2 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
וושינגטון נזהרת לקראת הבחירות בישראל וברשות. אבו מאזן וביידן ברמאללה ב-2010
(צילום: AP)
לאחר שהרשות הפלסטינית ניתקה את היחסים עם וושינגטון לפני כשלוש שנים בעקבות מדיניותו הפרו-ישראלית של ממשל טראמפ, ממשלו של הנשיא החדש ג'ו ביידן מגבש כעת תוכנית ל"אתחול" של יחסי ארצות הברית עם הפלסטינים. כך עולה מטיוטת מזכר פנימי.
שני גורמים המעורים בפרטי המסמך שהופץ במחלקת המדינה, ועליו דווח לראשונה בעיתון האמירותי "דה נשיונל", אמרו כי המסמך עדיין ב"שלבי עבודה" ראשונים. הוא עשוי להוות בסיס לנסיגה מגישתו של טראמפ, שעוררה התנגדות עזה בקרב הפלסטינים.
מאז שביידן נכנס לתפקידו ב-20 בינואר, אמרו גורמים בממשלו כי בכוונתם לתקן את היחסים עם הפלסטינים. ממשלו התחייב לחדש את התמיכה הכלכלית וההומניטרית במאות מיליוני דולרים ולפעול לפתיחתה מחדש של הנציגות הפלסטינית בוושינגטון.
2 צפייה בגלריה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
ארה"ב עשויה להעביר לפלסטינים 15 מיליון דולר להתמודדות עם הקורונה. חיסונים לקורונה בג'נין
(צילום: EPA)
אנשיו של ביידן גם הבהירו כי הם רוצים להציב מחדש את פתרון שתי המדינות כיעד של מדיניות החוץ האמריקנית בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אך הם נהגו בזהירות לאור הבחירות המתקרבות בישראל וברשות הפלסטינית.
בקטע מטיוטת המזכר שפורסם ב"דה נשיונל" נכתב כי חזונה של ארה"ב הוא "לקדם חופש, ביטחון ושגשוג הן עבור הישראלים והן עבור הפלסטינים בטווח המיידי".
עוד נכתב במסמך כי עד סוף החודש יועבר לפלסטינים סיוע על סך 15 מיליון דולר להתמודדות עם מגפת הקורונה. כמו כן דווח כי וושיגנטון תנקוט עמדה תקיפה יותר נגד ההתנחלויות, והוזכרו מאמצים "להשיג התחייבות פלסטינית להפסיק את התשלומים לפלסטינים הכלואים בישראל בגין מעשי טרור".
אחד הגורמים, שדיבר בעילום שם, אמר כי המסמך הוא טיוטה ראשונית שנתונה לשינויים, וכי הגרסה הסופית תהיה כפופה לביקורת של משרדים נוספים.
בתדרוך יומי לעיתונאים אמרה דוברת מחלקת המדינה ג'לינה פורטר: "אין לנו תגובה על המזכר הזה".