דרמה פוליטית בערב החג: שר ראשון מכחול לבן התפטר מממשלת נתניהו, בסיום של שבוע שבו חברי המפלגה הצביעו בעד הגבלת ההפגנות נגד ראש הממשלה. שר התיירות אסף זמיר הודיע היום (ו') ליו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ על התפטרותו מהממשלה. "השיקולים האישיים והמשפטיים עומדים בראש מעייניו של נתניהו ולא משבר הקורונה", הסביר זמיר את החלטתו. זמיר, שהתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי, יחזור לכהן כחבר כנסת מטעם כחול לבן.
10 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
"רמת הדיונים נמוכה, שיקולים אישיים גוברים על האינטרס הציבורי". זמיר
(צילום: אבי מועלם )
10 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"יש לי הערכה גדולה לגנץ, הוא שם את טובתה של ישראל לפני הכל". יו"ר כחול לבן
(צילום: אבי מועלם)
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בית משפט המחוזי ירושלים
בנימין נתניהו בית משפט המחוזי ירושלים
"השיקולים האישיים והמשפטיים הם אלה שעומדים בראש מעיניו". נתניהו
(צילום: קונטקט)
בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב שר התיירות המתפטר: "‎ארבעה וחצי חודשים חלפו מאז הקמנו את ממשלת האחדות, זמן שהעברתי בניסיון להכיל את המתח בין השאיפה העמוקה לסיים את שלטון נתניהו לבין הניסיון, שבעיני נכפה עלינו לאור תוצאות הבחירות השלישיות, לאזן אותו מבפנים בממשלת רוטציה פריטטית. ‎היו רגעים שהרגשתי על אמת את ההשפעה שלנו ורגעים ששאלתי את עצמי ביושר האם אנחנו מרסנים את נתניהו או מסייעים בעל כורחנו בהנצחת שלטונו".
"‎לפני מספר ימים, כשהממשלה אישרה סופית את התקנות אשר הגבילו בצורה חריפה את זכות המחאה הפור נפל", כתב זמיר על הרגע שבו החליט להתפטר. "‎היום נפגשתי עם בני גנץ והודעתי לו כי אני מתפטר מתפקידי כשר בממשלה. אני לא יכול עוד לשבת בממשלה שאין לי שמץ של אמון בעומד בראשה. פעמים רבות הצבעתי נגד החלטות הממשלה אבל אני נושא באחריות קולקטיבית לקיומן הגם כשהתנגדתי".
10 צפייה בגלריה
מאיה בתגובה ראשונה להתפטרות של זמיר
מאיה בתגובה ראשונה להתפטרות של זמיר
הסטורי של מאיה ורטהיימר לאחר התפטרות בעלה זמיר
"‎תמיד האמנתי בניסיון להשפיע מבפנים, גם במחיר של ביקורת ציבורית. כל עוד האמנתי שתוצאות פעולותיי עושות הבדל, עושות טוב. אני כבר לא מרגיש ככה", הודה זמיר, ששימש לפני כן כסגן ראש העיר תל אביב. "‎לאחר ארבעה חודשים וחצי כחבר בממשלה אני קובע בצער כי משבר הקורונה על השלכותיו הנוראיות נמצא במקרה הטוב במקום השני בסדר העדיפויות של ראש הממשלה. השיקולים האישיים והמשפטיים הם אלה שעומדים בראש מעיניו של נתניהו. זה ניכר בכל צעד ושעל".
"‎הקורונה מכה בישראל ואנחנו במשך שבועות עוסקים כמעט רק בהפגנות", הוסיף זמיר. "‎למדינת ישראל אין תקציב מאושר בשנה הזאת ואיש לא עובד על תקציב לשנה הבאה. פשע כלכלי ממדרגה ראשונה. ‎פעוטונים סגורים בשעה שתלמודי תורה חרדים פתוחים כרגיל. מינויים תקועים, החלטות לא מתבצעות ואזרחי ישראל משלמים את המחיר מדי יום – והכול, הכול, משיקולים פוליטיים בלבד. ‎גם בשעתה הקשה ביותר, האינטרס הפוליטי הנתון של נתניהו מנהל את המדינה".
זמיר תיאר את המתרחש בישיבות הממשלה ואמר כי "לא מתקיימים בה דיונים משמעותיים על הנושאים הבוערים באמת. הרמה של הדיונים נמוכה ולא מעמיקה. שיקולים אישיים גוברים על האינטרס הציבורי. ‎לנתניהו אין יכולת לחלץ את המדינה מהמשבר העמוק שהיא נמצאת בו. הרי הוא הוביל אותנו לתוכו. הוא האחראי הראשי למצב הבריאותי, הכלכלי ולשבר החברתי שמאיים על כולנו. אני חרד למדינה. חרד שהיא על סף שבר מוחלט. וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה".

10 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי הייקו מאס שר ה חוץ ה גרמני ועידת ואנזה ברלין גרמניה
גבי אשכנזי הייקו מאס שר ה חוץ ה גרמני ועידת ואנזה ברלין גרמניה
"מפחיד לחשוב איפה היינו בלעדי השרים מכחול לבן". אשכנזי
(צילום: רויטרס)
"‎גם אני חשבתי שבעת חירום יש להתאים את המחאה לאילוצים הבריאותיים, לאכוף עמידה בהנחיות ולוודא שמקפידים על כל כללי הזהירות. אבל לא למנוע אותן", הוסיף זמיר. "צו מצפוני לא מאפשר לי להישאר בממשלה שמונעת דה פקטו הפגנות נגד העומד בראשה. ממשלה שעושה הכל רק כדי לעצור את ההפגנות, גם במחיר של פגיעה אנושה בעסקים הקטנים ובעשרות אלפי האנשים שזהו מקור הפרנסה שלהם".
על יו"ר מפלגתו, אמר: "‌‎יש לי הערכה גדולה לבני גנץ. בני הוא מנהיג שבאמת ובתמים שם את טובתה של ישראל לפני הכל ואני מודה לו על האמון ועל ההזדמנות להיות חלק מהממשלה. הודעתי לגנץ כי בכוונתי להמשיך להיות חלק מהמפלגה ולשרת את הציבור מתפקידי כחבר כנסת. מלוא הערכתי גם לגבי אשכנזי, אבי ניסנקורן ויתר חבריי בכחול לבן. ‎מפחיד אותי לחשוב איפה היינו עכשיו אלמלא הם שם".
"‎המאבק בקורונה העמיד את תעשיית התיירות במשבר הקשה בתולדותיה, יותר ממשברי האינתיפאדות והמלחמות", כתב זמיר. "תיירנים, מלונאים, מדריכים, מסיעים ועוד נותרו ללא פרנסה. מאז שנכנסתי לתפקיד הקדשתי להם את הימים ואת הלילות. קיוויתי שאוכל ללוות אותם במסע הארוך אל השיקום והצמיחה. להם אני מבטיח שגם מחוץ לממשלה הם יישארו בלבי ובמחשבותיי ואסייע להם ככל שאוכל".
10 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לחזור לרוב המקורי בכנסת נגד נתניהו". ח"כ זנדברג
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
10 צפייה בגלריה
תמונה של עפר שלח
תמונה של עפר שלח
"זמיר התפטר כי הוא אדם ישר". ח"כ שלח
(צילום: עומר מסינגר)
"אבל בנקודת הזמן הזו, כאשר מסביב יהום הסער - עליי ללכת בעקבות צו מצפוני", סיכם זמיר. "מעולם לא הייתי שלם עם החלטה כפי שאני שלם עם ההתפטרות הזאת. ‎שיהיה בהצלחה לכולנו. שנדע לצאת במהרה מהמשבר ושנזכה כולנו למנהיג שראוי למדינת ישראל היקרה שלנו".
בכחול לבן יודעים שזמיר מסתובב עם בטן מלאה על התנהלות נתניהו והממשלה כבר תקופה, והוא אמר לאחרונה לגנץ כמה פעמים שהוא שוקל להתפטר. היום בבוקר שוחחו השנים, וזמיר הודיע על כוונתו הסופית. זמיר יחזור להיות חבר כנסת, והשרה אורית פרקש-הכהן תחליף אותו במשרד. השר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, יעמוד במקומה בראשות המשרד לעניינים אסטרטגיים,כך שהילה שי וזאן תישאר בכנסת.

הליכוד: "ברח לקושש קולות בבחירות המקומיות בת"א"

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה להתפטרותו של זמיר: "בדיוק בשעה שראש הממשלה נתניהו הוביל דיון רב-משתתפים עם ראשי הציבור החרדי כדי להילחם בקורונה, אסף זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב. הוא זה שעוסק בפוליטיקה קטנה בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק מסביב לשעון למען הצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל".
10 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
"זמיר הוסיף לעצמו כבוד". ח"כ אבידר
(צילום: אלי מועלם)
לפי הליכוד, "כחול לבן צריכים להחליט אם הם עובדים באחדות מתוך הממשלה שנלחמת בקורונה, או שהם ממשיכים לייצר תוהו ובוהו בתוך הממשלה - ובכך פוגעים בפעולות הנדרשות לטובת אזרחי ישראל".
חבר הכנסת עפר שלח מיש עתיד הגיב לפרישתו של זמיר: "הלבנה הראשונה בחומה של ביבי נפלה. התפטרותו של אסף זמיר לא מפתיעה, כי הוא אדם ישר ואנשים ישרים כבר לא יכולים עוד להיות בממשלה הזאת. יהיו עוד, כי גנץ ואשכנזי יכולים אולי לרמות את עצמם, אבל לא את האנשים הישרים הרבים בכחול לבן".
יו"ר סיעת מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג: "אני מברכת את אסף זמיר על הצעד האישי המתבקש בעזיבת ממשלתו של נאשם בשוחד שעסוק במשפטו ולא בניהול המדינה. עם פתיחת מושב הכנסת ב-12 באוקטובר אגיש בשם סיעת מרצ הצעת אי אמון קונסרבטיבית. אני קוראת לכחול לבן להצטרף לסיעות האופוזיציה ויחד לתמוך בהצעה. זו ההזדמנות לשלוח את הממשלה המושחתת והמנותקת הביתה, בכנסת הזאת, בלי בחירות חדשות. התובנה של אסף זמיר אולי מאוחרת, אבל חשובה וישנה אפשרות לחזור אחורה לרוב הקיים בכנסת נגד נתניהו - ובעד ממשלה עם סדר עדיפויות אחר, שתדאג לאזרחים ולא לנאשם בשוחד".
10 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"ישראל זקוקה לממשלה בלי מקלות בגלגלים". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו: "‏אסף זמיר, הוספת לעצמך כבוד. מקווה שחבריך למפלגת כחול לבן יצטרפו אליך וימנעו מגנץ ואשכנזי לדרדר אותנו לחורבן".
חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד: "אני מברך את השר זמיר על התפטרותו וקורא לשרי כחול לבן להצטרף. ישראל זקוקה לממשלה אחראית בראשות נתניהו, בלי מקלות בגלגלים של שרי כחול לבן. הם כבר הוכיחו שהם דואגים לפוליטיקה קטנה על חשבון בריאות הציבור. נתניהו, לעומתם, הוכיח כבר שעם יד בוטחת על ההגה, הוא יודע לחלץ את מדינת ישראל מהמשבר".
ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שהיה מסוכסך עם זמיר בעקבות הבחירות שבהן ניסה זמיר להתמודד לראשות העיר: "‏אסף יישר כוח, לעולם לא מאוחר. מודה ועוזב ירוחם".
ארגון הדגלים השחורים, שמוחה נגד נתניהו, מסר: "אנחנו מברכים את זמיר על הצעד האמיץ, וקוראים לשאר חברי כחול לבן לעמוד לצד הדמוקרטיה כמוהו". ארגון קריים מיניסטר הצטרף: "שעון החול של ממשלת נתניהו התהפך. זמיר העדיף את המצפון והשכל הישר על כיסא עור הצבי. ההתפכחות שלו שולחת מסר ברור לגנץ - אל תשמש יותר שכפ"צ של נאשם בפלילים שהורס את המדינה. פרק את הממשלה רגע לפני שביבי מפרק את הדמוקרטיה".
איתי בלומנטל, רועי רובינשטיין וחיים גולדיטש השתתפו בהכנת הידיעה