הנאצית ב-1941-1940, וגבוה ב-30,000 ממספר האזרחים שנהרגו במלחמת העולם השנייה. האדם הראשון בבריטניה שמת מקורונה הוא פיטר אטווד בן ה-84, שמת ב-30 בינואר 2020.
11 צפייה בגלריה
קורונה בריטניה לונדון
קורונה בריטניה לונדון
נשארים בבית ומצילים חיים. הסגר בלונדון
(צילום: AP)
התפשטות המוטציה הבריטית, ומוטציות נוספות של הנגיף, גרמה למדינות ברחבי אירופה להאריך את הסגר ולהטיל הגבלות נוספות. ממשלת הולנד החליטה בשבוע שעבר להטיל עוצר – לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה – כדי לצמצם את מספר הנדבקים שלה. בימים האחרונים מתמודדת הולנד עם גל התפרעויות במחאה על העוצר וההגבלות.
משטרת הולנד עצרה הלילה לפחות 184 מתפרעים, בלילה שלישי של הפגנות אלימות על העוצר הלילי. לפחות עשרה שוטרים נפצעו בעימותים. המפגינים בזזו חנויות והציתו מכוניות באמסטרדם, רוטרדם והאג. ראש הממשלה מרק רוטה הביע זעזוע מהאלימות.

11 צפייה בגלריה
נזקי המחאה בהולנד
נזקי המחאה בהולנד
נזקי המחאה בהולנד
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
נזקי המחאה בהולנד
נזקי המחאה בהולנד
אש ברוטרדם
(צילום: AP)
הרוב המכריע של הציבור ההולנדי מקפיד על הנחיות הקורונה ונשמע לכללי העוצר, שמתחיל מדי ערב ב-21:00 ומסתיים ב-04:30. בשבת, כשהעוצר נכנס לתוקף, המחאה הייתה מצומצמת. למחרת כבר התפשטה לערים הגדולות, ושוטרים נאלצו להשתמש בגז מדמיע ובזרנוקי מים כדי לפזר את ההפגנות האלימות באמסטרדם ובאיינדהובן. איגודי השוטרים בהולנד טוענים שמדובר בהתפרעויות הקשות בהולנד מאז שנות השמונים – כשהמשטרה פינתה אזרחים שפלשו לבניינים וגרו בהם בניגוד לחוק.
11 צפייה בגלריה
נזקי המחאה בהולנד
נזקי המחאה בהולנד
השחתת חנויות ברוטרדם
(צילום: AP)
ראש הממשלה רוטה רצה להימנע מהטלת העוצר, אך הסביר שלא נותרה לו ברירה. רוב חברי הפרלמנט אישרו את המהלך, למרות שהוא נתקל בהתנגדות עזה – במיוחד בקרב הימין הקיצוני. כבר לפני העוצר הוטלו בהולנד הגבלות קשות. בתי הספר ועסקים שאינם חיוניים נסגרו בדצמבר. חודשיים קודם לכן נסגרו המסעדות והפאבים בהולנד, שבה מתו עד כה יותר מ-13,500 נדבקים בקורונה.