בית משפט במוסקבה גזר מאסר של שלוש שנים וחצי על מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, יריבו הגדול של ולדימיר פוטין. השופט שלח את נבלני לכלא מכיוון שהפר את תנאי השחרור שלו - כששהה בגרמניה והתאושש שם מניסיון התנקשות שמיוחס לקרמלין.
השופט במוסקבה הורה לקזז מעונש המאסר את משך הזמן שנבלני שהה במעצר בית. לפי הגרדיאן איש האופוזיציה ירצה עונש מאסר של שנתיים ושמונה חודשים בסך הכול.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
נבלני תקף את פוטין: "פגעתי בו כי שרדתי את ניסיון ההתנקשות"
(צילום: AFP)
בשימוע שקדם להודעת בית המשפט אמר נבלני שמדובר בניסיון שווא של הקרמלין להפחיד מיליוני רוסים. במהלך הדיון, כשהוא בתא זכוכית, אמר נבלני: "מישהו לא רצה שאדרוך שוב במדינה שלי כאדם חופשי. אנחנו יודעים מי זה ואנחנו יודעים מדוע - בגלל השנאה והפחד של האיש הזה, שחי בבונקר, ובגלל שפגעתי בו מכיוון ששרדתי כשהוא ניסה לרצוח אותי".
"השיטה היחידה של פוטין היא לרצוח אנשים. למרות שהוא מעמיד פנים שהוא פוליטיקאי גדול, הוא ייזכר בהיסטוריה בתור מרעיל", אמר נבלני. הוא הוסיף כי "מטרת השימוע היא להפחיד מספר אדיר של אנשים. אתם לא תכלאו מיליונים. אי אפשר לכלוא את כל המדינה". עורך דינו של נבלני הודיע שיערער על הפסיקה, ובעלי בריתו קראו להפגין במרכז מוסקבה.
7 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני באזיקים בית משפט ב מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני באזיקים בית משפט ב מוסקבה רוסיה
איש האופוזיציה באזיקים, בבית המשפט במוסקבה
(צילום: רויטרס)
במהלך היום התאספו מפגינים מחוץ לבית המשפט במוסקבה ודרשו את שחרורו של איש האופוזיציה. יותר מ-300 מפגינים נעצרו. זהו המשך למחאת הענק שפקדה יותר מ-100 ערים ברחבי רוסיה בשני סופי השבוע האחרונים, ושבה עצרו השלטונות קרוב ל-10,000 מפגינים שיצאו למחות על מעצרו של נבלני ולהביע התנגדות לשלטונו של פוטין.
נבלני, נזכיר, הוא איש האופוזיציה הבכיר ביותר ברוסיה, וזה שנים שהוא ואנשיו מפרסמים תחקירים שבהם מואשמים פוטין ובכירי משטר אחרים במעשי שחיתות. בקיץ האחרון התמוטט במהלך טיסה מאומסק למוסקבה אחרי שהורעל, כנראה בחומר הכימי "נוביצ'וק", שלפי החשד כבר שימש בעבר את שלטונות רוסיה להרעלה של מתנגדי משטר. בלחץ המערב התירה רוסיה לפנות את נבלני לטיפול בגרמניה, ושם הוא התאושש. נבלני והמערב מאשימים את פוטין ואנשיו בהרעלתו. הקרמלין מקפיד להכחיש מעורבות כלשהי בפרשה.
7 צפייה בגלריה
רוסיה כוחות הביטחון מעצרים ליד בית המשפט ש יקבע את עונשו של אלכסיי נבלני אשתו יוליה נבלניה
רוסיה כוחות הביטחון מעצרים ליד בית המשפט ש יקבע את עונשו של אלכסיי נבלני אשתו יוליה נבלניה
יוליה נבלניה, רעייתו של איש האופוזיציה, מגיעה לבית המשפט
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
עצורים מחוץ לבית משפט ב מוסקבה הפגנה לשחרור אלכסיי נבלני רוסיה
עצורים מחוץ לבית משפט ב מוסקבה הפגנה לשחרור אלכסיי נבלני רוסיה
עצורים מחוץ לבית המשפט
(צילום: EPA)
בסוף דצמבר הודיעו הרשויות לעורך דינו של נבלני שהוא יישלח למאסר אם לא יחזור בהקדם מגרמניה. בחודש שעבר, למרות איום המעצר המרחף מעליו, שב נבלני למוסקבה - ומיד עם נחיתתו נעצר בנמל התעופה. לדברי השלטונות הוא נעצר משום שהפר את תנאי השחרור שנקבעו לו ב-2014, אז נגזרו עליו שלוש וחצי שנות מאסר על תנאי בגין הלבנת כספים לכאורה – האשמה שכבר אז טען נבלני כי היא נובעת ממניעים פוליטיים. כעת ביקשו הרשויות להפעיל נגדו את העונש שאז היה על תנאי.
נבלני מצדו הסביר שבחודשים האחרונים לא יכול היה למלא את חובתו להתייצב ולעדכן את שירות בתי הסוהר על מקום הימצאו, כפי שדרשו תנאי השחרור, משום שהתמסר לתהליך ההחלמה שלו בגרמניה.