מדינות אירופיות רבות לא עמדו בהתחייבותן לפצות ניצולי שואה וקהילות יהודיות שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה. כך מגלה דו"ח אמריקני רשמי. מדובר בדו"ח מקיף וראשון מסוגו של מחלקת המדינה האמריקנית שעוסק במצב השבת הרכוש מתקופת השואה.
פולין מוזכרת בדו"ח כיחידה מבין כל מדינות האיחוד האירופי שאפילו לא חוקקה חוק שבא לתת מענה לסוגיה - דבר שהופך כמעט לבלתי אפשרי לניצולי שואה להשיב את רכושם. בפולין חייתה האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר באירופה לפני המלחמה (3.3 מיליון) ומרביתה הושמדה בשואה.
הדו"ח מצביע גם על בוסניה, בלארוס ואוקראינה כמי שלא פעלו להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה. בנוגע לרוסיה, הדו"ח מציין כי אותה כמי שנכשלה במתן פיצויים בגין רכוש יהודי שהולאם, במיוחד בתחום האומנות.
2 צפייה בגלריה
פורום השואה ביד ושם כנס
פורום השואה ביד ושם כנס
הרכוש נגזל, הפיצוי לא הגיע
(צילום: EPA)
ממצאים נוספים שעלו בדו"ח: ברומניה, החקיקה הנוגעת לרכוש פרטי מקשה על אזרחים זרים להגיש תביעות רכוש ולקבל פיצויים. בפולין, כ-5,500 מהתביעות הנוגעות לרכוש נותרו ללא פתרון, וכמחצית מאלו שהוגשו - נדחו. בקרואטיה רוב ניצולי השואה לא הצליחו להגיש תביעות פיצויים בגלל מכשולים ביורוקרטיים ופוליטיים. השבת הרכוש הקהילתי נתקלה אף היא בקשיים.
עוד עלה בדו"ח כי התנגדות פוליטית וחשש מהעלויות הכרוכות בפיצויים היו בין הגורמים שגרמו ללטביה למשוך ב-2019 טיוטת חקיקה לפיצוי עבור יותר מ-200 נכסים קהילתיים שאותרו על ידי הקהילה היהודית הקטנה שנותרה במדינה.
הדו"ח התקדימי נמסר לקונגרס על ידי מחלקת המדינה, כפי שנדרש ב- Just Act ("צדק היום לניצולים שלא פוצו") - חוק שאושר פה אחד על ידי שני בתי הקונגרס ושנשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם עליו במאי 2018.
הדו"ח בוחן האם מדינות שחתמו ב-2009 על אמנת טרזין, אכן עומדות בהתחייבותן לקדם חוקים שיסייעו לניצולי שואה וקהילות יהודיות לאתר את רכושם ולתבוע את החזרתם.
למרות שאימצה את הצהרת טרזין בשנת 2009, רוסיה לא חוקקה חוקים שיאפשרו השבת רכוש שנגזל בשואה או פיצוי עבורו. כמו כן, למרות חוקים המאפשרים השבת רכוש קהילתי, רוסיה כמעט ולא השיבה נכסים לקהילה היהודית.
בסוף המלחמה, הצבא האדום השתלט על חפצי אומנות רבים שהגרמנים גזלו מיהודים והעביר אותם לבית המועצות. עד היום, רוסיה כמעט ולא עשתה דבר כדי לאתר אותם ולהשיב אותם לבעליהם.
2 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
"אמשיך להציב מאמץ הזה בראש סדר העדיפויות". פומפאו
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר: "זמן רב חלף ויש צורך בפעולה דחופה. כאשר אנו מציינים 75 שנה לסיום השואה, תופעת ביזת ההמונים שביצעו הנאצים בתקופת השואה, נותרה במקומות רבים מדי ללא פתרון.
"בהתחשב בגילם המתקדם של ניצולי השואה, שרבים מהם חיים בעוני, ממצאי דו"ח זה משמשים תזכורת לכך שמדינות צריכות לפעול, ובדחיפות רבה יותר, כדי להשיב או לפצות על הרכוש שנגזל מקורבנות השואה ומקורבנות אחרים של רדיפות הנאצים. זכותם של כל קורבנות המשטר הנאצי לחיות את שארית חייהם בכבוד. כמזכיר המדינה אמשיך להציב מאמץ הזה בראש סדר העדיפויות".

"רבים מהניצולים חיים מהכנסה זעומה"

גדעון טיילר, יו"ר הפעולות של הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר), ציין: "כפי שהדו"ח קובע, ניצולים וקהילות יהודיות ממשיכים לחכות לעשיית צדק בעקבות גזל רכושם. אפילו בימים קשים אלה, מדינות צריכות למלא אחר התחייבותן ולתת מענה לעוולות החומריות מתקופת השואה, כאשר עדיין נותרו ניצולים בחיים.
"בעיצומה של מגפת הקורונה, יש לעשות הכול כדי לדאוג לניצולי שואה פגיעים שרבים מהם חיים מהכנסה זעומה ושבריאותם רופפת. אנו גאים בעבודה שהארגונים השותפים באיל"ר שלנו עושים בשטח מדי יום כדי לסייע לניצולי שואה ונזקקים אחרים בזמן משבר זה".
בתגובה לפרסום הדו"ח, אמרה לאה עברון, ניצולת שואה מפולין בת 85 המתגוררת בניו יורק: "למשפחתי היה מפעל ובניין מגורים, שהוחרם בידי הנאצים ושותפיהם. הרכוש הזה הוא הקשר היחיד שלי לילדותי ולעבר המשפחתי. כעת, לאחר שהדו"ח של מחלקת המדינה מצביע על כך שפולין לא עמדה בהבטחות שנתנה לי ולניצולים אחרים, אני מקווה שבוורשה סוף סוף יעשו את הדבר הנכון".