"אני לגמרי מבין את ניב לובטון", אומר לנו ע' בכאב. "הוא נקלע ללחץ שלא תלוי בו. נפתחה לו תיבת פנדורה, כמו שנפתחה אצלי". ע', בדיוק כמו ניב, היה לוחם בשירות סדיר שמצא את עצמו כמקור של מצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת. במקרה של לובטון, הגיוס נגמר בזעקה לעזרה שאיש לא הקשיב לה - ובהתאבדות. במקרה של ע', זה היה "רק" אשפוז במחלקה סגורה.
2 צפייה בגלריה
חוקרי מצ"ח
חוקרי מצ"ח
חוקרי מצ"ח (ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: קובי קואנקס)
המקרה של ע' הוא אחד מאלו שתחקיר מוסף "7 ימים" שיפורסם במלואו מחר ב"ידיעות אחרונות", חושף. התחקיר משרטט תמונה שצריכה להדאיג מאוד את מפקדי צה"ל ובעיקר את כל מי ששולח את בנו או בתו לשירות צבאי. התנהלות חוקרי מצ"ח באירוע מותו של לובטון כך אנחנו מגלים, לא הייתה מקרה בודד.
עכשיו, בפעם הראשונה, מדברים חוקרים לשעבר ביחידה, סנגורים צבאיים ובעיקר חיילים שהופעלו כמודיעים על ידי מצ"ח וממשיכים לסחוב את ההשלכות הנפשיות גם שנים אחר כך. הם מספרים באומץ על מניפולציות, כוחניות, סחטנות ולעיתים אף איומים בדרך לגיוס מקורות. על חוקרים ורכזים צעירים ולא מנוסים שמפעילים חיילים שלא עשו דבר בלי לקחת בחשבון את התוצאות. על בני 18 או 19 ללא כל רקע פלילי שנאלצים לפנות נגד חבריהם ואז להמשיך לשרת לצידם גם שנה ושנתיים, ועל מחסור חמור בתמיכה, ליווי ופיקוח מרגע שסיפקו את הסחורה.

"לא אמרנו שהוא רוצה להתאבד"

סיפור מותו של לובטון, לוחם גבעתי ששם קץ לחייו שעות בלבד אחרי שגויס על ידי מצ"ח, נפתח לאחרונה מחדש לאור החלטת בית המשפט לבטל את הדחת קצין המשטרה הצבאית שהיה ממונה על החיילים שגייסו את לובטון לפני כשנתיים. בעקבות ההחלטה, כפי שנחשף השבוע ב ynet, פרץ עימות בצמרת הצבא, בין ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז לפרקליט הצבאי ראשי שרון אפק.
2 צפייה בגלריה
ניב לובטון ז"ל ואמו
ניב לובטון ז"ל ואמו
ניב לובטון ז"ל ואמו
(צילום: אלבום משפחתי)
"מצ"ח מתנהלת בצורה עגומה כלפי חיילים צעירים", אומר אל"מ (במיל') עו"ד רן כהן, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר שמנהל כיום את המחלקה הפלילית במשרד עורכי דין ליבליך מוזר גליק. "היו מקרים שבהם עצם הפנייה וההפעלה לאורך זמן טילטלו את הנפש באופן שגרם נזק. ראיתי כמה וכמה מקרים כאלה".
שעות אחרי שגויס כמקור של מצ"ח, לובטון התחרט. הוא התקשר למפעיל שלו, ג', ואמר לו שהוא רוצה לבטל את כל העניין. "אני לא מסוגל לחזור לבסיס עכשיו", אמר לובטון למפעיל שלו במצ"ח. "אני רוצה לקפוץ על איזה אוטובוס... אני רוצה קב"ן". המפעיל דיווח על כך לאיש מצ"ח נוסף, בכיר ממנו. "הוא לא יהיה מקור, אחי הוא שוקל להתאבד", כתב בהודעה. תגובת הבכיר הייתה מצמררת: "הכל טוב. שיזדיין אז".
אנשי מצ"ח לא עשו דבר עם הזעקה של לובטון. בניגוד לנהלים, הם גם לא דיווחו על העניין למפקדיהם. לאחר שלובטון נעלם לפתע מהבסיס כתב אחד מהם לחברו: "דבר אחד גרוע, שלא אמרנו לאף אחד שהוא רוצה להתאבד". גופתו של ניב נמצאה כעבור כמה שעות.
אריה (האריס) ברבינג, לשעבר ראש מרחב ירושלים, יהודה ושומרון בשב”כ עמד בראש צוות המומחים שמונה לאחר מותו של לובטון. "יכול להיות מצב, שמשתמע מהשיחה שהחייל חש שהוא נדרש להסכים לשתף פעולה, מתוך חשש שאחרת יבולע לו”, הוא אומר ל-"7 ימים". “זה בעיקר איומים עקיפים או ברמיזה. אסור לעשות את זה על פי ההנחיות והתורה המקצועית, אבל זה קורה. זו אחת מהתופעות והיא מאוד מטרידה”.
התחקיר המלא ובו עדויות קשות על שיטות ההפעלה של מצ"ח: מחר ב"ידיעות ארונות" במוסף "7 ימים"