מספר קורבנות הקורונה בבלגיה הגיע היום (א') ליותר מ-20,000 בני אדם. ביממה האחרונה מתו מהנגיף עוד 46 חולים.
בבלגיה יש 11.5 מיליון תושבים, ומתחילת המגפה היא דיווחה על 662,694 נדבקים בקורונה ועל 20,038 מתים. אחרי סן מרינו הקטנטנה, שיעור התמותה בבלגיה מנגיף הקורונה (מספר המתים ביחס לגודל האוכלוסייה) הוא הגבוה ביותר בעולם. בסן מרינו חיים כ-33,000 תושבים, ומספר המתים מקורונה עומד על 64 בני אדם.
12 צפייה בגלריה
חיסונים ל קורונה בית אבות ב בלגיה
חיסונים ל קורונה בית אבות ב בלגיה
מחסנים קשישים בבלגיה. רוב הקורבנות: בבתי האבות
(צילום: AP)
בלגיה סופרת את כל מי שאובחנו כנשאים של הנגיף והלכו לעולמם כקורבנות קורונה. בגל הראשון היא ספרה גם את מי שהרשויות העריכו שמת מקורונה - גם אם לא נבדק - כקורבן של המגפה. לפי מערכת הבריאות יותר ממחצית קורבנות המגפה עד כה היו בבתי האבות. בחודש שעבר ארגון אמנסטי אמר שהרשויות בבלגיה "הפקירו" את הקשישים בבתי האבות.
בבלגיה, מקום מושבם של נאט"ו והאיחוד האירופי, מנסים להמעיט בחשיבות ההשוואות שמראות שהיא אחת המדינות שנפגעו מהנגיף בצורה הקשה ביותר. הווירולוגים מצביעים על כמה טעויות קשות וכשלים מערכתיים במאבק במגפה בבלגיה, מדינה רב לשונית שמעניקה אוטונומיה נרחבת לחבלים השונים שלה - ויש בה תשעה שרי בריאות.
12 צפייה בגלריה
חיסונים ל קורונה בית אבות ב בלגיה
חיסונים ל קורונה בית אבות ב בלגיה
"בלגיה הפקירה את בתי האבות"
(צילום: AP)
בשיאו של הגל הראשון דיווח המכון לבריאות הציבור בבלגיה על יותר מ-250 מתים ביום. השיא היה ב-8 באפריל, אז דווח על 322 קורבנות. המספרים ירדו מעט בחודשי הקיץ, אך זינקו שוב באוקטובר. ב-10 בנובמבר דווח על שיא יומי של 218 מתים. מספר הקורבנות היומי הממוצע בשבוע שעבר היה 58, וכ-1,780 נדבקים חדשים ביממה.
באוקטובר הטילה ממשלת בלגיה הגבלות קשות – כולל עוצר לילי, חובת עבודה מהבית וסגירת הפאבים והמסעדות – אך בימים האחרונים היא סובלת שוב מזינוק בתחלואה. בשישי הודיעה הממשלה שכרגע לא יוטלו עוד הגבלות, ושההגבלות הנוכחיות ייבחנו בהערכת מצב ב-22 בינואר, אז יהיה ברור יותר איך השפיעו עונת הפסטיבלים ופתיחת בתי הספר על התחלואה. מבצע החיסונים בבלגיה החל בשלישי האחרון, ה-5 בינואר.
12 צפייה בגלריה
אריק נושא מכונת הנשמה לחבר חולה קורונה שלא פונה לבית חולים בגלל ה שלג סופה מדריד ספרד
אריק נושא מכונת הנשמה לחבר חולה קורונה שלא פונה לבית חולים בגלל ה שלג סופה מדריד ספרד
ובמדריד: אריק נושא מכונת הנשמה כדי למסור לחברו, שחולה בקורונה, ולכוד בבית בגלל השלג הכבד
(צילום: gettyimages)
12 צפייה בגלריה
מפנים שלג סופה מדריד ספרד
מפנים שלג סופה מדריד ספרד
מפנים את השלג בבירת ספרד
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
אדם בתחפושת דינוזאור שלג סופה מדריד ספרד
אדם בתחפושת דינוזאור שלג סופה מדריד ספרד
אדם בתחפושת דינוזאור משתעשע בשלג בספרד
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
אדם בתחפושת דינוזאור שלג סופה מדריד ספרד
אדם בתחפושת דינוזאור שלג סופה מדריד ספרד
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר הייתה בריטניה הראשונה במערב שהתחילה לחסן את אזרחיה נגד הנגיף. היום הודיעה הממשלה שהיא שואפת לחסן עד אמצע פברואר את כל האזרחים שנמצאים בקבוצות הסיכון. שר הבריאות, מט הנקוק, אמר שעד כה קיבלו 2 מיליון איש את המנה הראשונה של החיסון, ושבימים האחרונים הגבירה בריטניה את קצב החיסונים. "בשבוע האחרון חוסנו יותר אנשים מבכל דצמבר", אמר מט הנקוק. הוא הוסיף שקצב המתחסנים כרגע עומד על 200,000 ביום, והשאיפה היא להגיע לקצב של 2 מיליון בשבוע. לשם השוואה, ישראל חיסנה 1.77 מיליון אזרחים והחלה לחסן אחרי בריטניה.
בריטניה שואפת שעד הסתיו כל מי שמלאו לו 18 יוכל להתחסן. הנקוק ציין שכרגע הכרחי לחסן את מי שנמצאים בקבוצות הסיכון - אזרחים ותיקים ומי שסובלים ממחלות רקע. "עד עכשיו חיסנו כשליש מבני ה-80 ומעלה, אנחנו עושים התקדמות טובה מאוד", אמר הנקוק. השר הוסיף שהיעד הממשלתי הוא שעד אמצע פברואר יחוסנו יותר מ-14 מיליון איש - בהם בני 70 פלוס ובעלי מחלות רקע שנמצאים בקבוצות הסיכון, ועובדי רפואה וסיעוד.
12 צפייה בגלריה
וויליאם שייקספיר בן 81 גבר בריטי התחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
וויליאם שייקספיר בן 81 גבר בריטי התחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
וויליאם שייקספיר בן ה-81, מראשוני המתחסנים בבריטניה
(צילום: MCT)
המוטציה של נגיף הקורונה משתוללת בבריטניה, ובממלכה תולים תקוות רבות במבצע החיסונים ומקווים שהוא יאפשר לחיים לחזור למסלולם, לפחות במידה מסוימת, עד האביב. עד כה אישרה בריטניה שני חיסונים - את החיסון של "פייזר" ו-BioNTech ואת החיסון של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד. בשני החיסונים כבר נעשה שימוש, והשבוע תאשר בריטניה את החיסון של "מודרנה" - שיחולק לבריטים מחודשי האביב.
קצב המתחסנים בממלכה עולה בשעה שהמוטציה של נגיף הקורונה - שלפי הערכות מידבקת בעד 70% יותר מהזן המקורי של הנגיף - מתפשטת בממלכה וגובה מחיר כבד, ומספרים חסרי תקדים של קורבנות. אתמול חצתה בריטניה את רף ה-3 מיליון נדבקים, אחרי שהממשלה הודיעה על 59,937 נדבקים. ביממה האחרונה מתו עוד 1,035 בני אדם, ומתחילת המגפה מתו 80,868 - הכי הרבה באירופה ומקום חמישי בעולם.
12 צפייה בגלריה
שלט
שלט
שלט בלונדון: "תישארו בבית"
(צילום: AFP)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הטיל בשבוע שעבר סגר שלישי על אנגליה. סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד הטילו גם הן הגבלות קשות. בבתי החולים בבריטניה מתמודדים עם עומסים כבדים, ובמקביל הממשלה מפצירה באזרחים להישאר בבית כדי לא להידבק ולהדביק. "ברור שלכולנו נמאס מההגבלות, אבל אנחנו חייבים למצוא את הכוח הקולקטיבי כדי לעבור את השלב הקריטי הזה ולהציל כמה שיותר חיים", אמר כריס וויטי, ראש מערך הבריאות של אנגליה.
כמה מומחים לבריאות הציבור ממשיכים למתוח ביקורת קשה על הטיפול של הממשלה במגפה. "לבריטניה אין אסטרטגיה ברורה חוץ מלהגיב בסגר בכל פעם שבתי החולים נמצאים תחת לחץ", אמר דבי סרידהאר, מומחית לבריאות הציבור מאוניברסיטת אדינבורו. היא קראה לשרי ממשלת בריטניה ללמוד ממדינות אחרות - כמו במזרח אסיה ובאזור האוקיינוס השקט - שם החיים "במידה רבה חזרו למסלולם". היא אמרה שהסתמכות מוגזמת על מבצע החיסונים כתנאי להסרת ההגבלות היא דבר מסוכן.
12 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון. 43% חושבים שהוא צריך להתפטר
(צילום: EPA)
בעקבות הסגר השלישי מתמודדת הממשלה השמרנית של ג'ונסון עם ביקורת קשה וזעם. הציבור רוצה לדעת איך בריטניה הגיעה למצב הזה - בפעם השלישית. ג'ונסון ספג ביקורת מתחילת התפשטות הקורונה - כשבחר להטיל באיחור את הסגר הראשון. בהמשך ג'ונסון, שהואשם בזלזול במגפה, נדבק בקורונה ואושפז בטיפול נמרץ. מבקריו אומרים שהתגובה האיטית למגפה הייתה הראשונה בשרשרת טעויות קטלניות. ג'ונסון הגן על הטיפול שלו במגפה, ואמר שקל למצוא טעויות בדיעבד. "רטרוספקטיבה היא כלי מדהים", אמר ראש הממשלה בראיון ל-BBC. "יועצים מדעיים אומרים כל מיני דברים בזמנים שונים, אף פעם לא פה אחד".
סקר שפורסם ב-Observer קובע ש-43% מהבריטים חושבים שג'ונסון צריך להתפטר, ו-40% מאמינים שעליו להישאר בתפקיד. יש לציין שרוב מוחץ בקרב המצביעים השמרנים - 87% - חושב שג'ונסון צריך להישאר ורק 7% ממצביעי השמרנים חושבים שהוא צריך לפנות את מקומו. 72% מהנשאלים מאמינים שהממשלה לא הגיבה "מספיק מהר" לאיום הקורונה. 42% היו נחרצים יותר והשיבו שהם משוכנעים שממשלתו של ג'ונסון פעלה באיחור במאבק מול הנגיף.
בגרמניה מספר המתים הגיע היום ליותר מ-40,000. הקנצלרית אנגלה מרקל הזהירה שהשבועות הקרובים עלולים להיות "הקשים ביותר" מתחילת המגפה. מכון רוברט קוך למחלות מידבקות דיווח על 465 מתים נוספים ביממה האחרונה, ועל 40,343 מתחילת המגפה. עד כה נדבקו יותר מ-1.9 מיליון אזרחים, וביממה האחרונה דווח על קרוב ל-17,00 נדבקים חדשים.
גם גרמניה, שבה 83 מיליון תושבים (הכי הרבה באיחוד האירופי), הטילה סגר נוסף כדי לעצור את התפשטות הנגיף. בתי הספר והעסקים הלא חיוניים יישארו סגורים לפחות עד 31 בינואר. כמו מדינות אחרות באיחוד, גם גרמניה החלה בסוף דצמבר לחסן את אזרחיה נגד קורונה. יותר מחצי מיליון קיבלו עד כה את החיסונים של "פייזר". בימים הקורבים תחל חלוקת החיסון של "מודרנה". מרקל הודתה שמבצע החיסונים לא עומד כרגע ביעדים, אך הבטיחה שהקצב ישתפר. "מה שחשוב, ומה שאנחנו יכולים לומר, הוא שיהיו לנו מספיק חיסונים זמינים לכולם".
12 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
מרקל מזהירה: השבועות הקרובים יהיו קשים ביותר
(צילום: AP)
בספרד מתנהל מבצע החיסונים בעיצומה של סופה קשה, ומזג אוויר סוער שאמור להימשך בימים הקרובים. ממשלת ספרד תשלח מחר צוותי סיוע להעביר חיסונים ואספקת מזון לאזורים שבהם היכתה סופת השלגים "פילומנה", שהביאה לאזור מדריד 50 ס"מ של שלג בתוך יממה – הכי הרבה מאז 1971. הסופה גבתה את חייהם של ארבעה בני אדם.
החזאים הזהירו ממזג אוויר קיצוני במהלך השבוע ומטמפרטורות שיגיעו עד מינוס 10 מעלות, והתריעו בפני הרשויות שקיים חשש שעצים יקרסו בגלל השלג הכבד. באזור מדריד הגיעו צוותי חילוץ ל-1,500 נהגים שנלכדו במכוניות. במקביל פיזרה המשטרה התקהלות של תושבים שיצאו לשחק בשלג, אחרי שהרשויות קראו לאזרחים להישאר בבתים מחשש לתאונות או להידבקות המונית בקורונה.