פחות משבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, ועדיין לא אושרו תקנות חוק הפיקוח שמטרתן להסדיר את בטיחות הפעוטות במוסדות חינוך לגיל הרך המיועדות לגילאי 3-0. בוועדה לזכויות הילד שהתכנסה הבוקר (ד') בכנסת היו אמורות להיחשף תקנות החוק, שעבר כבר ב-2018 במטרה ליצור סטנדרטיזציה במוסדות השונים, אולם הן לא אושרו ולכן גם לא ייושמו – וזאת חרף הצהרת של שר העבודה הרווחה איציק שמולי.
השר עצמו לא הגיע לדיון הבוקר, ובמקומו אמרו נציג משרדו: "לצערי לא באנו עם התקנות. לבקשת השותפים - משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר - ניקח לנו עוד כמה ימים כדי להבין כמה דברים ולהגיע למסקנות".
מדובר בתקנות הנוגעות למספר אנשי הצוות שמטפלים בפעוטות, יחס קבוע של מטפלות לעומת ילדים והגבלת מספר ילדים בכל קבוצה. בנוסף, מוסדות רבים פועלים במבני דירות ובחללים שהוסבו לגנים, והתקנות אמורות לקבוע סטנדרטים שמטרתם לשמור על בטיחות הילדים.
במועצה לשלום הילד אמרו כי אם התקנות לא יובאו לאישור בימים הקרובים, היא מתעתדת לעתור לבג"ץ בבקשה לחייב את הממשלה "לקיים את החוק ולהגן על הפעוטות".

3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר איציק שמולי
קארין אלהרר איציק שמולי
ח"כ קארין אלהרר והשר איציק שמולי
(צילום: גיל יוחנן, אבי מועלם)
בשבועות האחרונים, בעקבות חשיפת החשדות להתעללות בפעוטות במסגרות ברמלה ובחולון, יצאו הורים להפגין במחאה עם היעדר הפיקוח. השר שמולי התחייב לקדם במהרה את חוק הפיקוח וכן את חוק המצלמות, שהיה אמור להיכנס לתוקפו המלא בשבוע הבא, אך נכון לטיוטה הנוכחית של חוק ההסדרים הוא עתיד להידחות בשנתיים (החוק מחייב מעונות יום שבהם שבעה פעוטות ומעלה להתקין מצלמות לשם הגנה עליהם).
בדיון בוועדה תקפה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) את השר שמולי על כך שלא הגיע: "הייתי מציעה לנציגי משרד הרווחה פשוט לקום וללכת. הם בשר תותחים. זו לא אשמתם אלא אשמת השר, שישב כאן לפני יומיים ואמר בקולו שהתקנות יבואו. הוא אמר שהילדים בראש מעייניו. אני רוצה שתדע כל אימא וידע כל אבא שהשר מפקיר את הילדים האלה.
"כמה עוד אפשר לחכות? יגיע המקרה הבא. כולם יצקצקו, יזילו דמעות. למה עד אז? אני בטוחה במיליון אחוז שיש נוסח. מה הבעיה לאשר את זה? במה הם עסוקים? מה יותר חשוב? למה ממשיכים לזלזל בכנסת? החוק אושר. אני אומרת לשר, העובדה ששלחת את הפקידים מעידה על פחדנות. אין לך תקנות? תבוא לכאן. תתמודד עם ההורים. אנשים הגיעו לכאן מכל קצוות הארץ. מה, הם עובדים אצלו?".
יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הוסיף: "הוועדה רואה בחומרה את הסחבת. זה ביזוי של החוק שקבע מפורשות שאת התקנות צריך היה לאשר כבר לפני שנה, אבל יותר חמור מכך זה זלזול במאות אלפי ילדים והורים".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן: "זה ביזיון: שוב משרד העבודה והרווחה הגיע בידיים ריקות. מה עוד נדרש לעשות כדי שהממשלה תכבד את חוקי הכנסת? יש לכך השלכות מרחיקות לכת על חייהם של ילדים, על זכותם לכבוד, לבריאות ולהתפתחות".

3 צפייה בגלריה
הפגנת הורים נגד התעללות בילדיהם בכניסה ליישובו של איציק שמולי
הפגנת הורים נגד התעללות בילדיהם בכניסה ליישובו של איציק שמולי
הפגנת הורים ביישוב מגוריו של השר איציק שמולי
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי יצא למאהל מחאה של מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך מחוץ לבית שלו בכסלון
איציק שמולי יצא למאהל מחאה של מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך מחוץ לבית שלו בכסלון
שמולי עם ההורים המוחים, אמש
כעשרה ממובילי מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך הגיעו אמש למושב כסלון, שם מתגורר השר שמולי, והקימו מאהל מחאה בגין מה שהם מגדירים "הפקרות המדינה בנוגע למסגרות לגיל הרך שנמצאות באחריות המשרד". הם דורשים מהשר להשתמש בתקציב שקיבל לרווחתם של חסרי הישע גם עבור פעוטות בגילאים אלו.
יוסי חברה, ממובילי מטה המאבק ואב לפעוטה שהייתה בגן "בייבי לאב" של כרמל מעודה, אמר: "הגענו לשר שמולי כי לפני שבוע בדיוק הועברו למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים כמיליארד שקל לטיפול בחסרי ישע ובחוק חסרי ישע מוגדרים גם ילדים. זה לא בא אחד על חשבון השני. התקצוב יאפשר להוביל את מה שאנחנו דורשים: פיקוח, תיקון לחוק המצלמות, הקמת מערך הכשרות וכל מה שיאפשר לנו ללכת לעבודה בשקט ולדעת שהילדים שלנו בטוחים במעונות ובגנים. כרגע ילדינו עדיין הפקר".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי התייחס לטענות: "יש בידי הזדמנות היסטורית לעצור אחת ולתמיד את ההפקרות בגיל הרך ע״י תקנות הפיקוח. זה לא יקרה אם אפרסם תקנות מרוככות לחוק שממילא חוקק באופן מחורר. גם חבריי בכנסת יודעים זאת. זהו הנושא הדחוף ביותר שאני עוסק בו, אך מידת האפקטיביות של התקנות בהגנה על פעוטות לא פחות חשובה משעת פרסומן. ‏היום תתקיים ישיבה מכרעת עם נציגי משרד רה"מ והאוצר ואין לי כוונה להתפשר על שלומם של הפעוטות. אין אדם אחד שנאבק יותר ממני בפוליטיקה לשם כך בימים האלה. ההורים יודעים זאת היטב היטב. כל השאר ספינים מיותרים".