3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נשיאת העליון אסתר חיות
(צילום: אורן בן חקון)
שופטי בג"ץ המליצו היום (שני) לפרקליטות לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת חומרי החקירה מתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה). זאת, במסגרת דיון בעתירה שהגישו שאול ואיריס אלוביץ', בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בנוגע להדלפת חומרי החקירה בתוכנית "המקור".
בעקבות המלצת השופטים יצא נציג המדינה להתייעצות, בסיומה הודיע כי הפרקליטות מבקשת להביא את הדברים להתייעצות עם היועמ"ש וביקש חודש להגשת תשובה להערות בית המשפט. השופטת חיות הורתה למדינה להשיב עד יום שני הבא.
3 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ'
שאול ואיריס אלוביץ'
שאול ואיריס אלוביץ'
(צילום: דנה קופל)
"ראוי לעשות פעולות מסוימות. עם המצב בו לא עושים כלום אנחנו מתקשים להשלים. לכן אנחנו מציעים לשקול לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת ההקלטות שפורסמו בתוכנית "המקור'", אמרה הנשיאה חיות.
במהלך הדיון טען סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, כי הדלפת החומרים פוגעת בזכות להליך הוגן של אלוביץ' ובחזקת החפות.
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין מיכל רוזן עוזר וז'ק חן
עורכי הדין מיכל רוזן עוזר וז'ק חן
עורכי הדין מיכל רוזן עוזר וז'ק חן
(צילום: יעל פרידסון )
"היועמ"ש טוען כי אין בפרסום הדברים לפגוע בהוגנות ההליך המשפטי עצמו. לא ייתכן שההדלפות האלה לא פוגעות. זה לא מתכתב עם תכלית החוק והאיסורים שחלים על עובדי ציבור. זה לא מתכתב עם המציאות", אמר עו"ד חן בדיון.


עו"ד מיכל ‏רוזן עוזר, המייצגת את איריס אלוביץ', אמרה כי "אחד משני גורמים הדליף את החומרים האלה. או שיש אצל היועמ"ש פרקליט שהדליף - דבר חמור שלעצמו, או שעד תביעה שבעוד כמה חודשים יבקש מבית המשפט להאמין לו, הוציא חומרים והעביר אותם לתוכנית בשער בת רבים. היה והיועמ"ש יחקור, מה שיתגלה - אחת משתי האופציות - הוא חמור ביותר".
הנשיאה אסתר חיות מתחה ביקורת על תופעת ההדלפות מחומרי חקירה: "נזקי ההדלפות הם גם כלפי הנאשמים וגם כלפי התביעה. כפי שכתב השופט אדמונד לוי, זה גם פוגע בתביעה ובאמון הציבור בתביעה. בסוף זה מתהפך גם עליכם. שלא לדבר על הפגיעה בהליך השיפוטי שאמור להתנהל בבית המשפט. הפגיעה היא פגיעה מערכתית".
נציג המדינה השיב לקריאה של חיות לערוך בדיקה, וטען כי עשרות אנשים נחשפו לחומרי החקירה האלו משני הסוגים, גם ההקלטות וגם התמליל, וכי זו "תהיה חקירה מורכבת".
לדבריו, "זה עלול להיות כרוך מטבע הדברים גם בקבלת נתוני תקשורת ובפגיעה בפרטיות, ויש כאן פגיעה פוטנציאלית לא מבוטלת בכלל. זה גם מוביל לשיקול השלישי שנוגע לחופש העיתונות. לאור כל הנתונים האלה יש להניח שאם תוחלת החקירה מוגבלת, לאור העובדה שהוגש כתב האישום, המקרה הזה בעיני היועמ"ש לא מצריך נקיטת כלים דרמטיים".
אתמול הגיש צוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לחשיפת חומרי חקירה בתיקים שבהם הוא נאשם. לטענת פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, בתיק 2000 (שיחות ביבי-נוני) המשטרה ביצעה פעולות חקירה ללא אישור היועמ''ש ובניגוד לחוק יסוד הממשלה. "די בפגמים הקיימים בתיק 2000 כדי להביא לזיכוי בתיק זה", נכתב בבקשה.
טענות נוספות עלו בנוגע לתיק 4000 . לדברי סנגוריו של נתניהו, קיימת ראיה מזכה שכלל לא נבחנה טרם הגשת כתב האישום. מדובר בחוות דעת של משרד המשפטים ומשרד התקשורת הקובעות שלא נפל כל פגם בהחלטות ראש הממשלה, ושלא היה מקום לבטל החלטות שהתקבלו במשרד התקשורת בענייניה של קבוצת בזק, טרם הסדר ניגוד העניינים.