במסר מהכלא קרא היום (ה') אלכסיי נבלני לרוסים להתגבר על הפחד, ולשחרר את מולדתם מ"חבורת הגנבים" שנמצאת בשלטון. באינסטגרם של איש האופוזיציה ויריבו הגדול של ולדימיר פוטין נכתב: "דלתות הברזל נטרקו מאחורי גבי ברעש מחריש אוזניים, אבל אני מרגיש כמו אדם חופשי מכיוון שאני בטוח שאני צודק, ומודה על התמיכה שלכם ושל המשפחה שלי".
שלשום שלח בית משפט במוסקבה את נבלני למאסר של יותר משנתיים וחצי, בטענה שהפר את תנאי השחרור שלו כשנסע לגרמניה - שם הוא התאושש מניסיון ההתנקשות שמיוחס לקרמלין. עורכי דינו של נבלני הודיעו שיערערו על הפסיקה.

12 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
נבלני במחווה לרעייתו בבית המשפט
(צילום: AFP)
נבלני אמר שהמאסר שלו הוא "נקמה אישית של פוטין", על שהצליח לשרוד את ניסיון ההתנקשות. "זה מסר מפוטין ומחבריו למדינה כולה: 'אתם רואים מה אנחנו יכולים לעשות? אנחנו יורקים על החוקים ורומסים את כל מי שמעז לאתגר אותנו. אנחנו החוק'", כתב.
איש האופוזיציה, שהורעל בקיץ והועבר לטיפול רפואי בגרמניה, נעצר בחודש שעבר עם חזרתו לרוסיה. בשבועיים האחרונים מחו מפגינים רבים בעשרות ערים במדינה נגד שלטונו של פוטין וקראו לשחרר את נבלני. המחאה נמשכה גם שלשום, אחרי גזר הדין בבית המשפט במוסקבה. מדינות המערב גינו את העונש וקראו לשחרר את נבלני בהקדם. משרד החוץ הרוסי קרא למערב לא להתערב בענייניה של רוסיה, ובמשפטים שמתנהלים בה.
12 צפייה בגלריה
מחאה ברוסיה
מחאה ברוסיה
מפגינים לשחרור נבלני אחרי גזר הדין
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
מחאה ברוסיה
מחאה ברוסיה
(צילום: רויטרס)
נבלני אמר שדיכוי ההפגנות מראה על חולשת הממשלה וראשיה. "איזה סוג של שלטון זה, אם הם מרעילים בחשאי אנשים ושמים אותם בניגוד לחוק בכלא? איפה התמיכה הרחבה בהם (ראשי המדינה), אם הם יכולים לנצח בבחירות רק אם הם מונעים ממועמדים עצמאיים לרוץ, וחוששים כל כך ממפגינים עד שהם סוגרים תחנות ברכבת התחתית?".
"הם יכולים להישאר בשלטון ולהתעשר רק מתוך הסתמכות על הפחד שלנו. אם נתגבר על הפחד נוכל לשחרר את המולדת שלנו מחבורת הכובשים הגנבים. אנחנו צריכים לעשות את זה. אנחנו חייבים לעשות את זה למעננו ולמען הדורות הבאים", נכתב בהודעת נבלני.
12 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
"אם נתגבר על הפחד נשחרר את המולדת"
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני באזיקים בית משפט ב מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני באזיקים בית משפט ב מוסקבה רוסיה
(צילום: רויטרס)
הקרמלין הגן היום על מעצרם של יותר מ-10,000 רוסים שלקחו בשבועות האחרונים חלק במחאה לשחרור נבלני. הקרמלין ציין שההפגנות התקיימו ללא אישור, ולכן אותם עצורים השתתפו ב"פעילות לא חוקית". דמטרי פסקוב, הדובר של פוטין, אמר שרוסיה לא תקשיב לביקורת במערב על עונשו של נבלני, ועל יחס המשטרה למפגינים. "לא נתחשב בהצהרות שמתייחסות לאכיפה או לחוקים שלנו, ולעונשים של בית המשפט הרוסי", הוא אמר.
שש מדינות באיחוד האירופי קראו לאיחוד להטיל סנקציות חדשות על גורמים רוסים, בעקבות מאסרו של נבלני ודיכוי מחאת האופוזיציה ברוסיה. שש המדינות הן פולין, אסטוניה, לטביה, ליטא, צ'כיה ורומניה. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, המריא היום למוסקבה לפגישה עם שר החוץ סרגיי לברוב. מחר אמורים השניים להשתתף במסיבת עיתונאים משותפת. גורם באיחוד האירופי אמר לרויטרס שאם בשיחות שינהל בורל במוסקבה לא תושג התקדמות, הסיכוי להטלת סנקציות חדשות יגדל.
12 צפייה בגלריה
מחאה ברוסיה
מחאה ברוסיה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מחאה ברוסיה
מחאה ברוסיה
(צילום: רויטרס)
בסוף דצמבר הודיעו הרשויות ברוסיה לעורך דינו של נבלני שהוא יישלח למאסר אם לא יחזור בהקדם מגרמניה. למרות איום המעצר המרחף מעליו, שב נבלני למוסקבה ב-17 בינואר - ומיד עם נחיתתו נעצר בנמל התעופה. לדברי השלטונות הוא נעצר משום שהפר את תנאי השחרור שנקבעו לו ב-2014, אז נגזרו עליו שלוש וחצי שנות מאסר על תנאי בגין הלבנת כספים לכאורה – האשמה שכבר אז טען נבלני כי היא נובעת ממניעים פוליטיים. כעת ביקשו הרשויות להפעיל נגד נבלני את העונש, שאז היה על תנאי. נבלני מצדו הסביר שבחודשים האחרונים לא יכול היה למלא את חובתו להתייצב ולעדכן את שירות בתי הסוהר על מקום הימצאו, כפי שדרשו תנאי השחרור, משום שהתמסר לתהליך ההחלמה בגרמניה.
בית המשפט במוסקבה גזר שלשום על נבלני עונש מאסר של שלוש שנים וחצי, בעקבות הפרת תנאי השחרור שלו. השופט הורה לקזז מעונש המאסר את משך הזמן שנבלני שהה במעצר בית. איש האופוזיציה בן ה-44 ירצה מאסר של שנתיים ושמונה חודשים.